FAQ |
Kalender |
2009-02-25, 16:47 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja hur ligger det till egentligen?
Är en hyresrätt/bostadsrätt avdragsgillt om det är därifrån firman sköts, dvs används som kontor? Kanske bara en del av den? Det handlar om enskild firma i mitt fall och har ingen fysisk kundkontakt, men jobbar ju hemifrån. Frågar er innan jag ringer skatteverket, tacksam för svar. |
||
Svara med citat |
2009-02-25, 16:52 | #2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Detta kanske kan vara något?
http://www.nyttforetag.com/Content.aspx?ContentID=217 http://www.skatteverket.se/funktioner/svar...3e80001745.html |
|||
Svara med citat |
2009-02-25, 17:15 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sedan skriver skatteverket: Citat:
Egna erfarenheter uppskattar jag väldigt om någon skulle dela med sig av. |
||
Svara med citat |
2009-02-25, 18:26 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
"Arbetsrum i bostaden
Om du inte har någon särskilt inredd lokal kan du under vissa förutsättningar göra ett schablonavdrag för arbetsrum. Du kan då göra avdrag med 2000 kr om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make. Har du arbetsrum i en bostadsrätt eller i en hyresrätt är avdraget 4 000 kr. I schablonavdraget ingår samtliga merkostnader för arbetsrum i bostaden, t.ex. kostnader för värme, vatten, el m.m. Förutsättningar : • Du har arbetat minst 800 timmar i din bostad. • Det får inte vara fråga om arbetsuppgifter som du lika gärna kunde ha gjort i en särskild lokal som du har för din verksamhet. 13 Vid tillämpning av 800-timmarsregeln räknas inte bara din egen tid. Ditt barns tid kan också räknas om barnet är över 16 år. Din makes tid räknas bara om ni driver verksamheten gemensamt ( se ”Inkomstfördelning mellan makar”, sidan 47 )." För dig gäller då 4000 kr per år. Det borde inte göra någon skillnad att det är en studentlägenhet, bara du arbetar där i 800 timmar per år. Det är ungefär 15 timmer i veckan. Du behöver inte ha ett särskilt rum för ditt "kontor" när du ska dra av 4000, det är ett schablonbelopp du drar av då. Vill man göra exakta avdrag för sina kostnader ska man ha ett särskilt "kontorsrum" som inte ska användas till bostad. Jag föreslår att du läser denna broschyr från Skatteverket, den svarar på i princip alla frågor angående avdrag och liknande. http://www.skatteverket.se/download/...2985/29513.pdf Du kan även beställa den om du ringer 020 567 000 och anger nummer 7603. Då skickas den hem gratis på posten, alltid skönt att kunna bläddra i istället för att gå in på nätet varje gång man undrar något. =) |
||
Svara med citat |
2009-02-25, 19:14 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
4000 per år...det var inte mycket... nåväl, tack för hjälpen åter igen darude.
Den där telefontjänsten att man ringer och beställer hem broschyrer/blanketter är väldans händig för övrigt. |
||
Svara med citat |
2009-02-25, 22:50 | #6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Undrar om jag kan dra av yta och elkostnad för den skrubb i källaren där jag har en server för backup? :-)
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|