FAQ |
Kalender |
2005-05-23, 14:14 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi har en webshop (OSC) som sysslar med modifiering av spelkonsoler mm. Nu har en leverantör kontaktat oss ang försäljning av deras produkter som är diverse PC-komponenter. De vänder sig dock mot gamers vilket passar oss utmärkt. Dock har vi ett problem. Deras utbud är enormt och vi vill ju självklart sälja allt. Men om vi skulle lägga upp allt manuellt så tar detta "way to long" Plus att vi hela tiden måste hålla reda på utgågna/nya produkter. Ska vi sitta med detta hela dagarna så finns ingen tid till att sköta själva företaget. Finns det nån smidigare lösning så att man slipper lägga upp det manuellt ?
|
||
Svara med citat |
2005-05-23, 14:21 | #2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har tidigare gjort en liknande lösning för en datorbutik som behandlade över 25 000 produkter automatiskt från en grossist. Utgångna produkter togs bort automatiskt, produktinfo och bilder hämtades automatiskt osv.
Det var inga större problem, hittade dock ingen modul till osc som passade så jag skrev ett custom-script som skötte hela processen. OSC-databas är bra uppbyggt så det är enkelt att skriva egna script. Vilket format är leverantörens data i? |
|||
Svara med citat |
2005-05-23, 14:24 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för det snabba svaret.. Skall kolla upp vilket format det skickas i (Upptaget-ton just nu ) :D
|
||
Svara med citat |
2005-05-23, 14:36 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
.txt kommer filerna i.
zzzz.txt sa hon åxå |
||
Svara med citat |
2005-05-23, 16:15 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du har ju annars Easy Populate som är ett contribut för Oscommerce butiker.. Används av många för att just uppdatera sina kategorier/produkter.
Här finns det att ladda ner.. Kan dock vara knepigt att installera.. |
|||
Svara med citat |
2005-05-23, 16:37 | #6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Easypopulate är ett alternativ men de versioner jag har sett har byggt på excel och Deeds får ju sitt data via rena textfiler. Jag tror inte EP klarar av att traversera det.
|
|||
Svara med citat |
2005-05-24, 04:09 | #7 | |||
|
||||
Medlem
|
Men finns det inte möjlighet att konvertera textfilent?
Excel har väl ganska fina inbyggda funktioner för det? |
|||
Svara med citat |
2005-05-24, 10:27 | #8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja beroende på strukturen i txt.filerna så kan man enkelt spara ner dom som excell. Sedan kör jag inte med Easy Polpulater själv för tillfället, men då jag testade så har jag för mig att man kunde använda txt.filer direkt.. Kan ha fel dock!
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|