Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Olika språk på webbsida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-15, 10:44 #1
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 882
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 882
Standard Olika språk på webbsida?

Hur löser man det rent tekniskt om man vill ha olika språk på sin sida?

Kör WP, finns det något klokt plugin som hanterar detta? Planerar att skriva artiklarna både på svenska och engelska. Använder Transpoosh idag men den översättningen fungerar ju allt annat än bra.

Tips tages tacksamt emot
www är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-15, 10:49 #2
ovdahlberg ovdahlberg är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 34
ovdahlberg ovdahlberg är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 34
Wordpress Multisite är ett alternativ. Kräver dock att man har en viss teknisk kompetens
ovdahlberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-15, 10:51 #3
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
WPML (Wordpress Multilanguage) är rätt kompetent. Jag har använt den i ett projekt och det funkar bra.
Wordpress Multisite då måste du bygga upp innehållet två gånger, WPML underlättar.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-15, 11:08 #4
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 882
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av ovdahlberg Visa inlägg
Wordpress Multisite är ett alternativ. Kräver dock att man har en viss teknisk kompetens
Jag tror att det här alternativet är overkill men jag kanske testar. Vill dock att både de svenska och engelska versionerna är sökbara och indexerade hos google, hanterar WPML detta?

Hur som helst hittar jag inte WPML-pluginet på wordpress.org, kan du, qson, möjligtvis länka till det?

Det skulle underlätta med ett plugin där man kan redigera översättningarna backend, att man t.ex. i respektive inlägg väljer vilken översättning man vill redigera och att man där kan klistra in den svenska versionen av inlägget. Transpoosh tillåter redigering av översättningarna men endast styckesvis onpage. Väldigt bökigt!

Vidare så funderar jag på om det finns något plugin som kan känna igen från vilket land en ip kommer och därmed väljer vilket språk som visas?

Senast redigerad av www den 2013-04-15 klockan 11:17
www är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-15, 11:30 #5
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
WPML gör ungefär så som du beskriver. När du är inne på en post kan du välja att redigera översättningar av just den posten. I inläggslistan finns en kolumn för varje extra språk så man enkelt kan lägga till översättningar för varje post. WPML har även möjlighet att känna av vilket språk den bör visa, även med en "språkväljare" i sidfoten där du kommer till översättningen av den post/sida man är inne på. Smidigt!

Redigering har jag hittills bara gjort i backend, men det går säker att göra från frontend om man vill.

http://wpml.org/
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-15, 11:39 #6
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 882
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
WPML gör ungefär så som du beskriver. När du är inne på en post kan du välja att redigera översättningar av just den posten. I inläggslistan finns en kolumn för varje extra språk så man enkelt kan lägga till översättningar för varje post. WPML har även möjlighet att känna av vilket språk den bör visa, även med en "språkväljare" i sidfoten där du kommer till översättningen av den post/sida man är inne på. Smidigt!

Redigering har jag hittills bara gjort i backend, men det går säker att göra från frontend om man vill.

http://wpml.org/
Perfekt, ska testa.. Tackar
www är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-16, 21:49 #7
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 882
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 882
Står inför samma val igen, har fortfarande inte provat wordpress multisite men tänkte göra det nu.

Min fråga är, till er som använt det, hur det ser ut när man ändrar språk? Märker man att man kommer till en ny sida eller hur pass smidigt flyter det?

Eller bör jag använda wpml istället? Verkar onödigt att lägga ned massa pengar på wpml. Kommer behöva ändra språk i widgets och liknande och då kostade det mer. Kanske är det ändå klokt att använda multisite då jag bara kommer ha 2 språk som det ser ut nu? Kan jag i multisite välja att url:en för det valda språket blir sidansnamn/eng eller sidansnamn/sve?

Hoppas det var ok att dra upp en gammal tråd!

Senast redigerad av www den 2014-10-16 klockan 21:53
www är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017