Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förbud mot länkning?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-12, 11:16 #1
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Om jag på min hemsida X har en länk till en hemsida Y, kan personen bakom sidan Y förbjuda mig att länka till honom/henne? Och då menar jag inte nått förtal typ "sidan Y suger" eller "personen bakom sidan Y är en idiot" utan en helt vanlig länk typ "På sidan Y hittar du fina bilder"?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-12, 11:38 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by robertsson@Jun 12 2005, 09:16
Om jag på min hemsida X har en länk till en hemsida Y, kan personen bakom sidan Y förbjuda mig att länka till honom/henne? Och då menar jag inte nått förtal typ "sidan Y suger" eller "personen bakom sidan Y är en idiot" utan en helt vanlig länk typ "På sidan Y hittar du fina bilder"?
Den typ utav länkning kan man snarare se som ett tips.

Det är detsamma som om Butik X skulle förbjuda kunder att tipsa om deras priser/utbud till andra.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-12, 12:49 #3
Eazts avatar
Eazt Eazt är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Eazt Eazt är inte uppkopplad
Flitig postare
Eazts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Om jag på min hemsida X har en länk till en hemsida Y, kan personen bakom sidan Y förbjuda mig att länka till honom/henne? Och då menar jag inte nått förtal typ sidan Y suger eller personen bakom sidan Y är en idiot utan en helt vanlig länk typ På sidan Y hittar du fina bilder?
Den typ utav länkning kan man snarare se som ett tips.
Det är detsamma som om Butik X skulle förbjuda kunder att tipsa om deras priser/utbud till andra.
Exakt. "Y" kan inte förbjuda dig att länka så länge du inte ljuger om "Y" eller som ditt exempel.
Eazt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-12, 13:40 #4
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Exakt. "Y" kan inte förbjuda dig att länka så länge du inte ljuger om "Y" eller som ditt exempel.
Stämmer nog bra, men frågan är hur länken öppnas. Om du har ett frameset och öppnar länken i ditt eget frameset är det inte ok. Eller om du på något sätt ger intrycket av att den sidan du länkar till ingår i din hemsida. Har sett exempel på den typen av länkning
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-12, 14:58 #5
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Ingen som sett ngt rättsfall? Jag har någonstans läst att man inte hur som helst kan länka till kungahuset, de har bett länkande sajter att ta ner länkar till dem. Om ngt gått till rätten eller om de har ngt stöd för detta i lagtext vet jag inte.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-12, 15:16 #6
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Jag har någonstans läst att man inte hur som helst kan länka till kungahuset, de har bett länkande sajter att ta ner länkar till dem.
Tror att det/de fallen faktiskt gäller sidor där kungahuset presenterades på ett inte fullt så fördelaktigt sätt (om man uttrycker det milt).
De ville att hela innehållet skulle bort från sidan. Och det kan de driva igenom.
Någon lagtextstöd för att man inte får länka kan inte finnas. *
Snarare är det Eazt säger. Dvs att man inte ljuger eller grovt förtalar den man länkar till. Men då är det inte länken i sig som det gäller utan texten om varför länken finns där.

*Lagstiftningen omkring Internet är bristfällig då lagstiftarna inte riktigt hänger med. Samtidigt är många av de befintliga lagar vi har tillämpliga på Internetområdet.
Oläst 2005-06-13, 11:08 #7
Peters avatar
Peter Peter är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Peter Peter är inte uppkopplad
Medlem
Peters avatar

Reg.datum: Dec 2003
Det kan framförallt vara av betydelse om du djuplänkar eller har en länk till förstasidan på den andra siten. Ett danskt rättsfall för några år sedan ansåg att det inte var tillåtet att djuplänka. Mig veterligen finns det dock inget svenskt fall av den här typen, jurister uppmuntrar därför ofta till att se till att man har medgivande från sidorna man länkar till.
Peter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-13, 13:14 #8
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
jurister uppmuntrar därför ofta till att se till att man har medgivande från sidorna man länkar till.
Hm... Du har en poäng där eftersom jag kom på ett fall till där länkningen nog kan anses som olämplig, olaglig (?).
Det är om du gör ett bra SEO-arbete med länksidan på din egen sida så att man efter en sökning får upp den länksidan i google före de företaget man sökte efter.
Det bör innebära att ett antal besökare klickar sig in på din länksida när de egentligen skall direkt till företaget hemsida.
Oläst 2005-06-14, 00:26 #9
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Det finns ingen som kan förbjuda dig att länka till en annan sida. Se bara till att det klart och tydligt framgår att det inte är din sida.

Vissa sidor förbjuder s.k. djuplänkning, men det kan de få göra, men något lagstöd har de inte stödja sig på.

Ibland blir det här med Internet rent ut sagt löjligt. Internet ska väl vara ett media att visa upp. Vill man inte visa upp något så får man väl hålla sig bort från Internet.

Internet ska ju vara fritt. Om det menas gratis eller inte vet jag inte. Enligt mina åsikter så består det fria av att det är fritt för alla att ta del av det som läggs ut på Internet, som inte är skyddat med lösenord eller något liknande.

Sedan så kan alltid någon be om att få en länk borttagen om den inte anses passade. I det fallet så finns det nog ingen anledning att motsätta sig det, utom i sådant fall att länken är en källhänvisning i en uppsats, vetenskaplig rapport eller något liknande.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017