FAQ |
Kalender |
2009-11-05, 21:30 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
"Efter nyår är det dags för nya momsregler. Bakgrunden är nya EG-direktiv som ska förenkla momshanteringen. Men de nya reglerna införs med mycket kort framförhållning och kommer dessutom att innebära mycket administration, framför allt för mindre företag.
De nya momsreglerna visar var tjänster ska beskattas. Det införs också en ny rapporteringsskyldighet av tjänster mellan EU-länder och nya regler om återbetalning av utländsk moms" http://www.privataaffarer.se//smafor...id-arsskiftet/ En nyhet som är bra att ha koll på som småföretagare. Informationskampanjen blir bara ca en månad då reglerna förväntas röstas igenom senast den 2 december och reglerna införs 1 januari. |
||
Svara med citat |
2009-11-06, 02:30 | #2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Verkar ju helgalet, vad gör man om man har tusentals kunder inom EU, enligt förslaget ska dessa rapporteras in till Skatteverket... Snacka om administration.
2009-11-06, 05:38 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För att inte tala om alla systemleverantlrer som måste bygga om sina datasystem, testa distribuera uppdateringar och utbilda användarna...
Tänk på Visma/SPCS, Hogia, Jeeves, SAP, med flera.... De kan inte börja införa förändringen förrän skatteverket eller bokföringsnämnden har formulerat direktiv och det kan inte komma före regerings elelr riksdagsbeslutet. Sen tar det ca 3-6 månader för systemleverantörerna att få ut det till sina kunder. Verkar inte sannorlikt att det kommer att funka... Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-06 klockan 05:41 |
||
Svara med citat |
2009-11-06, 10:48 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nej, det verkar väl ambitiöst... Man kunde ju skjuta på det där med de certifierade kassa apparaterna, då kan man troligen skjuta även på detta.
|
||
Svara med citat |
2009-11-06, 12:56 | #5 | ||
|
|||
|
Känns bara ännu ett steg för att få företagen att flytta från landet.
|
||
Svara med citat |
2009-11-06, 13:35 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Att flytta utanför EU/EES känns inte aktuellt just nu.
2009-11-06, 20:01 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
För de som bor i Stockholm kan man här anmäla sig till ett gratis seminarium om reglerna. http://www.pwc.com/se/sv/kalendarium...mber2009.jhtml |
||
Svara med citat |
2009-11-06, 20:34 | #8 | |||
|
||||
|
Vilken trevlig julklapp!
|
|||
Svara med citat |
2009-11-06, 21:55 | #9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för påpekandet Per, mycket uppskattat! Svårt att fånga upp relavanta nyheter från denna tråkiga sektor av företagandet : )
|
||
Svara med citat |
2009-11-07, 12:26 | #10 | |||
|
||||
|
Jag försöker sätta mig in i de nya reglerna men blir inte klok på hur det kommer att påverka mig. Mina tjänster erbjuds ju på servrar i Sverige och jag har ju varje månad 1000-tals privatpersoner som gör mindre betalningar för extra tjänster, reklamborttagningar osv, från alla världens hörn, kommer detta kräva att jag bokför varje transaktion och vilket land betalningen kommer ifrån?
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|