FAQ |
Kalender |
2015-01-24, 19:32 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag ska göra ett klassiskt upplägg på Malta (dit jag ska flytta), med ett dotterföretag på Malta och ett holdingbolag utomlands. På grund av det utländska ägandet av dotterföretaget, behöver jag bara betala 5 % vinstskatt på Malta. Sedan behöver jag inte heller betala någon utdelningsskatt om jag placerar moderföretaget rätt. Dock är min fråga, var placerar jag bäst moderföretaget?
Det som är viktigt för mig när det gäller land för moderbolaget är: 1. Att utdelningsskatten blir 0 % 2. Att mina pengar är säkra i landet (alternativt borde jag kunna skicka vidare dem efter att jag fått utdelning) 3. Att kostnaderna för att ha ett företag i landet är låga 4. En fördel är även om landet inte verkar alltför suspekt (dvs så att Svenska skatteverket blir misstänksamma; även om jag självklart kommer att följa alla lager så vill jag inte ha en onödig utredning om jag t ex väljer att flytta hem till Sverige om några år). Jag har hört att det är populärt att placera moderföretaget på Cypern. Varför just Cypern? Hur är utdelningsskatten där? Vad tycker ni om andra alternativ såsom Seychellerna, Belize och liknande? Finns det någon som är insatt i det här? |
||
Svara med citat |
2015-01-24, 20:15 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Glöm inte att Cypern mer eller mindre tömde utländska bankkonton för bara något år sedan.
|
||
Svara med citat |
2015-01-24, 20:24 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Känns som en ypperlig fråga för patrikweb, PMa honom med denna tråd så hoppar han nog mer än gärna in och hjälper
|
|||
Svara med citat |
2015-01-24, 20:55 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bolagsstrukturen kan funka, din privata inkomst värre om du ska ta in pengarna i Malta
"Malta does not impose any withholding tax on dividends, interest and royalties except for a 15% withholding tax when untaxed dividends are paid to a resident individual." Men du kan låta bli använda dom i Malta, lagen är dock inte helt glasklar men Malta har noll koll och bryr sig typ inte över något. "Persons who are either not ordinarily resident in Malta or not domiciled in Malta are subject to tax only on Maltese-source income and on foreign income that is remitted to or received in Malta." Sedan kan man dra det ett steg längre med ensamm ägare av Cypern bolaget att det igentligen borde klassas som fast driftställe i Malta. |
||
Svara med citat |
2015-01-31, 15:45 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Vanligt är att köra Cypern Holding som mellanhand, sen skicka pengarna vidare till någon säkrare jurisdiktion.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|