Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Supportavtal efter leverans av hemsida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-02-20, 12:12 #1
MagnusJohansson MagnusJohansson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
Nykomling

Standard Supportavtal efter leverans av hemsida?

Hejsan. Jag är lite nyfiken hur ni gör när det gäller följande. Hemsidor som bygger till stor del på färdiga teman (WP, drupal osv) går att leverera till ett lågt pris. Kunderna kanske också bara betalar 15 kr/mån till one.com och då ingår hemsida, e-post och lite annat. Problemet är ju när hemsidan väl är levererad. Vem sköter uppgraderingarna av Wordpress, plugins, temat samt tar backup då och då och kontrollerar så backupen fungerar? Eller vem ringer kunden till när denne har råkar radera all text på en sida? Om man lämnar ett pris vad det skulle kosta kunden om vi själva skulle sköta uppdateringar, fixa fel som uppstår, samt hålla i support så låter det så dyrt (för att hemsidan levererades till ett så lågt pris och själva driften bara kostar 15 kr/mån).

Vad jag menar är att egentligen skulle man ju från början säga att antingen väljer vi Wordpress (eller liknande) och då blir det visserligen en billig kostnad initialt men om vi också ska installera säkerhetsuppdateringar och hålla i supporten så blir månadskostnaden kanske 1000 kr/mån istället för 15 kr/mån. Då kanske det helt plötsligt är bättre att använda en annan lösning än Wordpress där säkerhetsuppdateringar och support ingår från början som visserligen kostar lite mer än 15 kr/mån men fortfarande är lägre än 1000 kr/mån.

Just 1 000 kr/mån hittade jag bara på men det känns som det borde ligga där någonstans om man ska ta ett helhetsansvar. Jag vill alltså inte sälja på något där man behöver säga till kunden, tyvärr, i de 1000 kr/mån så ingår inte i priset att jag ska säga vart du ändrar ditten och datten.

Frågeställningen är alltså vilket upplägg ni själva erbjuder mot kunder och hur era tankar går.
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-21, 16:08 #2
Lilleklump Lilleklump är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2012
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJohansson Visa inlägg
Hejsan. Jag är lite nyfiken hur ni gör när det gäller följande. Hemsidor som bygger till stor del på färdiga teman (WP, drupal osv) går att leverera till ett lågt pris. Kunderna kanske också bara betalar 15 kr/mån till one.com och då ingår hemsida, e-post och lite annat. Problemet är ju när hemsidan väl är levererad. Vem sköter uppgraderingarna av Wordpress, plugins, temat samt tar backup då och då och kontrollerar så backupen fungerar? Eller vem ringer kunden till när denne har råkar radera all text på en sida? Om man lämnar ett pris vad det skulle kosta kunden om vi själva skulle sköta uppdateringar, fixa fel som uppstår, samt hålla i support så låter det så dyrt (för att hemsidan levererades till ett så lågt pris och själva driften bara kostar 15 kr/mån).

Vad jag menar är att egentligen skulle man ju från början säga att antingen väljer vi Wordpress (eller liknande) och då blir det visserligen en billig kostnad initialt men om vi också ska installera säkerhetsuppdateringar och hålla i supporten så blir månadskostnaden kanske 1000 kr/mån istället för 15 kr/mån. Då kanske det helt plötsligt är bättre att använda en annan lösning än Wordpress där säkerhetsuppdateringar och support ingår från början som visserligen kostar lite mer än 15 kr/mån men fortfarande är lägre än 1000 kr/mån.

Just 1 000 kr/mån hittade jag bara på men det känns som det borde ligga där någonstans om man ska ta ett helhetsansvar. Jag vill alltså inte sälja på något där man behöver säga till kunden, tyvärr, i de 1000 kr/mån så ingår inte i priset att jag ska säga vart du ändrar ditten och datten.

Frågeställningen är alltså vilket upplägg ni själva erbjuder mot kunder och hur era tankar går.
Vi bygger allt från rena HTML & CSS sidor till WP teman. Om kunden köper en hemsida utan support eller webbhotell får kunden endast en hemsida, hosting och liknande får kunden fixa själv. Väljer kunden att köpa vårt supportpaket så ingår det mesta. Vi sköter backup, uppdatering, installation av nya plugins och finns där för övriga problem eller frågor. Vi har en fast månadsavgift för underhåll sedan ett timpris för övriga problem.

Ditt problem verkar vara att du framställer dig som en budget leverantör av hemsidor. Detta gör att du lockar kunder som inte vill betala mer än någon tia i månaden för hosting och allt som hör till. Att sedan säga "Jag kan vara er support för 1 000 kr per månad" är inte logiskt för kunderna då det är ungefär vad dina kunder betalar under 6 år för webbhotell.

Du borde kanske säga "För 299 kr per månad ingår hosting och support." Detta kanske är mer lockande för dina kunder. Sen ska du tänka dig att en vanlig kund inte kontaktar supporten med större problem varje månad. Vi har själva en kund sedan 2011 som betalar ~299 kr per månad för support och hosting, kunden har varit i kontakt med oss 6 gånger sedan 2011 (1 gång per år vilket är normalt bland alla våra kunder). Totalt arbetstid på kunden kanske är 2 timmar och vi har fakturerat ~15 000 kr.
Lilleklump är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-22, 13:11 #3
Nykomling

Nykomling

Bra tankar. Tack.

Jag var kanske lite otydlig med att inte alla jobb är så här. Ofta är det mindre företag som redan har ett konto hos exempelvis one.com och bara vill ha en ny hemsida. Dessa kunder har redan hosting fixat och betalar i princip inget för det.

Men det får nog bli så fortsättningsvis att tidigt påtala för kunden att man bör hålla WP uppdaterat och att det inte ingå hur man använder WP i avgiften man betalar hostingföretaget och ge en prisuppgift vad det kostar om vi sköter detta.

I de 299 kr nu nämner. Om en plugin som ni använde till hemsidan inte längre fungerar ihop med senaste versionen av WP, hur gör ni då? Ingår det att ni löser det på något sätt utan kostnad för kunden?
MagnusJohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-02-22, 13:19 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJohansson Visa inlägg
Bra tankar. Tack.

Jag var kanske lite otydlig med att inte alla jobb är så här. Ofta är det mindre företag som redan har ett konto hos exempelvis one.com och bara vill ha en ny hemsida. Dessa kunder har redan hosting fixat och betalar i princip inget för det.

Men det får nog bli så fortsättningsvis att tidigt påtala för kunden att man bör hålla WP uppdaterat och att det inte ingå hur man använder WP i avgiften man betalar hostingföretaget och ge en prisuppgift vad det kostar om vi sköter detta.

I de 299 kr nu nämner. Om en plugin som ni använde till hemsidan inte längre fungerar ihop med senaste versionen av WP, hur gör ni då? Ingår det att ni löser det på något sätt utan kostnad för kunden?
Vi kontaktar kunden och berättar om problemet och säger vad vi rekommenderar att kunden ska göra sen får kunden själv bestämma.
Lilleklump är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017