FAQ |
Kalender |
2004-09-07, 13:04 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Sitter nu på ett litet problem, vet inte riktigt hur jag ska bokföra detta.
jag har en enskild firma och lämnar in mina uppgifter via deklarationen samt ett annat momspapper. firma reggad hos PRV: 16 juli, F-skatt & moms: 5 Aug Inköp av scanner till firman 21 Juli, inköp av webbhotell och domännamn i maj Nu ska jag börja bokföra alla inköp, hur går det till? ska man gå tillbaks och bokföra in dom de datum köpen gjordes? det datum jag fick PRV papprena? datum för F-skatt & moms papprena? eller kan man göra alla nu, så det ser ut som de är gjorda samma dag?. jag förstår att jag även kan låta firman köpa dom av mig, hur går det då till och vad finns det för fördelar med det? hoppas det är någon som kan reda ut dessa frågetecken. |
||
Svara med citat |
2004-09-07, 13:31 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hejsan!
Enklast är väl att gå tillbaka... Ditt företag har ju officiellt startat när första transaktionen sker... Men jag tror (OBS:TROR) att du kan bokföra alla dina kostnader per dagens datum om du hellre vill det. Angående köp av företaget från dig, så har du ju möjligheten att dra av kostnaderna samt att du får moms tillbaka.. |
|||
Svara med citat |
2004-09-07, 13:52 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för det snabba svaret.
det som verkar enklast är ju att bokföra alla som dagens datum, men om det är så att RSV vill kolla min förda bok så vet jag inte om de godkänner det. Om jag ska gå tillbaka till den första transaktionen så blir det altså i maj, då jag köpte domännamn och webbhotell. men då fanns inte firman. berätta gärna mer om att köa till firman av sig själv. |
||
Svara med citat |
2004-09-07, 14:12 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ditt räkenskapsår är från och med 1 Jan oavsett när du reggade firman. Du kan i och för sig begära förlängt år eftersom att du reggade den efter 1:a Juli som då blir 040601 - 051231.
Enda fördelarna med att bokföra inköp relaterade till firman är att du kan dra av kostnaderna samt att du får tillbaka momsen. Skulle du lägga ner firman med förlust blir du ändå skuldsatt som privatperson..D.v.s. att skulderna är dina privata och inte den enskilda firmans..Finns alltså ingen skiljevägg emellan. |
|||
Svara med citat |
2004-09-07, 14:15 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Köp före reg bokförs på reg datum övriga på inköpsdatum, inte alla nu = bokföringsbrott...
|
||
Svara med citat |
2004-09-07, 14:18 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
F-skatten är prel, och kan återföras som hobbyverksamhet om firman läggs ner trots beviljad f-skatt, så skulderna kan bli något större... |
||
Svara med citat |
2004-09-07, 14:26 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Du kan ju det här, men är det inte så som jag skrev (040601-051231)? Så kallat förlängt räkenskapsår...(?) Citat:
Sorry, Tomi om jag snodde tråden tillfälligt.. |
|||
Svara med citat |
2004-09-07, 14:57 | #8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
jag ringde till rsv och frågade dom om mitt räkenskapsår, eftersom jag började lite sent så kommer det att vara som vanligt detta år ut, dvs från starten till årets slut, och nästa år under hela perioden. Citat:
|
||
Svara med citat |
2004-09-07, 15:45 | #9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Måste vara datumet du registrerade dig hos skatteverket, RSV alltså.
PRV har ingenting med saken att göra. |
|||
Svara med citat |
2004-09-07, 17:43 | #10 | |||
|
||||
Medlem
|
Får man inte välja startdatum när man anmäler sig till rsv?
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|