FAQ |
Kalender |
2005-11-10, 08:54 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan alla!
Besöker ofta WN för tips och råd! Mycket bra forum (dock lite väl mycket påhopp)! Hur som helst... Jag sitter och försöker förstå den bästa modellen för att skapa bra SEO. Mitt första steg var att nyttja HTML på rätt sätt (div istället för tables, h1 till rubriker, alt i bildertaggar m.m.). Jag har förstått att inlänkar är viktigt för PageRank och framförallt för sökmotorens besöksintervall på min sida. Men, under den senaste tiden har jag besökt siter som använder noframes-taggen för att "banka" in sökordet i roboten. Vad tycker vi om detta? Är det en modell som är nödvändig för att kunna topplaceras på svåra ord? Visserligen verkar det fungera, men finns det bättre sätt som både är snyggare och mer omtyckta att nyttja för samma syfte? Tacksam för svar! // M |
||
Svara med citat |
2005-11-10, 09:54 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att använda noframes tycker inte jag är fult, om man gör det på rätt sätt, och som det är tänkt till att använda det, alltså att ge ett alternativ till de med browsers som inte klarar av frames. Håller man sig till konceptet att göra sidan för besökaren, och inte för sökmotorerna, så brukar man ligga på en bra nivå.
|
||
Svara med citat |
2005-11-10, 09:56 | #3 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du använder dig av ramar så är användandet av en optimerad text i noframes helt rätt. Lägg även en länkt till en korrekt sitemap, det hjälper sökmotorn. Om du inte använder ramar men ändå lägger in noframes så är det en icke tillåten teknik enligt Google och då finns det risk att drabbas, främst om du har en engelsk sajt där kontrollen från Google är bättre än på svenska sajter, men om du vill chansa så fungera det till viss del. Hittade precis en sajt på ett sökord men ordet fanns inte synligt utan låg i en "onödig" noframes med mängder med nyckelord.
|
|||
Svara med citat |
2005-11-10, 10:47 | #4 | ||
|
|||
Medlem
|
Precis. Kikar man på de större SEO-företagen i Sverige så verkar detta vara en väl använd teknik. Kikade bland annat på Jajjas olika kundcase. Där fann jag t ex ett bolag som heter Eastpoint (www.eastpoint.se). Kikar man i källan på denna sida (som förövrigt inte bör behöva använda frames), så sr man först en frame som täcker hela sidan, och sedan en noframe-tagg med massvis med sökord (och framförallt sökordsupprepningar).
Är det denna typ av SEO man ska tillämpa för att faktiskt se resultat i google? // M |
||
Svara med citat |
2005-11-10, 13:05 | #5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Om jag hade varit du hade jag unvikit ramar helt och hållet men om det är absolut nödvändigt så ja, en bra måttlig relevant beskrivning i noframes med ett par länkar till dina undersidor är att rekommendera. |
|||
Svara med citat |
2005-11-10, 13:18 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Men för bra, seriös SEO är det alltså följande som gäller:
* Många, vettiga inlänkar från t ex kataloger, kunder och leverantörer med mera. * En webbsida som är byggd med SEO i tankarna (rubriker i rätt fält, inga tabeller för att skapa webbsidans layout med mera) * Gärna en seriös sitemap för att båda göra indexeringen enklare för robot. Är dessa de tre viktigaste punkterna för bra SEO? // M |
||
Svara med citat |
2005-11-10, 20:42 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
/berneboy |
||
Svara med citat |
2005-11-10, 22:29 | #8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Om det är Jajja som gjort ett frame med <noframes> kan vi inte säga, synd att inte man som kund kräver schysta tekniker av SEO-företagen. Jag hade personligen sett till att få det skriftligt då det inte är Jajja som får skiten när man helt plötsligt blir straffad av Google. Men det är väl så... att det är dem med okunskapen om SEO som betalar för det eller de som tjänar mer på att låta någon annan göra det.
|
|||
Svara med citat |
2005-11-11, 10:05 | #9 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svar!
Hänvisar till tråden " Seriös cloaking, Finns det? " då ungefär samma sak diskuteras där. // M |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|