Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Brytdatum

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-11, 21:58 #1
gibson gibson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Medlem

Tjo.
Om man för en kassabok och skriver ned alla sina utgifter så kan man ju vanligtvist säga att månaden juni är alla utgifter mellan 1/6 till 30/6.
Men om man får lönen den 25e så vill man ju oftast att månaden ska sträcka sig från den 25/5 till 24/6. Och detta är ju fortfarande juni.

Hur långt kan man gå innan det inte blir juni längre enligt ert tycke? Kan man gå så långt ned som t.ex. den 10/5 till 9/6 och det kallas fortf. för juni?
Eller ännu längre, t.ex. 2/5 till 1/6... Kan man fortf. kalla detta för juni?

Varför jag frågar är för att jag driver en budgettjänst och många har sagt att de vill kunna lägga till brytdatum men jag är inte riktigt säker på hur man gör på bästa sätt. Om någon är kunnig på området får ni jättegärna svara. Problemet är att jag vill jämföra denna månad (juni t.ex.) med den budgeterade månaden juni. Och då är frågan, vad är egentligen juni när man börjar sätta brytdatum.

Världens tråkigaste ämne, hoppas någon svarar ialf

/Andreas
gibson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-11, 22:04 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
Många företag tillämpar förskott av månadslön.

T ex den 25 juni får man lön för juni samt med förändringar (tillägg komp eller avdrag för sjuklön m m) från föregående månad.

edit, kanske inte var det du efterfrågade, men ändå
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-11, 22:10 #3
Medlem

Medlem

Nja, inte riktigt det jag menade. Det krånglar i och för sig till det ännu mer

Det här är skitsvårt att förklara men när man väl börjar räkna på det så blir det så skumt.
Jag tycker det är självklart att den 25/5 till 24/6 är juni månad och ska jämföras med den budgeterade månaden... Men sen när man fortsätter nedåt, 24, 23, ..... 3, 2 ... Vart går gränsen för när det inte är juni längre. Ugh.
Oläst 2009-06-12, 06:48 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Kan du inte låta varje användare ställa in brytdatumet och räkna 30 dagar från brytdatum. Juni börjar 25/5 och slutar 24/6 exempelvis då...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-12, 10:12 #5
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Lättast är väl att låta respektive användare bestämma. Vilket datum som ska vara brytdatum och om det är det första eller sista datumet i den perioden som ska bestämma månadsnamnet för den perioden.
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-12, 18:43 #6
Medlem

Medlem

Jo alltså, funktionen är byggd så som att användaren får välja själv.
Problemet är ju inte t.ex. 25/5 till 24/6 utan det tycker jag räknas till juni. Men sen om man fortsätter nedåt, t.ex. 15/5 till 14/6 , och sen vidare till t.ex. 3/5 till 2/6. Räknas det fortfarande som juni då? För den förinställda är ju "första dagen" dvs. 1/6 till 30/6... Blir ju skumt.

Jag kan inte låta dem välja brytdatum specifikt för varje månad utan det måste gälla alla månader..

Petlin: Det kan funka. Ska man bara komma på något bra sätt så att det blir logiskt när man väljer detta.
Oläst 2009-06-12, 20:23 #7
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2009
15 eller 10 är min röst.

Men det är olika för alla och för att säkerställa även för ovanliga varianter bör den första kunna vara brytpunkt.

Jag arbetade tidigare lite som taxichaufför. De (åkarna) hade som outtalad policy att betala ut lönen i efterhand, givetvis, men runt den 10:de eller 15:de.

Så var det en åkare som verkligen var snabb i vändningarna! Hon betalade ut lönen DIREKT, alltså det kunde vara den 1:a, den 2:a. Alltså utan väntetid!

Så... jag tänker, om ditt program ska gälla alla borde det även gälla denna ovanliga variant av löneutbetalning. Det finns ju ingen lag som säger att an måste hålla inne pengar bara för sakens skull...
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017