FAQ |
Kalender |
2005-06-08, 17:23 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Det här har säkert disktuerats tidigare, men hittade tyvärr inget när jag sökte.
Vad gör man då en kund meddelar att hon inte fått sin beställda vara, fem dagar efter de att den borde levererats. Ska man skicka ut en ny vara direkt eller bör man vänta på att posten ska "utreda" det först vilket tar cirka en månad och sällan ger något resultat... Varan är skickad med brev, så den går tyvärr inte att spåra. |
||
Svara med citat |
2005-06-08, 20:02 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du har sändkvitto så har jag för mig att det är postens sak att ersätt MOTTAGAREN, dvs inte dig. Det är mottagaren som ska reklamera hos posten. Så var det åtminstone förut, jag vet inte om detta stämmer fortfarande.
|
||
Svara med citat |
2005-06-08, 22:00 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är väl bara vid rek. post som man kan få någon ersättning från posten?
|
|||
Svara med citat |
2005-06-08, 22:37 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2005-06-08, 22:43 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men vad gäller egentligen vid försvunnen vara skickat som brev? Du som säljare kan egentligen aldrig bevisa att du skickat kuvertet (om du inte videofilmar dig själv när du lägger det på lådan) men samtidigt så kan ju inte köparen bevisa motsatsen. Bägge kan vara falska mot varandra...
Jag har skrivit i mina köpevillkor att jag inte kan ta något ansvar för försvunna brevförsändelser. Inte hänt än så länge men dagen det händer så vill man ju inte heller bråka/förlora en kund om det. |
||
Svara med citat |
2005-06-09, 00:47 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
--------------------------------------------- Problemet är att om man skickar ut en ny vara direkt kan ju kunden ljuga. De flessta ljuger väl förstås inte, men det finns ju en hel del där ute som försöker luras. Jag ser tillexempel i mitt fakturasystem kunder som försöker fejka sina personummer och när inte det fungerar försöker de med barnens istället o.s.v. Men eftersom det inte finns några bevis är man väl så illa tvungen att lita på kunden och skicka ut en ny vara? |
||
Svara med citat |
2005-06-14, 08:08 | #7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vi har endast blivit av med innehållet i ett brev på 1,5 år. Då ändrade vi våra villkor, så kunden kan själv välja om de vill ha billigare oförsäkrad frakt eller dyrare försäkrad frakt. Den försäkrade är alltså rek:ade brev. Förvalt är försäkrad frakt, men många väljer bort det på egen risk.
Dock är det som någon sa här, Posten tar inget ansvar för att brev du har lagt på låda eller lämnat in på postkontor verkligen kommer fram. Inte ens brevpostförskott är försäkrat trots att du har inlämningskvitto. Då måste du har PF+REK för att Posten skall ersätta. (Posten ersätter PF-beloppet om de lämnar ut paketet utan ta betalt, men om paketet försvinner ersätter de ej om du inte hade REK). När det gäller eftersök på Posten, så är de fruktansvärt dåliga. Du anmäler, de skickar ett meddelande till postcentralen om att du saknar en produkt. Du har beskrivit hur produkten ser ut. I vårat fall anmälde både vi och kunden att kuvertet kom fram tomt. Trots att vi ringde Posten, skrev i våran anmälan att produkterna skulle tillbaka till oss (vi sände ersättningsprodukter till kund) så hittade Posten 1 av 5 likadana produkter och sände till kunden. Det är vad kunden säger. Posten hade ingen notering om de hade hittat något, vad, hur många etc. De gör inte heller en andra eller tredje sökning. Jag förklarade om de har hittat 1 utav 5, så borde logiskt sett de andra fyra finnas där också. "titta en gång till", men nä, det gjorde de inte. |
||
Svara med citat |
2005-06-15, 01:09 | #8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Försvinner ett brev så är det väl högst troligt att någon på posten har stulit det. Jag skulle göra en polisanmälan varje gång ett brev försvinner.
Utskickad vara skulle jag skicka ut igen under förutsättning att mottagern har gjort en reklamation hos posten och sedan visat något bevis på det till mig. Sedan är det en fråga om hur mycket varan kostar. Är det mindre belopp skulle jag inte hålla på och tramsa med kunden utan skicka en ny vara. Det lönar sig nog i längden. Kunden beställer igen. Ingen ny vara och det kommer ingen mer beställningen och förmodligen inga heller från kundens vänner och släktingar. |
||
Svara med citat |
2005-06-15, 01:53 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har aldrig blivit av med ett brev och då har jag skickat många hundra stycken.
Jag läste någonstans att posten slarvar bort över en procent av alla brev. I så fall har jag haft väldigt tur För övrigt så skulle jag står jag för kostnaden om jag skickat varorna. Vid returer gäller det tvärt om. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|