Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Årsbokslut eller ej?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-18, 09:52 #1
mammamia mammamia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 41
mammamia mammamia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 41
Har haft ett HB under ett par år. Har aldrig behövt avsluta räkenskaperna då omsättningen understigit 20 prisbasbelopp under tidigare år, bara fysiska personer som ägare. Dock blev omsättningen ca 1 200 000 under 2006. Ser nu i olika deklarationsblanketter följande:

Handelsbolag som normalt omsätter högst 20 PB och som inte har någon juridisk person som delägare. Behöver ej avsluta räken- skaperna.

Hur tolkar man normalt i detta fall? Bolaget ska likvideras i år och har under sina tidigare år inte överstigit 20 prisbasbelopp. Normalt så har ju bolaget inte behövt avsluta räkenskaperna då omsättningen inte har varit tillräckligt hög. Måste detta göras i år? Hoppas ej detta då jag har noll koll på sådant…
mammamia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-18, 22:20 #2
kallgard kallgard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 85
kallgard kallgard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 85
Det har kommit en ny lag i år, alla företag oberoende på omsättning måste göra bokslut. Du kan dock göra ett förenklat bokslut. Läs mer på http://www.skatteverket.se
kallgard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-18, 23:00 #3
mammamia mammamia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 41
mammamia mammamia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 41
Hm, är du säker på det, gäller inte det fr.o.m. den 1 januari 2007. Perioden jag avser är ju under helåret 2006. Hur som helst så innehåller den deklaration jag har fått från skatteverket en bilaga som heter "Särskilda uppgifter HB - utan årsbokslut - taxeringen 2007"

Hämtat från skatteverkets hemsida, blankett SKV 285:

"Handelsbolag som endast har fysiska personer och dödsbosom delägare och den årliga nettoomsättningen i handelsbolaget normalt inte uppgår till mer än tjugo prisbasbelopp behöver inte avsluta den löpande bokföringen med ett bokslut. Bokslut och årsredovisning ska dock upprättas om företaget är moderföretag i koncern."

Någon som vet vad som gäller?
mammamia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-19, 08:10 #4
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Du kan avsluta utan bokslut för 2006 för deklarationens skull men pga de nya reglerna för 2007 måste du ändå göra ett bokslut. Eftersom 2007 ska avslutas med ett riktigt bokslut, oavsett om det är förenklat eller ej, så måste du ha korrekta IB-poster för 2007. Eftersom IB 2007 = UB 2006 så måste du alltså ändå göra någon form av bokslut 2006 för att få fram dina balansposter på ett korrekt sätt
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-19, 10:01 #5
mammamia mammamia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 41
mammamia mammamia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 41
Hm, ok, men om man bara ser till deklarationerna för 2006 så ska det alltså inte behövas ett bokslut. Förstår jag dig rätt då?

Om man då ändå är tvungen att göra ett bokslut (för 2006 för att det ska bli korrekt för 2007) pga av de nya reglerna, så undrar jag hur länge det är ok att avvakta med bokslutet, HB:et har efter årsskiftet ingen verksamhet…
mammamia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017