FAQ |
Kalender |
2013-06-04, 21:00 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur är det egentligen med forum såhär års? Ibland känns det som att forum är gamla reliker och det är ytterst få stora aktörer, aktörer som expanderat tillräckligt för att mer liknas vid communities.
Så vad tror ni, har kommit på ett par nicher där det inte existerar några forum/mötesplatser osv. Så vad tror ni, är det lönt att försöka eller är renodlade forum pasé? |
||
Svara med citat |
2013-06-04, 21:03 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Alltid lönt att försöka
Det krävs dock massor av jobb för att hålla den i liv Många forumsidor dör för att medlemmarna blir mätta av att diskutera med varandra. |
||
Svara med citat |
2013-06-04, 21:21 | #3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Forum kommer nog aldrig direkt dö men kanske ändra skepnad en del. Det är vad jag tror.
Har du ett specialintresse som du brinner för och vill diskutera det med andra, då tycker jag du kan testa att skapa ett forum. Min erfarenhet från att starta forum är att det kräver enorm uthållighet och arbete för att få upp aktivitet. Du kommer behöva skriva hundra- eller kanske tusentals inlägg själv/hyra forum writers - ingen reggar sig på ett tomt forum. Sen är det oftast så att det går 1000 läsare på en trådskapare.. Alltså väldigt svårt att få folk att bli aktiva. Men det skiljer sig klart också från olika nischer. När du vill skapat forumet och fått ruljans på det. Då börjar det roliga! Det är då du ska börja brottas med länkspammare (svenska länkbyggare), utländska automatiska och utländska manuella. Du ska också hantera konflikter i forumet, forumtroll, folk som marknadsför massa skräp/olagliga produkter/tjänster etc. Samtidigt ska det vara trevligt/givande att hänga på forumet. Det finns också väldigt mycket kul med att driva ett forum. Det roligaste är att se gemenskapen och de användare som hänger kvar flera år. De användare som lägger ner väldigt mycket tid för att hjälpa andra. Det är riktigt kul att se! Men om du bara vill starta "för att". Räkna med att det kommer bli tufft Senast redigerad av daniel_ den 2013-06-04 klockan 21:29 |
|||
Svara med citat |
2013-06-05, 13:13 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Mitt tips är att börja med det du tror mest på och känner dig mest motiverad att ge tid åt. Som sagt kommer det ta en del av din tid (om du inte värvar moderatorer och anlitar utvecklare).
2013-06-05, 20:36 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
För att resultatet skall bli lyckat så krävs nog att man är insatt i forumområderna så att man själv kan tillföra något. Bäst är att ha praktisk erfarenhet, men teoretiska kunskaper eller relevant utbildning är viktigt. Sedan tar det mycket tid att moderera och hålla trådarna vid liv genom att tillföra nya synpunkter eller komma med frågor till de som svarat i trådarna. Folk verkar gilla långa trådar med många svar. Man får räkna med att skaffa litteratur och Googla en hel del för att hitta bra svar på frågor.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|