Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Krocka privat bil i tjänst

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-23, 12:09 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Krocka privat bil i tjänst

Har en EF och en bil som är köpt privat.

Jag har en körbok där jag skriver när jag kör med den för min ef, varför, tid och sträcka. Sedan får jag 18 kr milen. Det finns ett fält där det står: "Skador".

Nu krockade jag med bilen för några dagar sedan och undrar om företaget kan stå för skadorna då den användes i tjänst.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-23, 12:33 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Milersättningen är 18,50 kr/mil.

I första hand ska försäkringen täcka skadorna vid krock, men man kan även låta företaget betala skador som sker i tjänst, har dock aldrig gjort det själv, men det finns möjlighet att göra det.

Skriv en utförlig skaderapport och att du hade bilen i tjänst och bifoga verifikationen i bokföringen så har du gjort ett "öppet" avdrag i företaget, då blir det inget skattetilägg om skatteverket "tolkar" det annorlunda.

mejla [email protected] för att fråga.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-04-23 klockan 12:48
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-23, 12:34 #3
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Milersättningen är 18,50 kr/mil.

I första hand sa försäkringen täcka skadorna vid krock, men man kan även låta företaget betala skador som sker i tjänst, har dock aldrig gjort det själv, men det finns möjlighet att göra det.

Skriv en utförlig skaderapport och att du hade bilen i tjänst och bifoga verifikationen i bokföringen så har du gjort ett "öppet" avdrag i företaget, då blir det inget skattetilägg om skatteverket "tolkar" det annorlunda.

mejla [email protected] för att fråga.
Tack Conny, ska göra det.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-25, 12:24 #4
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Fick detta svar ifrån Skatteverket:

Du har rätt att ta ut 18:50 kr per mil skattefritt från din näringsverkamhet. De skador som du fått på din privata bil när du åkte med den i tjänst är en privat kostnad. Du kan dock bokföra dem i näringsverksamheten och sen återlägga dem i skattemässiga justeringar i bilaga NE, ruta R13 som bokförda kostnader som inte ska dras av.

Så det verkar inte gå. Tack ändå
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-25, 15:59 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det var ett tveksamt besked från skatteverket, det skulle jag forska vidare på för det finns möjligheter att exempelvis dra av vissa reparationer och visst underhåll när man använder privatbil i tjänsten, men man får nog stå på sig lite för de ger väl ett standardsvar för att inte vara för tillmötesgående.

Det beror på hur mycket pengar det är frågan om om man vill jobba mer med ärendet.

Kolla upp rättsfallen så på lagen.nu eller dom.se så kanske du hittar något att jobba vidare med.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-25, 19:34 #6
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det var ett tveksamt besked från skatteverket, det skulle jag forska vidare på för det finns möjligheter att exempelvis dra av vissa reparationer och visst underhåll när man använder privatbil i tjänsten, men man får nog stå på sig lite för de ger väl ett standardsvar för att inte vara för tillmötesgående.

Det beror på hur mycket pengar det är frågan om om man vill jobba mer med ärendet.

Kolla upp rättsfallen så på lagen.nu eller dom.se så kanske du hittar något att jobba vidare med.
dom.se fungerar inte men jag ska leta på lagen.nu.

Tack för hjälpen Conny!
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-25, 19:47 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det finns (eller har i alla fall funnits) undantag när man har haft exceptionellt mycket mer slitage än normalt på sitt privata fordon så ska de tfinnas en möjlighet att dra av den extra kostnad som det inneburit att ha privatvilen i tjänsten. Har dock inte haft anledning att forska vidare på det själv.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-10, 20:52 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag ställde frågan till skattmasen själv:

Citat:
Fråga:
Hejsan,

Jag undrar om företaget kan göra avdrag för reparationskostnad för skador på en bil som var inblandad i en bilolycka under tjänsteutövning. Bilen ägs av den anställde och denne var ute på uppdrag för arbetsgivarens räkning. Den anställde använder regelbundet sin privata bil i tjänsten och arbetsgivaren betalar alla extra kostnader som milersättning och reparationer för det extra slitaget det innebär att använda den privata bilen i tjänsten?



Regards,
Conny Westh

Och fick idag följande svar:

Citat:
När det gäller resor i tjänsten med privat bil kan arbetsgivaren betala ut 18:50 kronor per mil skattefritt. Alla ersättningar därutöver beskattas som lön. Det innebär att arbetsgivaravgifter ska betalas för ersättningen och arbetsgivaren ska göra avdrag för preliminär skatt.

Vid sidan av milersättningen kan arbetsgivaren skattefritt betala för skada på den anställdes personliga egendom till följd av skadegörelse eller olyckshändelse som förorsakats av annan än den anställde men som berott på yrkesutövningen. Som exempel kan nämnas om någon tappar byggnadsmaterial på en parkerad bil på en byggarbetsplats eller om någon sprayar ner den anställdes bil p.g.a. ett beslut som går kunden emot. Om skadan istället är förorsakad av en bilolycka ute i allmän trafik är möjligheten till skattefri ersättning från arbetsgivaren mer tveksam. Det ska klart framgå att den anställde inte orsakat olyckan. I normalfallet utgår försäkringsersättning för skadorna och då kan inte arbetsgivaren skattefritt betala ut för kostnaderna som uppkommit i samband med olyckan.

Med vänliga hälsningar
Carina Berg Dennevi
Skatteverket

Webbplats: www.skatteverket.se
Servicetelefon: 020-567 000
Skatteupplysningen: 0771-567 567

Skatteverkets kontor: http://www.skatteverket.se/adresser/

Min tolkning är att det finns möjligheter att göra avdrag om arbetstagaren har kostnader för en skada som inte täcks av försäkringen och som inte orsakats av den anställde själv. Jag tokar det dessutom som att den anställde (den som får pengarna av arbetsgivaren) har bevisbördan.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-05-10 klockan 20:57
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-11, 23:48 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag skickade en halvprovocerande slutsats till skattmasen pga tidigare lite halvotydligt svar, min slutsats löd:

Citat:
Det borde m a o vara möjligt för arbetsgivaren att betala kostnader som inte täcks av försäkringen, som exempelvis värdeminskningsavdrag eller självrisk?

Det viktiga är att möjligheten finns att arbetsgivaren kan betala vissa reparationskostnader som är onormalt höga för den anställde i och med att denne använder bilen i tjänsten?



Regards,
Conny Westh



Ytterligare svar från sakttmasen idag:

Citat:
Hej Conny!

Ersättningen är skattepliktig lön (om det inte beror på skadegörelse p.g.a. yrkesutövning), vilket Skatteverket uttalat i styrsignal 2008 12-11 dnr 131 689760-08/11. Se denna länk:
http://www.skatteverket.se/131689760...580002127.html

Skatteverket anser mot denna bakgrund att ersättning som utges av en arbetsgivare till en anställd för att kompensera denne för skada på personlig egendom tillföljd av skadegörelse eller olyckshändelse som förorsakats av annan än den anställde men som berott på yrkesutövningen, är skattefri med stöd av 8 kap. 22 § inkomstskattelagen. För denna slutsats talar också det förhållandet att det inte innebär någon förmån för den anställde att i en sådan situation få förstörd eller skadad egendom ersatt. Ersättningen gör enbart att den anställde hålls skadeslös. Något skäl att anse att ersättningen”smittas” av anställningen finns inte i det läget. Från den beskrivna situationen ska hållas isär det förhållandet att arbetsgivaren ger ut ersättning till en anställd för att täcka skador på egendom som inte uppkommit genom skadegörelse till följd av yrkesutövningen, t.ex. skador som vållats av den anställde själv. Sådan ersättning ska primärt ses som skattepliktig lön.

Med vänliga hälsningar
Dennis L Olsson
Skatteverket

Webbplats: www.skatteverket.se
Servicetelefon: 020-567 000
Skatteupplysningen: 0771-567 567

Skatteverkets kontor: http://www.skatteverket.se/adresser/
Min nuvarande slutsats är m a o att skattmasen efter mycket ojande ändå erkänner att arbetsgivaren får betala ut kostnadsersättning till den anställde för skada som uppkommer i yrkesutövningen utan att detta ska tas upp som lön. Det enda som skiljer mot vad jag hävdat tidigare är att den anställde själv inte får vara huvudorsak till skadan. Men det kan nog diskuteras i HD om det skulle behandlas där, för det finns sälert behjärtansvärda skäl ....

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-05-11 klockan 23:53
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017