Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kundproblem hjälp sökes

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-04, 14:04 #1
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Medlem

Standard Kundproblem hjälp sökes

http://theoatmeal.com/comics/design_hell

Jag befinner mig lite i denna berömda seriestrip för tillfället.

Det är såhär. Kunden vill ha en animerad jordglob. Först rekommenderade jag dom att ej ha den men de skulle tvärt ha en animerad jordglob på alla sidor på sin webbplats. Jag har då försökt passa in den så bra som möjligt (gjort den ganska liten) så att man inte blir alltför störd av dess ständiga roterande.

Till problemet: Nu är det så att de vill ha samma jordglob fast jättestor på själva hemsidan. Jag ägnade ca 3 timmar åt att försöka passa in den på ett bra ställe men detta gillade dom inte, istället vill de ha jordgloben över menyn och då ser det ut som att en jävla 5-åring har designat hemsidan.

Skall jag säga "nej jag tänker inte göra såhär det ser förjävligt ut" eller ska jag låta dom ha sin jordglob på förstasidan? Kan jag inte säga att det är jag som designat hemsidan för den ser förjävlig ut med "deras" version
sbgm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-04, 14:22 #2
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Du behöver inte säga "förjävlig" men kanske "Som professionell webdesigner så tycker jag inte att det blir särskilt bra, ni ger inget seriöst intryck med det där utseendet". Sedan är det väl bara att göra som de säger.
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-04, 14:30 #3
Medlem

Medlem

Precis hehe tänkte inte säga förjävlig men blir förbannad för jag har redan sagt till dem att det ser oseriöst ut. Mitt utkast till mail:

Jag har bestämt mig för att inte göra en större glob på hemsidan, detta gör att designen blir obalanserad och ert företags hemsida ser oseriös ut. Om ni skulle ha en stor glob så skulle många förstagångsbesökare lämna sidan och det skulle även skada ert företags rykte
Oläst 2010-02-04, 14:37 #4
Avamias avatar
Avamia Avamia är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Avamia Avamia är inte uppkopplad
Flitig postare
Avamias avatar

Reg.datum: Aug 2004
Jag känner igen den sist du sitter i. Man vill inte gärna använda en sådan webbplats som referens.

Jag tycker inte att ditt utkast till mail var särskilt bra. Kunden köper en tjänst av dig och kunden har trots allt alltid rätt. Det enda du kan göra är att avråda dom från detta samt att motivera det på ett bra sätt, men jag skulle akta mig för att vägra utföra någonting på det sättet.
Avamia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-04, 14:42 #5
Medlem

Medlem

Skrev lite mer mjukt och skrev jag rekommenderar verkligen inte den stora jordgloben och därför måste jag återigen fråga er om ni verkligen vill ha globen...
Oläst 2010-02-04, 14:53 #6
Medlem

Medlem

Det verkade som att detta var okay, de svarade med att en liten glob är okej.
Oläst 2010-02-04, 14:57 #7
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
En snurrande jordglob BEHÖVER inte vara fel...

Däremot är det väldigt väldigt sällan rätt, och skickar signaler om att sidan gjordes 1997 och inte har uppdaterats sedan dess.

Jag tycker att du vänligt ska tala om för dem att dina erfarenheter (som antagligen är anledningen att dom betalar dig) är att det ger felaktiga signaler om att vara ett gammalmodigt, och amatörmässigt företag, men att du naturligtvis gärna lägger dit globen, om det är dessa signaler de vill ge med sin sida.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-04, 15:21 #8
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Detta känner jag igen allt för ofta, och efter att jag insåg det för första gången så har jag alltid kört fast pris med små designförändringar - och uppdateringar sker per påbörjad timme.

Vidare utför jag inga små designförändringar som jag själv inte tycker passar in (likt den jordglob du förklarar), utan förklarar detta för kunden att det ser oprofessionellt ut.

Precis som bildserien handlar om så är det faktiskt dig dom anlitat.
Fritt översatt:
"Om du var en ingenjörsdesigner för turbiner till ett kommersiellt flygplan, skulle då kunden blanda sig in i ditt arbete?"
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-04, 18:57 #9
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Kunden förstår väl bättre om du är mer saklig än "ser förjävligt ut". Förklara att en stor snurrande jordglob kommer göra att besökaren blir distraherad från hemsidans innehåll, att den inte passar in i resten av designen och att den kommer sticka ut onödigt mycket.
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-04, 20:19 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Santos Visa inlägg
Kunden förstår väl bättre om du är mer saklig än "ser förjävligt ut". Förklara att en stor snurrande jordglob kommer göra att besökaren blir distraherad från hemsidans innehåll, att den inte passar in i resten av designen och att den kommer sticka ut onödigt mycket.
Gjorde det men de skulle ändå ha animationen. Skrev ej förjävlig till dem utan förklarade mer så som du skrev. Nu förstod dem äntligen...

StefanBergfelt: klockrent skrivet!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017