FAQ |
Kalender |
2013-01-26, 18:14 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej WN.
Jag fick idag ett sms från halebop där det står att alla svenska mobiloperatörer stänger av smsbetalningar och endast tillåter "wywallet" som betalningsmetod för köp via sms. Jag är 100% säker på att 90% av sveriges befolkning inte kommer förstå nåt ang wywallet eller hur man går tillväga för att skaffa det. Jag får in pengar från mina projekt genom att snälla personer donerar till mig via mosms, kommer jag behöva lägga ner alla mina projekt nu? mvh |
||
Svara med citat |
2013-01-26, 18:21 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Många blir illa tvungna att byta till WyWallet eller Swish (som är bankernas alternativ).
Det kommer kanske att ta tid men gradvis kommer folk att gå över till de nya sätten. Det kommer att fungera på samma sätt som innan på WyWallet, men man SMSar på samma sätt som innan. Konkret är mitt svar; nej - så behöver det inte att vara, men se över alternativa betalsätt för dina donatörer - som Swish. |
||
Svara med citat |
2013-01-26, 18:31 | #3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Om jag har förstått rätt måste man till att börja med registrera sig på wywallet (en del kanske inte ens vet hur man registrerar sig) och sen koppla kontokort eller liknande, för att helt enkelt kunna köpa nåt via sms? Ingen av mina donatorer kommer göra det, det är jag säker på. Några må göra det räcker tyvärr inte för att underhålla alla servrar. |
||
Svara med citat |
2013-01-26, 18:40 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Såg i en annan tråd att tartareandesire skrivit detta.
Citat:
|
||
Svara med citat |
2013-01-26, 18:58 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Lägga ner behöver du nog inte. För det kommer väl att lösa sig. Men tar tar ju lite tid innan det blir som vanligt kanske!
|
||
Svara med citat |
2013-01-27, 01:58 | #6 | |||
|
||||
Administratör
|
Det är 4T som äger alla nummer som börjar på 72*. Tror nog det specifikt är Telia som sitter på hela bunten. Så lösningen är att anlita en annan betaltjänst som inte har några kortnummer.
Det finns andra nyheter kring WyWallet som en kompis till mig som roddar typ hälften av sveriges SMS delade med sig av; Citat:
2013-01-27, 03:15 | #7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vänta, va!?
Har inte haft en blekaste aning om detta förrän jag såg denna tråd. Jag är i en situation där 99% av intäkterna från min tjänst kommer från just SMS-betalningar. Telia verkar mer eller mindre tydligt mena att den 31 Januari så stänger de ner möjligheten att betala via SMS om man har dem som operatör? Jag antar detsamma gäller (eller kommer gälla) Halebop då de är ett dotterbolag till Telia. Är detta rätt gissat eller fungerar det på ett annat sätt? Kommer folk INTE kunna skriva "Exempel VIP Niklas" till xxxx efter den 31 Januari? Vad för fördelar får operatörerna av detta? Vart ligger intresset i detta för dem? Vansinnigt. |
|||
Svara med citat |
2013-01-27, 09:26 | #8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det drabbar ju också kollektivtrafiken där kunderna tvingas att registrera sig i förväg för att kunna betala på spårvagnen.
|
||
Svara med citat |
2013-01-27, 11:44 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad som kommer att gälla vid SMS-köp i relation till WyWallet går inte att säga säkert just nu. De skriver själva på Facebook att de ser över sina användarvillkor, att tvångsanslutning är "märkligt" mm. Någon person berättade om 30 % ökning på resor i kollektivtrafiken pga fakturaavgift från WyWallet. En annan säger sig ha polisanmält WyWallet osv osv.
https://www.facebook.com/WyWallet https://www.facebook.com/StoppaWyWallet https://www.facebook.com/groups/142886712521738/ Se även http://diabasweb.kov.se/doksok.asp?DSN=0 och sök på "WyWallet", där det finns några anmälningar. |
|||
Svara med citat |
2013-01-27, 11:48 | #10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
Svara |