FAQ |
Kalender |
2005-06-12, 11:16 | #1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om jag på min hemsida X har en länk till en hemsida Y, kan personen bakom sidan Y förbjuda mig att länka till honom/henne? Och då menar jag inte nått förtal typ "sidan Y suger" eller "personen bakom sidan Y är en idiot" utan en helt vanlig länk typ "På sidan Y hittar du fina bilder"?
|
||
Svara med citat |
2005-06-12, 11:38 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är detsamma som om Butik X skulle förbjuda kunder att tipsa om deras priser/utbud till andra. |
||
Svara med citat |
2005-06-12, 12:49 | #3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2005-06-12, 13:40 | #4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2005-06-12, 14:58 | #5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ingen som sett ngt rättsfall? Jag har någonstans läst att man inte hur som helst kan länka till kungahuset, de har bett länkande sajter att ta ner länkar till dem. Om ngt gått till rätten eller om de har ngt stöd för detta i lagtext vet jag inte.
|
||
Svara med citat |
2005-06-12, 15:16 | #6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
De ville att hela innehållet skulle bort från sidan. Och det kan de driva igenom. Någon lagtextstöd för att man inte får länka kan inte finnas. * Snarare är det Eazt säger. Dvs att man inte ljuger eller grovt förtalar den man länkar till. Men då är det inte länken i sig som det gäller utan texten om varför länken finns där. *Lagstiftningen omkring Internet är bristfällig då lagstiftarna inte riktigt hänger med. Samtidigt är många av de befintliga lagar vi har tillämpliga på Internetområdet. |
|||
Svara med citat |
2005-06-13, 11:08 | #7 | |||
|
||||
Medlem
|
Det kan framförallt vara av betydelse om du djuplänkar eller har en länk till förstasidan på den andra siten. Ett danskt rättsfall för några år sedan ansåg att det inte var tillåtet att djuplänka. Mig veterligen finns det dock inget svenskt fall av den här typen, jurister uppmuntrar därför ofta till att se till att man har medgivande från sidorna man länkar till.
|
|||
Svara med citat |
2005-06-13, 13:14 | #8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det är om du gör ett bra SEO-arbete med länksidan på din egen sida så att man efter en sökning får upp den länksidan i google före de företaget man sökte efter. Det bör innebära att ett antal besökare klickar sig in på din länksida när de egentligen skall direkt till företaget hemsida. |
|||
Svara med citat |
2005-06-14, 00:26 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns ingen som kan förbjuda dig att länka till en annan sida. Se bara till att det klart och tydligt framgår att det inte är din sida.
Vissa sidor förbjuder s.k. djuplänkning, men det kan de få göra, men något lagstöd har de inte stödja sig på. Ibland blir det här med Internet rent ut sagt löjligt. Internet ska väl vara ett media att visa upp. Vill man inte visa upp något så får man väl hålla sig bort från Internet. Internet ska ju vara fritt. Om det menas gratis eller inte vet jag inte. Enligt mina åsikter så består det fria av att det är fritt för alla att ta del av det som läggs ut på Internet, som inte är skyddat med lösenord eller något liknande. Sedan så kan alltid någon be om att få en länk borttagen om den inte anses passade. I det fallet så finns det nog ingen anledning att motsätta sig det, utom i sådant fall att länken är en källhänvisning i en uppsats, vetenskaplig rapport eller något liknande. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|