Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


DNS ändringar - struntar man i TTL?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-12, 13:53 #1
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Standard DNS ändringar - struntar man i TTL?

Pga serverstrul bytte jag IP-nr (A record) på en av mina domäner (TTL ligger på 30 min).
Egentligen borde ju mina kunder se rätt IP inom max 30 minuter, av erfarenhet vet jag att DNS förändringar brukar ta längre tid än TTL är specat, så några timmars fördröjning är jag van att acceptera.

Denna gång har har jag haft några kunder som fortfarande kommer till fel IP, 6 dagar senare! Jag håller på och försöker ta reda på vad det beror på, har frågat kunderna vad de kör för operativsystem samt vilken DNS-leverantör de har. Väntar på svar.

Nån med liknande erfarenheter? Är det så att många DNS-servrar struntar i TTL?
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 14:07 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Kan vara lokal DNS cache som strular.
Eller DNS i routern eller liknande.

Rätt lätt att hitta felet.

Be han köra en nslookup med sin egna DNS och med en annan DNS.

Först med egna dns'en
nslookup adress.com

Får han fel svar? Vilken DNS är det som svarar, router, operatörens, mm?

Sen en med annan dns, t.ex. din.
nslookup adress.com din.dns.se

Vill ni göra en quick and dirty fix så det funkar direkt så lägg in lokalt i hans hosts fil så skiter den var den externa DNS'en säger.

Om det är lokalt OS fel så kör "ipconfig /flushdns" för att rensa lokala dns databasen.

Senast redigerad av BarateaU den 2011-12-12 klockan 14:09
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 14:07 #3
AndreasSs avatar
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
AndreasS AndreasS är inte uppkopplad
Flitig postare
AndreasSs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 316
Det är generellt inte servrarna utan lokala operativet. En omstart av datorn (vilket sker alldeles för sällan i mitt tycke) brukar lösa problemet. I vissa fall kan tom webläsaren räcka.

En enda gång har jag råkat ut för att det inte slagit igenom långt efter TTL, då uppdaterade jag bara serial och då funkade det efter att TTL gått.
AndreasS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 14:14 #4
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Kan vara lokal DNS cache som strular.
Eller DNS i routern eller liknande.

Rätt lätt att hitta felet.

Be han köra en nslookup med sin egna DNS och med en annan DNS.

Först med egna dns'en
nslookup adress.com

Får han fel svar? Vilken DNS är det som svarar, router, operatörens, mm?

Sen en med annan dns, t.ex. din.
nslookup adress.com din.dns.se

Vill ni göra en quick and dirty fix så det funkar direkt så lägg in lokalt i hans hosts fil så skiter den var den externa DNS'en säger.

Om det är lokalt OS fel så kör "ipconfig /flushdns" för att rensa lokala dns databasen.
Jo, jag känner till nslookup och flushdns och det men eftersom det nu kan handla om hundratals kunder så vill jag hitta orsaken till problemet, alltså exakt varför det strular.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 14:22 #5
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasS Visa inlägg
Det är generellt inte servrarna utan lokala operativet. En omstart av datorn (vilket sker alldeles för sällan i mitt tycke) brukar lösa problemet. I vissa fall kan tom webläsaren räcka.

En enda gång har jag råkat ut för att det inte slagit igenom långt efter TTL, då uppdaterade jag bara serial och då funkade det efter att TTL gått.
Ja, det är vad jag nu börjat misstänka också, att det är operativsystemen, har rekommenderat kunderna att starta om datorn, och de har inte hört av sig efter det, och i IT-branchen betyder ju tystnad att det fungerar

Hade en kund som flyttade sin dator till ett helt annat nätverk, och annan ISP, och felet kvarstod. Men efter en omstart så fick han rätt IP. Isåfall kan det ju vara en bugg i OS:et. Han körde MacOS.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 14:35 #6
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
TTL är ju hur länge en DNS-server får spara uppgifterna innan den hämtar nya.
Tänk dig DNS-servrar i ett stort träd, där din DNS-server är överst i trädet. DNS-servrar som inte har något lagrat för domänen gör en förfrågan till sin DNS-server. Om denna DNS har cachat info så frågar den uppåt i hierarkin ända tills någon når din server. Detta sparas i 30 min från att DNS-servern har fått detta, och uppdateringarna kan gå om varandra så blir det i praktiken inte 30 min.

Exempel:

Du uppdaterar dina a-records kl. 12:00
Besökaren går in på din domän 12:05
Besökaren har inte besökt din sida tidigare och har således inte någon cache att läsa ur. En fråga skickas till internetleverantörens dns-server, som senast uppdaterade infon för din domän kl. 11:40 med en TTL på 30 min. Alltså beöhver infon inte uppdateras och din gamla IP returneras till besökaren. Nu kommer denna besökare att under 30 minuter komma åt samma ip eftersom den kan sparas lokalt så länge.
En annan besökare går in 12:40, en fråga skickas till dennes internetleverantörs dns som senast uppdaterades 12:15. När denna uppdatering skedde så gjordes den mot en dns-server högre upp i hierarkin som uppdaterades 11:55 och således returneras den gamla IP:n till besökaren och lagras hos internetleverantören med en TTL fram till 13:10.
Nu har vi bara gått två steg i hierarkin och kommit till drygt en timmas fördröjning trots en TTL på 30 min. Tänk sedan att vi har ett antal sådana steg där dns-informationen replikeras mellan servrarna.

---

När jag har haft liknande problem att det ligger kvar i dagar är att starta om besökarens/kundens dator och router. Funkar inte detta ligger felet nån stans i dns-replikeringen men det tror jag är väldigt ovanligt.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 15:25 #7
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
...Nu har vi bara gått två steg i hierarkin och kommit till drygt en timmas fördröjning trots en TTL på 30 min. Tänk sedan att vi har ett antal sådana steg där dns-informationen replikeras mellan servrarna.
Som jag skrev tidigare så vet jag att det kan ta timmar innan en DNS ändring slår igenom, pga all cache som skall uppdateras. Men att det skall ta flera dagar tyder på att nått är fel.

Citat:
När jag har haft liknande problem att det ligger kvar i dagar är att starta om besökarens/kundens dator och router. Funkar inte detta ligger felet nån stans i dns-replikeringen men det tror jag är väldigt ovanligt.
Japp, jag börjar misstänka att felet ligger lokalt, men det är fortfarande märkligt om Operativsystemet/Routern cachar hur länge som helst, i princip tills det sker en reboot. Både routern och OS:et borde gå efter TTL. Helt klart är att det finns buggar i DNS-hanteringen.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 15:38 #8
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Ett OS skall inte behöva bry sig om TTL eftersom det är resolverns uppgift att hålla reda på.
Mitt tips till kunder (och människor överhuvudtaget) är att aldrig använda sin bredbandsrouter som resolver, sämre skit får man leta efter..
Jake.Nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 15:40 #9
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP Visa inlägg
Japp, jag börjar misstänka att felet ligger lokalt, men det är fortfarande märkligt om Operativsystemet/Routern cachar hur länge som helst, i princip tills det sker en reboot. Både routern och OS:et borde gå efter TTL. Helt klart är att det finns buggar i DNS-hanteringen.
När jag haft dessa problem har det genomgående varit Windows (oftast XP) som strulat. Jag tror att de flesta routrar på marknaden använder nån form av nedskalad linuxdist med en standard-dns-server och de har oftast bra koll på ttl och sådant. Däremot vill windows ogärna släppa sådant den redan har läst in. Jag satt en halvdag med windows interna cache som inte ville rensas. Det finns ett kommando för att rensa dns-cache: ipconfig /flushdns men det är inte alltid det hjälper heller. Mitt exempel var dock ett extremfall.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017