Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domäntvist (idn)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-23, 09:35 #1
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Har reggat en del domännamn nu när idn var gratis, alla är utvalda sökord och jag har ej riktat in mig på andra företags namn. Dock idag så damp detta ner:

Citat:

Angående domänen ”AKTIVHUDVÅRD.SE”.

Det har kommit till min kännedom att ni har registrerat domänen ”AKTIVHUDVÅRD.SE”.

Jag är registrerad ägare av firma AKTIV HUDVÅRD sedan 1999-07-26 och anser att du inte har berättigat intresse till ”AKTIVHUDVÅRD.SE”.

Min förhoppning är att du vill överlåta domännamnet till mig utan att jag behöver inleda ett ATF förfarande. Naturligtvis ersätter jag dig för dina registreringskostnader.

Nedstående är citat från IIS hemsida. (http://www.iis.se/tvistlosning/tvist....shtml?lang=sv)

”Att registrera någon annans registrerade varumärke, firma eller släktnamn är exempel på att inte ha rätt eller berättigat intresse till namnet.”
Ni som vet hur det funkar, är det bara att lämna över domänen eller? Tycker faktiskt att det är lite konstigt att man kan kräva en domän med ett så allmänt namn som aktiv hudvård, kan ju ses som en kur och inte företagsnamn. Vore dock kul att veta vad som gäller innan man går vidare...
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 09:51 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Namnskyddet gäller i Stockholms län, så registrera en bifirma i Kalmar och problemet är väck.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 10:00 #3
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
Det finns bara ett företag i sverige med "aktiv hudvård" i namnet... En EF med namnet "Aktiv Hudvård i Stockholm". Det ser ut att vara de som äger "aktivhudvard.se". Skulle det gå till tvist så blir det nog inte svårt för dem att hävda att de har rätten till domänen. Fast frågan är om de har 10000 att lägga ut på tvisten... Lite väl snålt av dem att erbjuda dig registreringskosnaderna. Förmodligen vet de mycket väl att det inte kostade nått att regga adressen...

*EDIT*
Eller gör som Jonny säger, är nog den absolut enklaste lösningen.
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 10:31 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
En ensamrätt till ett varumärke gäller även på Internet, men det behöver inte betyda att en domännamnsregistrering som är identisk med eller liknar ditt varumärke ska betraktas som varumärkesintrång.
http://www.prv.se/varumarke/varumarken_internet.html

Det är ju till och med "dumsnålt" att erbjuda regavgiften eftersom det i många fall vad helt fritt att registrera domännamnet.
Frågan bör istället vara - Varför skall du överhuvudtaget gå med på detta ?
En ATF kostar dem 12500 ink moms + juridiska ombudskostnader + att utgången inte är given.

jonnys förslag är ju inte helt främmande heller..

Sen när vi pratar om att "hävda rätten" så ska vi inte glömma att dessa IDN-domäner varit registreringsbara sedan 2003...
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 10:48 #5
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Supermoderator

Ge inte bort domänen, om dom vill ha den låt det gå till tvistlösning.
Oläst 2007-01-23, 10:48 #6
Supermoderator

Supermoderator

aktiv hud vard.se registrerades 2005-09-06 och då fanns möjlighet att registrera ditt namn också om så önskades
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:10 #7
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by end@Jan 23 2007, 09:35
Ni som vet hur det funkar, är det bara att lämna över domänen eller? Tycker faktiskt att det är lite konstigt att man kan kräva en domän med ett så allmänt namn som aktiv hudvård, kan ju ses som en kur och inte företagsnamn. Vore dock kul att veta vad som gäller innan man går vidare...
Återigen - varför ens skicka brev för att "hota" med tvistlösning? Jag antar att de flesta i ditt ställe skulle ha reagerat annorlunda ifall de fått ett trevligt samtal där personen erkänner sin klantighet eller okunskap för att sedan vänligt be om att få namnet överfört till sig. Hursomhelst - så länge du inte direkt ägnar dig åt konkurrerande verksamhet borde det knappast vara ett problem för dem.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:21 #8
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av end
Återigen - varför ens skicka brev för att hota med tvistlösning? Jag antar att de flesta i ditt ställe skulle ha reagerat annorlunda ifall de fått ett trevligt samtal där personen erkänner sin klantighet eller okunskap för att sedan vänligt be om att få namnet överfört till sig. Hursomhelst - så länge du inte direkt ägnar dig åt konkurrerande verksamhet borde det knappast vara ett problem för dem.
Jag har fått några sådana brev, var av ett gått till tvistlösning.
Tror baktanken är att få domänen nästan gratis även om det är en generisk domän det handlar om.
Oläst 2007-01-23, 11:32 #9
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by Nicklas@Jan 23 2007, 11:21
Jag har fått några sådana brev, var av ett gått till tvistlösning. Tror baktanken är att få domänen nästan gratis även om det är en generisk domän det handlar om.
OT: Hur gick tvistlösningen?
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-23, 11:41 #10
Supermoderator

Supermoderator

inte
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas
Jag har fått några sådana brev, var av ett gått till tvistlösning. Tror baktanken är att få domänen nästan gratis även om det är en generisk domän det handlar om.
OT: Hur gick tvistlösningen?
Den är inte klar ännu.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017