FAQ |
Kalender |
2008-12-03, 16:37 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Go´dag,
Har statistik genom One.com (ingår i webbhotellet) och samtidigt en hos Google Analytics. De visar olika siffror helt och hållet. Ena dagen säger Analytics 100 besökare medan One 20 och andra dagar är det tvärt om. Vem ska jag lita på egentligen och varför är det så ? Någon som vet? |
|||
Svara med citat |
2008-12-03, 17:21 | #2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Kort sagt: Jag skulle lita på Google framför One, alla dagar. Varför det är så skulle jag nog fråga One - eftersom dom antagligen felsöker mer gärna än vad Google hade gjort mot ett okänt företag och deras siffror.
|
||
Svara med citat |
2008-12-03, 19:18 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Analytics siffror börjar bli ganska erkända. Många reklambyråer använder sig av Analytics för mätning.
Du kan inte lita till 100 % på något statistikverktyg. Men om jag fick välja på Analytics och One´s verktyg så hade jag gått efter de siffrorna som Analytics visar. Det viktiga är att du inte jämför äpplen och päron. Dvs kontrollera så att verktygen verkligen mäter det du vill mäta. Det kan vara stor skillnad på besökare och unika besökare. Det kan även vara skillnad på vad som verktygen avser med en unik besökare osv. |
|||
Svara med citat |
2008-12-04, 01:10 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
One kör Webalizer om jag inte minns fel. Har hängt med bra mycket längre än Analytics men hur bra det är i jämförelse har jag ingen uppfattning om.
|
||
Svara med citat |
2008-12-04, 09:36 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett problem med att sammanställa statistik är att man måste räkna bort besök från sökmotorspindlar och spambots... Webalizer (och speciellt den version som One kör) är säkert inte helt up to date när det gäller sådant
|
|||
Svara med citat |
2008-12-04, 21:36 | #6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Statistikverktygen ger olika siffror för att de använder olika metoder att mäta på. Jag skrev en förklaring på våra supportsidor när jag fick samma fråga från en kund (vi kör både Webalizer och AWStats, och kunden blev förvirrad):
http://www.levonline.com/sv/support/article/348 Google Analytics använder ju till exempel ett JavaScript och är beroende av att besökarens webbläsare besöker Googles server. Jag kan tänka mig att en del spärrar den typen av laddning och då får Google aldrig reda på besöket. Tjänsterna använder också olika metoder för att avgöra vem som är en unik besökare och vem som inte är det. Google har fördelen att kunna läsa av kakor, vilket webalizer inte kan överhuvudtaget. One å andra sidan har tillgång till de råa loggfilerna. De kan beräkna utifrån exakt vilka klick som gjorts (förutsatt att du inte använder Expires-headers, vilket du förstås borde göra - och gör du det så är Google bättre). Vilken du ska lita på bestämmer du bara själv. Personligen litar jag inte ett piss på Webalizer just, annat än för bandbreddsberäkningar. Å andra sidan ogillar jag när det inte är möjligt att få insyn i hur statistiken beräknas. Det viktiga om du behöver redovisa statistiken är att du väljer ett system och håller dig till det; det är inte lämpligt att använda två system och göra manuella avvägningar (i alla fall inte om det är kritiska siffror, om nu siffror ens kan vara kritiska?). Citat:
Jag såg nu att det kommit en ny version (första uppdateringen på sju år!) till Webalizer. Kanske ska kika lite på den. Edit: Inte sex år, sju. För sex år sedan var det bara buggfixar. |
|||
Svara med citat |
2008-12-04, 22:39 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
One använder modlogan, är det samma sak som webalizer?
|
||
Svara med citat |
2008-12-09, 07:09 | #8 | |||
|
||||
|
Jag har märkt skillnad mellan Analytics och Webstat.
En dag hade jag enligt Analytics 1600 besök medan Webstat sa att jag hade 2100 unika besök, detta gör mig lite misstänksam mot Analytics, får dom verkligen med alla besökare. Kan också tillägga att webstat-koden inte ligger på alla sidor (och därför borde missa några besökare) medan Analytics-koden ligger på alla sidor. |
|||
Svara med citat |
2008-12-10, 05:07 | #9 | ||
|
|||
|
Citat:
Finns olika bra statistik verktyg, finns någom gratis verktyg som dom flesta webbhotell kör och sedan finns några som bruka kosta pengar. Väl bra och ha båda verktygen och jemföra med, antaligen ligger väl sanningen mitt i mellan. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|