Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Få fart på ett forum?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-06, 09:45 #1
Jonas I Jonas I är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 45
Jonas I Jonas I är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 45
Har skapat ett nytt forum med inriktning på golf (inte bilen B) ) och undrar nu om ni har några tips för att komma igång med det.
Om ni vill kika så finns adressen i min profil. Ser gärna att ni kommer med kritik och synpunkter på forumet. Det är förövrigt likadant forum som WN använder sig, mkt nöjd med det men lite problem med språkfilerna.

Trevlig sommar på er!
Jonas I är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 09:56 #2
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Som vanligt handlar det om marknadsföring och speciellt när det gäller ett forum så måste du se till att hålla det levande. Problemet som de allra flesta nystartade forums gör är att ha alldeles för många kategorier från början vilket gör att en besökare vänder i dörren när han/hon ser att det endast har skrivits ett fåtal inlägg i alla kategorier.

Gör det enkelt från början och börja med ett fåtal (kanske bara en enda) från början och bygg ut med tiden..

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 10:20 #3
Jonas I Jonas I är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 45
Jonas I Jonas I är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 45
Du har så rätt Tomas. Jag tänkte också tanken på det där med fler kategorier, men det kändes "okej" att dela upp det lite iaf till en början. Kanske bara borde ha någon enstaka så länge då.
Jonas I är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 11:03 #4
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Tja.

Ett viktigt tips är att du får med dig en eller flera kompisar (ju fler desto bättre) som hjälper dig att få igång lite aktivitet i forumet.

Det är i princip omöjligt att få igång ett forum själv, om det inte skulle vara ett väldigt speciellt ämne som forumet handlar om men annars är det inte lätt.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 11:25 #5
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
Marknadsföring är ju nyckel. Men det gäller ju också att få besökaren att regga sig och skriva lite inlägg eller i alla fall läsa några trådar och då måste det ju finns någon att läsa.

Gör som distansdata säger - dra ihop ett gäng och sätt er en kväll försök få igång lite diskussioner.

Det är ju inte dumt att ha lite bannerplatser på sidan. Om du har några bannerplatser så skulle kunna byta några veckors annonsering mot en blänkare i någon golf återförsäljares nyhetsbrev t ex. Men återigen så gäller det ju inte bara att få dit besökaren - dom måste ju stanna en stund också.
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 11:38 #6
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 296
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 296
Marknadsföring i all ära, det är inte det viktigaste i det här fallet tror jag.

Du behöver helt enkelt någon "huvudattraktion" som drar besökare, och med tiden kanske forumet tar fart också om du har tur.

Sen tycker jag det är så fruktansvärt löjligt med alla dessa forum med 20-30 kategorier, inom alla tänkbara områden, och sen 5 trådar i varje.

Var inte överambitiös i kategoriindelningen alltså, iaf inte till en början. Det kan vara skillnaden på att lyckas och inte tror jag. 2-3 kategorier kanske räcker, och när det börjar bli lite trafik och behovet finns kan du helt enkelt skapa fler.
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 11:43 #7
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Ni säger "marknadsföring", ser själv inga speciella inriktningar på hur Jonas skall gå till väga. Fördjupa er lite, tror nog det kan vara hjälpsamt.
(Min tanke)

Annars vet jag ingeting alls om hur man får igång ett forum på bästa sätt
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 14:39 #8
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Citat:
Ni säger "marknadsföring", ser själv inga speciella inriktningar på hur Jonas skall gå till väga
Anledningen är att det är en sån bred fråga och beror helt och hållet på förutsättningarna.

Om du har pengar så annonsera i bransch tidningar, adwords och på stora golf siter.

Om man inte har några pengar så skicka ut en pressrelease eller liknande till siter och offline tidningar mfl, prata om din site på olika forums, skicka ut mail till klubbkompisar, upp med flyers på klubbar osv osv ..

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 15:00 #9
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 666
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 666
Vet inte om jag håller med riktigt om det där med så få kategorier som möjligt! Ok att det inte ska vara 20-30 stycken men fler än ett par stycken. Jag tror också det är viktigt att ha några personer som man vet är där varje dag och som svarar på frågor och startar egna trådar.

Sen skulle du ju kunna köra någon värvartävling av något slag. Den som värvar flest medlemmar vinner en mp3-spelare eller liknande.
daniel234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 16:08 #10
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Ett tillvägagångssätt:

1. Du börjar spela golf.
2. Du inser att golf är skitkul och du lär känna nya vänner både på golfbanan och på nätet som delar ditt intresse.
3. Du startar ett golfforum och börjar diskutera saker där med dina kompisar.
4. Dina kompisar och deras kompisar i sin tur sprider ordet och snart har du många fler medlemmar.
5. Grattis du har ett fungerande forum.

Ett annat:

1. Du startar ett forum om golf eftersom du vet att många spelar golf och du kan få mycket besökare och inom kort bli rik.
2. Du får inga besökare eftersom ditt forum inte har något som andra forum saknar.
3. Du börjar skriva artiklar och skapa innehåll på din sida och gör forumet till ett komplement till eget content.
4. Besökare som tycker om det du skriver och informationen du erbjuder börjar skriva i ditt forum.
5. Success!

Ännu ett:

1. Du startar ett forum om golf eftersom du vet att många spelar golf och du kan få mycket besökare och inom kort bli rik.
2. Du får inga besökare eftersom ditt forum inte har något som andra forum saknar.
3. Du lägger stora pengar på annonsering i branschtidningar, adwords, och hos relaterade siter.
4. Du får trafik, dock av lägre kvalitet än på de första två alternativen.
5. Beroende på hur mycket pengar du lägger i marknadsföringen så växer din sida.
6. Du når eventuellt kritisk massa och får en word-of-mouth effekt som i de två första fallen.
7. Möjlig success, men lägre sannolikhet än i de andra fallen skulle jag säga.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017