FAQ |
Kalender |
2012-03-11, 00:36 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Är det någon som vet om det finns någon lag som säger att man måste upplysa om att reklam på en hemsida är reklam?
|
||
Svara med citat |
2012-03-11, 00:41 | #2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
|||
Svara med citat |
2012-03-11, 01:01 | #3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Marknadsföringslagen säger följande:
"9 § All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring." Inge som direkt säger att det behöver upplysas om att annonsen är en annons om det av själva annonsen framgår att det är en annons. Finns det då någon annan lag som skulle säga något annat? |
||
Svara med citat |
2012-03-19, 13:57 | #4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
"Marknadsföring" kan ju vara lite vad som helst egentligen. Gissar att det är därför dom börjat med Produktplacerings "P"-et som blinkar i hörnet när program är sponsrade... |
|||
Svara med citat |
2012-03-19, 16:18 | #5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Modebloggare och motsvarande tjänar pengar på att nämna olika produkter. Folk köper länkar hit och dit och ovana användare betraktar Google's sponsrade länkar är som ordinarie sökresultat. Så just på internet är väl att betrakta som en marknadsanarkistisk gråzoon. Men du frågade ju om lagen och något bättre än gurans citat från marknadsföringslagen kan jag inte bidra med.
2012-03-19, 16:45 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2012-03-20, 19:42 | #7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag påstod aldrig att internet skulle vara utgöra ett undantag (eller rentav en frizon) från lagstiftning. Dock är det väldigt mycket som faller inom en "gråzoon", omöjlig, pga av uppenbara brister på resurser, att bevaka till fullo. Att vissa (oftast lite större aktörer) blir påkomna är inte så konstigt.
2012-03-21, 11:39 | #8 | ||
|
|||
Medlem
|
Det kan inte möjligtvis vara så att varje typ av affiliate-länk tydligt bör märkas som reklam i praktiken. Ta t.ex Superstart ( .se ) som blandar sökrutor från google & eniro med affiliate sökrutor från diverse sajter...
|
||
Svara med citat |
2012-03-21, 11:49 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det borde troligen märkas upp att det är reklam.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|