Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Värdera domäner

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-13, 17:59 #1
det det är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 6
det det är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 6
Hej,

Jag lyckades inte finna någon samlad tråd där man kan hjälpa till att värdera domäner, utan bara trådar för värdering av en specifik domän. Därför tänkte jag att man här kan nämna domäner man är intresserad av att veta hur folk värderar.

Själv har jag på senare tid fått några bud på domänen apotekonline.se, men avbörjt då jag ansett att de varit för låga. Därför undrar jag nu vad ni skulle värdera den till.

Mvh
det
det är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 20:25 #2
Rapidfiles Rapidfiles är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 35
Rapidfiles Rapidfiles är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 35
apotekonline.se

Oj vilket namn du fått lägga vantarna på, själv har jag inte en blekaste vad du kan få för den men mitt tips är att spara det ett lite längre tag, ändå fast du får ett bra bud så borde du vänta eftersom snart kommer ej Apoteket få ha monopol längre och därför öppna för nya småföretagare etc. och då kommer ditt domännamn gå upp i värde rejält tror jag!
Rapidfiles är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 22:12 #3
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Luktar varumärkesintrång lång väg...
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-13, 22:47 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Kikade bara snabbt på lite olika kombinationer och det är intresant att av 8 kontrollerade så finns det 8 olika innehavare, varav din domän är den som jag anser riskerar att göra MINST intrång i Apotekets varumärke.

Vårt förstatliga Apotek heter "Apoteket AB" i bestämd form och ordet "apotek" är ett generellt ord Wiki och som jag ser det skulle domännamnet "apotekonline" mycket väl kunna bli en framtida söktjänst för just vilka olika apotek som finns online. Så jag håller inte alls med design.se när det gäller just det.
(Tycker lite att det är att säga att designonline.se skulle vara varumärkesintrång på design.se) Sen vill jag uppdatera design.se med att det genom att registrera och stå som innehavare till ett domännamn inte sker ett varumärkesintrång - domäner och varumärken är två skilda entityn som inte ger rätt till det andra.

Skulle innehavaren (idag) däremot börja sälja plåster och hostmedicin är det dock en annan femma. Men detta sköts då av tingsrätten och har (vanligtvis) ingenting med tvist om domänen att göra.

Däremot flera av de andra alternativen jag hittade kanske skulle få det lite jobbigare vid ATF. Innehavare till dessa var bla Name Navigation och en anan bekant person på WN. Av det att döma så finns det ett intresse för denna typ av namn iaf.

Men vad gäller värdet på aktuell domän så samtycker jag med Rapidfiles att värdeökningen och efterfrågan på domänen kommer efter omregleringen av apotekshandeln. Jag skulle rekommendera dig att sitta på domänen och inte lyssna speciellt mycket till värderingar idag.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-14, 13:13 #5
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Apr 13 2008, 22:47

Vårt förstatliga Apotek heter "Apoteket AB" i bestämd form och ordet "apotek" är ett generellt ord Wiki och som jag ser det skulle domännamnet "apotekonline" mycket väl kunna bli en framtida söktjänst för just vilka olika apotek som finns online.
Så ordet absolut står inte på wiki? Får någon ens använda ordet absolut längre, fastän ordet bara är en del i absolut vodka? Om man hade skapat en site som heter absolutonline.se för att t ex visa alla systembolag i Sverige och deras sortiment, tror du inte att vin&sprit hade ringt på dörren då?
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-14, 13:38 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av design.se
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Vårt förstatliga Apotek heter "Apoteket AB" i bestämd form och ordet "apotek" är ett generellt ord Wiki och som jag ser det skulle domännamnet "apotekonline" mycket väl kunna bli en framtida söktjänst för just vilka olika apotek som finns online.
Så ordet absolut står inte på wiki? Får någon ens använda ordet absolut längre, fastän ordet bara är en del i absolut vodka? Om man hade skapat en site som heter absolutonline.se för att t ex visa alla systembolag i Sverige och deras sortiment, tror du inte att vin&sprit hade ringt på dörren då?
design.se - Du har givetvis en poäng i det du säger, men jag vill också påstå att just "abolut" är ett extremt undantag från den regeln. Som jag iofs ställer mig mycket frågande till. Men mycket riktigt har V&S tagit många strider för sitt globalt kända varumärke och även skyddsregistrerat en mycket lång rad domännamn i förebyggande syfte. Det är dessutom så att ordet "Absolut" är deras registrerade varumärke OCH att det är ett av de ur Svenskt perspektiv mest skyddade varumärkena - såväl nationellt som internationellt under "så gott som" alla varumärkesklasser (ca 40 av 45 möjliga).

Däremot vet vi inte idag hur pass Pernod Ricard (De nya ägarna av V&S) kommer att agera i frågan, men sannolikt är väl att de går på samma linje. Det återstår dock att se om dessa strider fortsätter och om jag själv får påhälsning för domäner som "absolutesweden" och "absoluteswedish" som innehåller deras varumärke i sin helhet. Men än så länge har ingen ringt på min dörrklocka (trots nybytta batterier).

Jag anser dock att "Apoteket AB" och "Apotekonline" snarare då ska jämföras med "Posten AB" och "postonline".
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-25, 00:41 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Originally posted by -design.se@Apr 14 2008, 13:13
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Vårt förstatliga Apotek heter "Apoteket AB" i bestämd form och ordet "apotek" är ett generellt ord Wiki och som jag ser det skulle domännamnet "apotekonline" mycket väl kunna bli en framtida söktjänst för just vilka olika apotek som finns online.
Så ordet absolut står inte på wiki? Får någon ens använda ordet absolut längre, fastän ordet bara är en del i absolut vodka? Om man hade skapat en site som heter absolutonline.se för att t ex visa alla systembolag i Sverige och deras sortiment, tror du inte att vin&sprit hade ringt på dörren då?

design.se - Du har givetvis en poäng i det du säger, men jag vill också påstå att just "abolut" är ett extremt undantag från den regeln. Som jag iofs ställer mig mycket frågande till. Men mycket riktigt har V&S tagit många strider för sitt globalt kända varumärke och även skyddsregistrerat en mycket lång rad domännamn i förebyggande syfte. Det är dessutom så att ordet "Absolut" är deras registrerade varumärke OCH att det är ett av de ur Svenskt perspektiv mest skyddade varumärkena - såväl nationellt som internationellt under "så gott som" alla varumärkesklasser (ca 40 av 45 möjliga).

Däremot vet vi inte idag hur pass Pernod Ricard (De nya ägarna av V&S) kommer att agera i frågan, men sannolikt är väl att de går på samma linje. Det återstår dock att se om dessa strider fortsätter och om jag själv får påhälsning för domäner som "absolutesweden" och "absoluteswedish" som innehåller deras varumärke i sin helhet. Men än så länge har ingen ringt på min dörrklocka (trots nybytta batterier).

Jag anser dock att "Apoteket AB" och "Apotekonline" snarare då ska jämföras med "Posten AB" och "postonline".
Jag hävdar att ordet absolut ensamt är ganska svagt som varumärke! varför då? jo för ordet "absolut" har varit ett vanligt ord i svenska språket i 100-tals år vad jag vet.

Det är mao "prior art". vadskulle det få för konsekvenser annars; jo jag skulle kunna regga precis vilket ord som helst i svenska akademiens ordbok, som exempelvis ordet "och", "som", "liksom" och sen skicka en faktura till alla som använder dessa ord, jag skulle blir stenrik på stört.... .-)
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 11:25 #8
Bel-Rand Bel-Rand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 9
Bel-Rand Bel-Rand är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 9
Nu när jag läst både den här tråden och en annan där ägaren till cocacola.me råddes att springa för livet börjar jag bli lite nervös över några av mina domäner, framförallt rowling.se

1, Behöver jag vara rädd för advokater som flyger hit på kvastar?
2, Något värde på sidan?
Bel-Rand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 11:47 #9
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Bel-Rand@Aug 6 2008, 11:25
Nu när jag läst både den här tråden och en annan där ägaren till cocacola.me råddes att springa för livet börjar jag bli lite nervös över några av mina domäner, framförallt rowling.se

1, Behöver jag vara rädd för advokater som flyger hit på kvastar?
2, Något värde på sidan?
Mja jag tror inte att du behöver uttala skyddande besvärjelser eller hänga upp vitlökar eller något i den stilen.

Jag gissar att du syftar till författarefternamnet "Rowling"

Det är extremt stor skillnad på ett personnamn (som då kan innehas av miljoner människor) och ett världsomspännande varumärke som Coca Cola. Det är dessutom viss skillnad vad gäller TLDer (Top Level Domain) - alltså ändelserna på domännamnen som exempelvis .com, .se eller .me - och vad som tillåts registreras, sedan kanske mest avgörande - hur de används dvs om de gör intrång i skyddade klasser eller om det finns annat som ett användande av kännetecknet bryter mot.

Citat:
Något värde på sidan?
Du behöver skilja på domännamn och sida. Men för egen del skulle jag inte registrerat den domänen i tro att den skulle uppbringa ett speciellt värde..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 12:14 #10
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 659
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Originally posted by -Internet Sweden@Apr 14 2008, 13:38
Citat:
Originally posted by -design.se@Apr 14 2008, 13:13
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Vårt förstatliga Apotek heter "Apoteket AB" i bestämd form och ordet "apotek" är ett generellt ord http://sv.wikipedia.org/wiki/Apotek och som jag ser det skulle domännamnet "apotekonline" mycket väl kunna bli en framtida söktjänst för just vilka olika apotek som finns online.
Så ordet absolut står inte på wiki? Får någon ens använda ordet absolut längre, fastän ordet bara är en del i absolut vodka? Om man hade skapat en site som heter absolutonline.se för att t ex visa alla systembolag i Sverige och deras sortiment, tror du inte att vin&sprit hade ringt på dörren då?

design.se - Du har givetvis en poäng i det du säger, men jag vill också påstå att just "abolut" är ett extremt undantag från den regeln. Som jag iofs ställer mig mycket frågande till. Men mycket riktigt har V&S tagit många strider för sitt globalt kända varumärke och även skyddsregistrerat en mycket lång rad domännamn i förebyggande syfte. Det är dessutom så att ordet "Absolut" är deras registrerade varumärke OCH att det är ett av de ur Svenskt perspektiv mest skyddade varumärkena - såväl nationellt som internationellt under "så gott som" alla varumärkesklasser (ca 40 av 45 möjliga).

Däremot vet vi inte idag hur pass Pernod Ricard (De nya ägarna av V&S) kommer att agera i frågan, men sannolikt är väl att de går på samma linje. Det återstår dock att se om dessa strider fortsätter och om jag själv får påhälsning för domäner som "absolutesweden" och "absoluteswedish" som innehåller deras varumärke i sin helhet. Men än så länge har ingen ringt på min dörrklocka (trots nybytta batterier).

Jag anser dock att "Apoteket AB" och "Apotekonline" snarare då ska jämföras med "Posten AB" och "postonline".

Jag hävdar att ordet absolut ensamt är ganska svagt som varumärke! varför då? jo för ordet "absolut" har varit ett vanligt ord i svenska språket i 100-tals år vad jag vet.

Det är mao "prior art". vadskulle det få för konsekvenser annars; jo jag skulle kunna regga precis vilket ord som helst i svenska akademiens ordbok, som exempelvis ordet "och", "som", "liksom" och sen skicka en faktura till alla som använder dessa ord, jag skulle blir stenrik på stört.... .-)
När du säger "regga" så antar jag att du menar registrera varumärke, för som InternetSweden redan har påpekat så är det stor skillnad på att äga ett varumärke och ett domännamn. Dessutom så tror jag att det måste vara ett registrerat varumärke, dvs skyddat, för att du som varumärkes ägare ska kunna stämma någon för intrång.

Sen att registrera "som", eller "att" som ett varumärke. Skulle inte tro det. Personligen tror jag inte att absolut skulle ha gått att registrera som ett varumärke om de hade kommit på idéen idag.

Jag har inte stenkoll på varumärken, någon som har det får gärna rätta mig.

Edit: Hur menar du föresten att Absolut skulle vara svagt som varumärke? Absolut är inte bara ett ord, utan just ett varumärke. Att det skulle vara svagt, kan du få äta upp: http://www.expressen.se/ekonomi/1.11...oper-vin-sprit

Edit2: Varför fungerar det inte att göra länkar med normal ankartext? <_<
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017