FAQ |
Kalender |
2007-11-11, 17:50 | #1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En kund till oss är ett utländskt bolag med säte utanför EU. De har anlitat oss för att marknadsföra sig i Sverige. Nu är min fråga ang. momsen.
Vi är ett svenskt AB, tjänsten vi sålt är utförd här i sverige men köparen finns utanför EU. Skall jag fakturera med eller utan moms? Anyone? |
|||
Svara med citat |
2007-11-11, 20:21 | #2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om din kunds företags säte är i ett annat land och du har deras VAT nummer skriver du kundens VAT-nummer på fakturan och tar inte ut någon moms.
|
|||
Svara med citat |
2007-11-12, 00:38 | #3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Eftersom de är utanför EU behöver du antagligen inte ens deras VAT-nummer som jag förstår det, men jag kan ha fel... I vilket fall skall igen moms debiteras.
2007-11-12, 01:57 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tillhandhåller du tjänster som anses omsatt i ett land utanför EG så saknas det betydelse för beskattning i Sverige. Vanligtvis anses en tjänst omsatt i Sverige om du tillhandhåller tjänsten här i från.
Jag vet inte hur generell marknadsförning klassas som men marknadsföring på Internet borde inte anses som omsatt i Sverige och du ska således inte debitera din kund på mervärdesskatt. Men kolla med skatteverket/revisor annars om inte någon här är jätte säker och du vill lägga ditt förtroende där |
|||
Svara med citat |
2007-11-12, 18:20 | #5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är inte marknadsföring på internet, det är marknadsföring med reklamkort
|
|||
Svara med citat |
2007-11-13, 18:55 | #6 | ||