FAQ |
Kalender |
2004-12-30, 09:25 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har inte hållit på särskilt mycket med mySQL och databaser tidigare, men jag undrar lite om vad som är "normala" dimensioner på en mySQL-tabell.
Antag att jag har en tabell med 4 kolumner (mediumint, smallint och tinyint) och 200.000 rader. Är det då en "normal" tabell eller är den att anse som "stor"? Jag tänker inte på hur stort utrymme den kräver, utan på hur snabb och lättarbetad den är. /Anders |
||
Svara med citat |
2004-12-30, 09:28 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har jämförelsevis en tabell med 3,8 miljoner rader, den har tre värden, varchar, int, tinyint. Den går att söka i utan problem (sökningar på upp till 2-3 argument under en halv sekund) på en normal pc.
|
||
Svara med citat |
2004-12-30, 10:02 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Bra, då var det som jag hoppades
|
||
Svara med citat |
2004-12-30, 13:25 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Stor eller liten, beror på. 200 000 rader kan man säga är medium om man kollar på alla siter i snitt på webben. Om det skulle gälla större företag så är det nog en bra fjuttig tabell, gäller det "Nisses site" så är det en gigantiskt stor tabell.. =)
|
|||
Svara med citat |
2004-12-30, 14:54 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilka dimensioner på tabellerna krävs för att mySQL ska börja tycka att det blir tungt att köra? Beror förstås på vilka frågor man ställer o.s.v. men går det att säga något generellt?
|
||
Svara med citat |
2005-01-01, 20:55 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det finns script som visar hur snabbt en sida genereras, tiderna är väldigt korta, det som tar dig är ofta att ladda sidan.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|