Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Marknadsföring

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-04, 23:27 #1
inrega.se inrega.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 95
inrega.se inrega.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 95
Hur gör ni för att nå ut till marknadsansvariga hos eventuella kundföretag? Eller snarare, hur gör ni för att synas för rätt personer. Att annonsera sjövilt högt och lågt känns som en förlegad metod. Något mer resultat inriktat känns mer intressant, och då inte "lyft på telefon luren".

Tips, idéer, åsikter, spydigheter.. allt är välkommet! Stirrar in i en vägg här.
inrega.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-04, 23:29 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Tyvärr är telefonen den bästa metoden, du kan även köpa adresser från olika ställen men där kostar det mycket mer än att ringa och alla vi vet vad som händer med 90% av alla mail som innehåller säljande info. Sedan beror på vilken bransch, vissa har egna bransch tidningar, där kan man skicka in insändare, är produkten bra och till rätt pris så är det inte omöjligt att det blir publicerat
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-05, 12:58 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om jag tolkar dig rätt så har du en konsulttjänst som exempelvis SEO eller liknande du vill sälja och din mest troliga kund är marknadsansvariga på olika företag?

För de flesta konsulttjänster är det personliga ryktet den absolut billigaste och mest långsiktigt lönsamma strategin att nå kunderna.

Innan man har tillräckligt många kunder så är det givetvis betydligt svårare. Och det är väl där du befinner dig idag antar jag av ditt inlägg.

Själv är jag högst irriterad på fullkomligt okunniga säljare som ringer i tid och otid för att sälja på mig SEO-tjänster. Oftast har de inte ägnat 1 minut att ta reda på vad jag har för verksamhet eller storlek på mitt företag. När jag på telefon måste förklara vad mitt företag har för verksamhet så är sannorlikheten att jag ska köpa av dem mindre än 0. Jag blir närmast förbannat för deras totala okunnighet och vill snarare debitera dem för att de slösar på min tid. De kan väl åtmindstonde kontroller mot öppna källor som allabolag.se, bolagsverket.se, bizbook.se så jag slipper förklara detta för dem.

SUSPECTS
Ett viktigt första steg är att se till att man ar ett ordentligt register över lämpliga kunder. Sortera bort alla som inte är relevanta, det är måååånga det så spar du tid senare i försäljningsprocessen.

Lämpliga adresser kan man hitta på parguiden.se.

Ta reda på vad företagaen har för verksamhet, elelr ännu bättre rikta in dig på företag i en mycket snävt definierad branch som du ar mycket kunskap om. Vid försäljning är det viktigt att kunna mer om kunden branch och kundens företag än vad kunden själv gör. Du bör ha identifierat ett problem hos kunden och ha en relevant lösning på problemet. När det gäller försäljning till företag är detta mycket viktigt.

Du behöver göra en prioritering av de potentiella kunderna, det finns ca 1 miljon företag i sverige allena och någon form av prioritering är nödvändig. Du hinner kanske få kontakt med 2-3 relevanta personer per timme, alla andra samtal är bara "dead calls" försök minimera "dead calls" och lägg hellre den tiden på att göra ett gediget förarbete i stället.

LEAD
Om kunden tar ett eget initiativ så kallas det för LEAD, och är mycket viktigt att följa upp, då är kunden HET.

PROSPECTS
Bedöm varje företags möjliga ordervolym inom ditt verksamhetsområde. Exempelvis 60 000 SEK per år, bruttovärdet. Bedöm sedan sannorlikheten att de kommer att köpa något alls. Dela in företagen i exempelvis 6 nivåer sen ger du dessa värdet 0, 20, 40, 60, 80 reesp 100%. Gör samma sak med bedömningen om de kommer att köpa av just dig, kunden kan ju ha andra leverantörer som de redan är nöjda med och då är sannorlikheten att de köper av dig nära 0, ägna din tid åt andra kunder i stället.

Gör en lista med hjälp av ett excelblad med några olika kolumner och en kalylerad kolumn som visar prospektvärdet.

Gör en sammanvägning genom att räkna ihop Prospektvärdet så här:

Bruttovärde: 60 000 SEK
Sannorlikhet att just du får affären: 20%
Sannorlikhet att kunden har pengar budgeterat: 80%

Prospektvärde: 60000*0,50*0,20*0,80 => 9 600 SEK

Gör denna procedur för alla företag i din lista. Sen sorterar du listan oc börjar ringa de som har störst prospektvärde.

OFFERT
Räkna aldrig med att få en order direkt på telefon, då blir troligen kunden missnöjd. Räkna med att kunden vill "sova på saken" och först se en ordentlig offert med referensarbeten.

Kunden vill troligen diskutera detta med sina kollegor, make/maka, bästa kompisen, e.d.

Gör ALLTID SKRIFTLIGA AVTAL, det är mycket bättre att en dåligt projekt aldrig startas än att dra gång något ogenomtänkt. Om det inte går att komma överens om ett skriftligt avtal så är det bättre att avsluta innan ni blir osams och drar på er massor av onödiga kostnader.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-20, 20:04 #4
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Tack för läsningen Conny
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-21, 02:20 #5
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Jag kör först brev direkt till den personen jag vill nå, det kan ske på olika sätt, antingen står det vilket datum vi ska ringa eller så om de skulle vara intresserade så ringer de upp.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-21, 19:08 #6
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Pokerstjärna. Det tror jag är riktigt smart...

Finns det något bra knep för att ta reda på vem som är "den personen jag vill nå"? Kanske tom gratis?
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-23, 03:53 #7
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by Hofvet@Dec 21 2008, 19:08
Pokerstjärna. Det tror jag är riktigt smart...

Finns det något bra knep för att ta reda på vem som är "den personen jag vill nå"? Kanske tom gratis?
Om det är ett större företag, brukar de ha sådan information på hemsidan, skulle de inte ha det kan du ringa till någon växel om sådan finns, skulle de inte lämna informationen eller att du inte skulle få tag i dem, skriv adressen till företaget med företagsnamn och sedan märker du kuvertet snyggt med "Till marknadsansvarig" eller posta direkt till VD.

Men om det nu skulle vara ett mindre företag, kanske enskild firma eller handelsbolag så har de oftast en och samma person som ansvarar för allt, i handelsbolag är det ju "två ägare" varav bägge kan ha olika arbetsuppgifter. Här kan du pröva att skicka e-post till företaget och fråga hur man når marknadsansvarig via brev.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017