FAQ |
Kalender |
2009-01-02, 11:27 | #1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har lite funderingar på hur jag ska bokföra företagets inkomster under december. Vanligtvis brukar jag använda mig av en verifikation i SPCS Enskild firma, och den får det datum då pengarna betalas in på företagskontot. Detta kan vara helt fel men så gör jag
Problemet är att försäljningen för december kommer in på kontot under januari och jag ska ju bokföra det som en försäljning under 2008. Kan jag ange att pengarna kommit in den 31 december 2008 även om de kom i januari. Det är ju trots allt ett försök till att göra rätt för sig. Antar att det hade varit värre om jag flyttade en från december till januari för att inte behöva betala skatt. Någon som har något förslag? Tack på förhand! |
|||
Svara med citat |
2009-01-02, 11:52 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Använder du kontantmetoden? Om inte så bokför du väl fakturorna samma dag som de utställs, alltså då beställning sker. Sedan bokför du själva transaktionen när den väl inträffar - alltså när pengarna kommer in på kontot.
Beställningen påverkar resultatet medan betalningen bara påverkar balansen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2009-01-02, 12:00 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Använder kontantmetoden ja.
Som det är nu bokför jag bara transaktionen och har sedan en spec över alla fakturor inom transaktionen. Alltså bokför jag inte varje faktura enskilt. Det kanske man måste göra. Eftersom det är en webbhop vi pratar om så blir det en väldig massa fakturor och kortbetalningar per månad. Blir ju ett heltidsjobb att bara bokföra allt enskilt :S |
|||
Svara med citat |
2009-01-02, 12:26 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om jag förstått kontantmetoden rätt så sker väl bokföringen
först när du just fått betalt. Då borde december månads försäljning bokföras under januari, vilket gör att du slipper skatta för dessa intäkter nu i maj. Men jag kan ha helt fel. Vi kör enligt faktureringsmetoden som känns så mycket enklare - fakturans datum är det intressanta. När pengarna kommer in spelar mindre roll. |
||
Svara med citat |
2009-01-02, 12:34 | #5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2009-01-02, 12:49 | #6 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för hjälpen!
Källan gav mycket och vad jag har förstått så är det så som jag tänkte. Alltså borde pengar under januari kunna bokföras under december. Eftersom det är då fakturan har skapats. Inte bara borde utan SKA |
|||
Svara med citat |
2009-01-02, 13:14 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kan du inte byta till fakturametoden? Den är mycket vanligare. Dina fakturor behöver inte nödvändigtvis bokföras enskilt; enklast är om du har en koppling mellan webbshop och ekonomisystem så det sker per automatik.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2009-01-02, 13:50 | #8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-01-02, 14:28 | #9 | |||
|
||||
Medlem
|
Gvietvis hade väl det varit det bästa men då får jag ta mig tid att göra en sådan koppling för webshopen är egenutvecklad. Får väl kolla runt lite på det.
En lite följdfråga som handlar lite om samma sak: Säg att jag vid årets slut 2008 har 50 000kr på kontot som kommer att räknas som också är min totala vinst under året? Spelar det någon roll om jag hade tagit ut säg 25 000kr i lön och med andra ord haft runt 0 kr på kontot med tanke på skatt? Eller kan jag ta ut pengarna på samma sätt i lön nu efter att jag gjort bokföringen för 2008 eftersom pengarna då ändå kommer att skattas som vinst? Lite svårt att förklara men brukar inte ta ut lön helt enkelt |
|||
Svara med citat |
2009-01-02, 19:29 | #10 | |||
|
||||
Medlem
|
I enskild firma tar du inte ut lön utan vinsten efter skatt är dina pengar.
Om du har omsättning under 3 miljoner ska du göra ett förenklat årsbokslut (eller ett vanligt). I det förenklade årsbokslutet redovisas Bla kundfodringar och leverantörsskulder vid årsskiftet. SKV 282 Går igenom allt steg för steg med exempel (berits syfirma :-) ), bokslut gås igenom i slutet av dokumentet. Mallar för bokslutsunderlag finns på skatteverkets hemsida. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|