Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta Webbutik!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-09, 22:57 #1
casper87 casper87 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2009
Nykomling

Standard Starta Webbutik!

tjena! Har i ca 6månader tid snackat med tre polare om att starta En webbutik som ska inrikta sig på gaming Gear, dvs headset, möss, t-bord musmattor osv som skall passa gamers. Vi har äntligen bestämt oss för att åtmindstonde kolla upp om detta är möjligt. Tänkte att ni här på WN alltid har seriösa och bra råd, tips ideer osv. Hur skall man gå till väga? att ansöka om företag vet jag hur man gör, däremot den finansiella delen hur man kollar om startkapital osv är det ingen av oss som kan. Sen hur man fixar återförsäljare och om man ska ha eget lager eller beställa av dem när man får beställningar?! vet inte alls mycket och hoppas ni kan ge lite råd

/C
casper87 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-09, 23:13 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Bara ett litet varningens finger: marginalerna är verkligen
ursusla på (nästan) allt som har med datorhårdvara att göra.

Om ni är fyra stycken som ska försöka leva på detta måste
ni omsätta riktigt stora volymer.

Tänk på att när ni säljer på webben konkurrerar ni med Komplett,
Inet, Webhallen och Dustin Home.. En fördel skulle vara om ni
lyckas hitta unika saker som ingen annan säljer.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-09, 23:46 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Oj. Ni har verkligen valt det svåraste av det svåraste. Det finns mängder av glada hobbyentusiaster och stora drakar som säljer hårdvara och tillbehör. Marknaden är mättad och marginalerna är urusla.

Jag säger inte att ni ska låta bli. Tycker man att någonting är roligt och intressant så är det bara att köra. Men vill ni driva e-handel för att tjäna pengar så bör ni välja någon annan typ av produkter att sälja. Med risk för att låta som en sur gubbe så framstår det som en omöjlighet att fyra killar/tjejer skulle kunna leva på att sälja datorprylar. Era konkurrenter har 30 års försprång. Ni skulle ha börjat innan ni var födda om ni ville in på den marknaden

Är det e-handel eller datorprylar som intresserar er?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 00:08 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Oj. Ni har verkligen valt det svåraste av det svåraste. Det finns mängder av glada hobbyentusiaster och stora drakar som säljer hårdvara och tillbehör. Marknaden är mättad och marginalerna är urusla.

Jag säger inte att ni ska låta bli. Tycker man att någonting är roligt och intressant så är det bara att köra. Men vill ni driva e-handel för att tjäna pengar så bör ni välja någon annan typ av produkter att sälja. Med risk för att låta som en sur gubbe så framstår det som en omöjlighet att fyra killar/tjejer skulle kunna leva på att sälja datorprylar. Era konkurrenter har 30 års försprång. Ni skulle ha börjat innan ni var födda om ni ville in på den marknaden

Är det e-handel eller datorprylar som intresserar er?
det är datorprylar i stort som intresserar:P vi har pratat om att försöka hitta lokal för att köra riktigt butik, men har trott att lån osv skulle bli för dyrt och krångligt. är det kanske en bättre lösning? tack för tipsen;D
casper87 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 08:15 #5
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
Flitig postare

Jag håller med de tidigare postarna. Jag skulle direkt avråda er från att ge er in i detta. Sälj korv i stället!!

Alla fattar mat. Det är en sanning.

Om ni nu ändå absolut vill sälja datortillbehör, då ska ni veta att betalningsviljan är lika med noll mot den tänkta målgruppen. Det är en målgrupp som baserar sitt liv på att inte betala.

Se till att ni har ett riktigt arbete med en riktigt inkomst INNAN ni börjar, så ni har något att leva av. Låna INTE pengar!! Fundera inte ens på ett sånt scenario. Det kommer inte att ske.

Sen när det gäller försäljning mot konsument, då har man som företag en himla massa skyldigheter. För det mesta har kunden alltid rätt, och det måste du känna till och det kan bli riktigt dyrt om du av någon anledning inte känner till olika saker.

Här finns det inga ursäkter i form av att "jag visste inte", "vi är unga", "vi är nystartade" eller andra försök till undanflykter. Kolla på Plus. Så snart ni säljer till privatpersoner är ni med i samma värld som dom som kommer på besök där.

På konsumentverkets hemsida finns en del att läsa:
http://www.ko.se/

Hur hårt är du beredd att arbeta?

Har du skrivit en affärsplan?
Vilken budget har ni?
Hur mycket eget kapital kan ni själva gå in med?

Tänk på att ingen kommer att göra något åt dig. Möjligen kan någon läsa din affärsplan och ställa lite frågor, men det är fortfarande du som måste skriva.

Framförallt, ingen kommer att ge dig pengar!! Varken banken, kunderna, varorna, arbetet eller dina polare. Ingen kommer att göra arbetet åt dig!! Varken dina kompisar, kunderna, eller olika "hjälpsamma" personer i din närhet, i olika sammanhang.

Kolla förutsättningarna, absolut. Det är en lärorik erfarenhet. Den dagen ni alla fyra har ett jobb och en stabil inkomst från annat håll, då kan ni fundera på att starta.

Lycka till!!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 09:13 #6
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag vill inte avråda, tvärt om!
Om ni är intresserade av detta, då kan ni göra pengar på det.

Visst, det finns andra som har etablerade namn, kortare leveranstider, bättre priser osv än vad du någonsin kan drömma om, men det går ändå att bygga upp ett förtroende för kundkretsen.

Det är mest ungar som drömmer om den häftigaste gaming-gearen, och dom har inga pengar. Många av dem kommer att försöka blåsa er. Däremot finns det faktiskt ganska gott om äldre gamers också, framför allt WoW verkar ju locka även en lite äldre publik. Detta är gamers med pengar, satsa på dem.

För att bygga förtroende, använd den sociala webben! Starta en gamer-blogg, där ni berättar om produkterna. Visa att ni är engagerade och kunniga. OnOff säljer den där gaming-musen till halva priset, men säljaren har ingen aning om varför du behöver högre upplösning på musen. Du vet varför, och berättar om det i din blogg. Du vinner förtroendet, och får kunden.

En del kunder kommer att läsa bloggen och iallafall handla på OnOff, men det får du helt enkelt ta!

Lycka till! Säg till när sajten är uppe, min bror är en av de äldre gamers jag talar om.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 09:47 #7
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Nov 2009
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Ursprungligen postat av casper87 Visa inlägg
däremot den finansiella delen hur man kollar om startkapital osv är det ingen av oss som kan.
Ni har ju ALMI Företagspartner som är utspridda runt om i landet. Men då måste ni skriva en affärsplan, gå på möten hundra gånger och övertyga dom att detta kommer funka. Är ni inskrivna på AMS så får ni starta eget bidrag under sex månader. När jag fick starta eget bidrag så fick jag 2800kr/mån i sex månader.

Citat:
Ursprungligen postat av casper87 Visa inlägg
Sen hur man fixar återförsäljare och om man ska ha eget lager eller beställa av dem när man får beställningar?!
När jag drev mitt framgångsrika företag som jag la åt sidan för att jag inte orkade att sitta vid datorn och ta emot beställningar, lägga in beställningar och snacka i telefon och via mail på natten med tanke på att mina leverantörer var i USA och Kanada. Sedan ville jag driva butik men så blev det inte.

Min plan var som så att när jag hade bestämt mig att starta detta så googlade jag på företag som sysslade med detta och sedan drog jag iväg meddelanden och talade om hur läget var och frågade om dom ville sända mig dessa produkter till bra priser och ett företag ställde upp med riktigt bra priser till mig så dom blev min leverantör under tiden jag drev mitt företag.

Hade jag gått direkt till agenterna för denna produkten så hade priserna blivit dom andra. Fick samtal från dom olika agenterna för märkena och alla frågade mig hur jag kunde ha så bra priser och då sa jag bara "jag har en del kontakter".

Jag tycker ni ska höra med Captain Thailand faktiskt. Han har ju byggt en sida åt något dataföretag i Thailand såg jag och han kanske kan skicka produkter till er från Thailand. Jag vet inte. Men ni kan ju höra efter.

Lycka till
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 09:55 #8
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Ni har ju ALMI Företagspartner som är utspridda runt om i landet. Men då måste ni skriva en affärsplan, gå på möten hundra gånger och övertyga dom att detta kommer funka. Är ni inskrivna på AMS så får ni starta eget bidrag under sex månader. När jag fick starta eget bidrag så fick jag 2800kr/mån i sex månader.
Hmm måste man inte vara 25+ før att få starta eget bidrag?
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 12:49 #9
Flitig postare

Flitig postare

Jag vill inte stöta mig med varken Stefan eller StateCollapse... Men däremot ALMI är jag osäker på om det ens räcker med 100 möten...

Först vill jag säga till Stefan, om sociala medier. Tänk på att en text tar ungefär en timme att skriva, till ett minimum! Man kan ledig komma upp i två timmar, om det inkluderar fotografering, lite bildbehandling, registrering av ... bloggar??? med mera.

Hur som helst, det tar väldigt mycket tid med betoning på mycket tid!

Sen bara kort om sociala medier: Det finns massor med exempel på olika tjänster, med det gemensamma att ingen tjänar pengar. Facebook har visst gått lite med vinst, men då ska man ha i åtanke att de har 200 miljoner registrerade användare (eller nåt) och det är sjukt mycket människor...

Sen detta med avans/vinst: Ska du/ni tjäna 1.000 spänn, då måste ni sälja en j*vla massa möss och musmattor... Tänk på det! Marginalerna är riktigt små, på gränsen till obefintliga.

Även om ni kan tjäna 30:- - 50:- per mus...

Nu ska jag skriva om en sak jag tänkte på i morse. Först detta uttrycket, "alla fattar mat". Glöm aldrig det!!

Fler personer kan göra detta, så jag skriver i tråden.

Ett bra sätt att testa om ni verkligen kan arbeta tillsammans, du och dina tre kompisar, är att verkligen arbeta tillsammans. Inte bara snacka.

Gör ett LAN-party där ni bor!!

Där har ni dragkraft av DreamHack, men jämför er inte med dom. Eller tänk så här, dom startade i en matsal i en mellanstadieskola i Hovslätt, söder om Jönköping, för drygt tio år sedan. Endast hårt arbete har resulterat i deras framgång. Det finns inga räkmackor eller silverfat för deras framgång...

Folk vet vad LAN-party är och ni behöver inte presentera själva idén.

Bilda en förening, ni fyra. Fixa ett bankkonto. Kolla med en skola. Ta en lördag, kl. 8-20 till exempel. Ta 100:- för varje deltagare.

Fixa mat. Fixa varm korv, sälj för 20:-, dricka för 10:- eller 15:-. Kaffe 10:-, påfyllning 5:-.

Jag har själv sålt korv, så det vet jag hur det funkar. Om du köper råvaror för 4:- till en korv och sen säljer för 10:-, då blir avansen (vinsten) 6:-. Säljer du korv för 15:- blir avansen 11:-, för 20:- blir avansen 16:-.

Enda skillnaden för din del mellan en korv som kostar 10:- och 20:- är att du tjänar 10:- mer på den andra korven. Folk köper inte två korvar! (Vilket man kan tro!!)

Jag har "två korvar i ett bröd" för 30:-, vilket är ett prisvärt alternativ för både dig och hungriga kunder.

Kaffe är det sjuk avans på!! Ett paket kostar 30-40 kronor och räcker till kanske ...?? vet inte?? 50 koppar??

Sen ska ni givetvis gå vidare med grillat (större avans), kanske någon tävling... men det hittar ni på själva.

OK, du kanske inte gillar LAN-party och det kanske tar emot. Men om du ska driva företag måste det vara pengar som är drivkraften. Allt annat må vara gulligt, tänkvärt, lärorikt, inspirerande... men det blir aldrig mer än välgörenhet som ingen kommer tacka dig för.

Jämför nu denna arbetsinsatsen med att "skriva texter på sociala medier", som Stefan föreslår. Du har själva eventet, 10 timmar, men det är rent nöje. Du har förberedelser, som blir mycket mer första gången än andra gången. Sen ska ni städa.

På detta viset kan du även testa av dina kompisar. Är dom schyssta... att även ingå i en affärsdrivande verksamhet? Det är en viss skillnad att slacka och snacka... "Man skulle... bla, bla, bla..." och att faktiskt ställa upp, vara närvarande och verkligen arbeta hårt för att nå det gemensamt uppsatta målet.

Ett LAN-party är ett perfekt sätt för er att testa varandra, bygga ert varumärke för målgruppen utan att för den skull konkurrera med kända LAN som DreamHack med flera. Dessutom kan ni tjäna fett med cash, och det är inte att förakta!!

På dessa fester kan ni ledigt sälja era gamers-tillbehör med rätt så bra avans då ni slipper frakt och allt strul med obetalda paket med mera. Även till Stefans bror! :-)

Alla fattar mat -- glöm aldrig det!!

Lycka till!!

Senast redigerad av MrBob den 2009-12-10 klockan 12:51
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-10, 12:57 #10
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Min erfarenhet av att sälja hårdvara och datortillbehör är att det är just på kringutrustning som man kan ha ok marginaler, som t.ex. hörlurar och tangentbord. Tillskillnad från komponenter som processorer, hårddiskar, minne etc.

Testa!
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017