FAQ |
Kalender |
2011-07-28, 18:15 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
jag undrade ifall det finns några site där ute som hjälper till att rekommendera vilka aktier man bör köpa osv? är även ute efter ett program man kan ladda ner till datorn och följa kurserna live? |
||
Svara med citat |
2011-07-28, 19:11 | #2 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tyvärr finns det inga genvägar när det gäller aktiehandel. Det finns ingen som på förhand kan veta hur en aktie kommer gå. Du gör bäst i att läsa dig till information på olika sidor och bilda dig en egen uppfattning.
De sidor som jag använder mig av är redeye.se placera.nu privataaffarer.se och såklart di.se För att bevaka kurser i realtid tycker jag att CMC markets plattform är den bästa. Lycka till i aktieträsket! |
|||
Svara med citat |
2011-07-31, 20:24 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Aktiespararnas program Hitta Kursvinnare kan ge köp- resp säljsignaler utifrån förutbestämda eller egenskapade kriterier som går att justera. Om du känner att du vill förlita sig på tekniska faktorer kanske det kan vara ett alternativ. De har olika prisnivåer där den dyraste har en kursfördröjning på en minut och nivån därefter har en fördröjning på en kvart.
|
|||
Svara med citat |
2011-07-31, 21:04 | #4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
De här gänget slår allt med beprövade metoder. Investerar bara i sunda företag, inget spekulerande.
http://www.spiltan.se/ |
||
Svara med citat |
2011-07-31, 22:18 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
När man letar efter sätt att ta och gå ur en position är inriktningen utan tvivel trading. Man vill få sina pengar att växa, snabbt. Splitan är för långsiktiga. Det är säkert ett jättebra sätt att få pengarna att växa men med det svarar inte på nån av naak2803s frågor.
|
|||
Svara med citat |
2011-08-01, 00:01 | #6 | ||
|
|||
|
Citat:
Sidor som rekommenderar aktier att köpa är till exempel: Redye.se https://www.avanza.se/aza/press/anal...?analys=aktier samlar analyser av aktier från många olika håll. Blir du kund hos en aktiemäklare så får du också tillgång till deras samlade analyser av aktier. Program för att följa kurser finns av två slag: Dels webbaserade, där du loggar in hos din aktiemäklare, till exempel Avanza som är billiga och bra, och där avläser du kurserna. Dels kan du ha en applikation på din dator som hämtar data från börsen och gör att du kan följa utvecklinge i det närmaste realtid eller realtid och handla direkt. Respektive mäklare har olika applikationer som de rekommenderar. Ett exempel på en sådan applikation är Win Trade, https://www.nordnet.se/mux/web/nordn...kOversikt.html Ett fristående program är som tidigare nämnts Hitta Kursvinnare. För övrigt är det olika vilken strategi man har. Den som bara köper och behåller betalar minst i avgifter jämför med den som ofta gör affärer. Å andra sidan gör man inga snabba klipp, utan bara långsamma klipp. |
||
Svara med citat |
2011-08-01, 18:27 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Förresten, analyserna på placera.nu är jag skeptisk till. Min skepticism grundar sig på stickprover så den kan mycket väl vara orättvis.
Exempel: i en nyligen publicerad analys av Industrivärden rekade de köp med en rubrik i stil med "tråkigt men tryggt". Ja, kanske det men man glömde nämna att skulderna är på historiskt höga nivåer. Det är i allra högsta grad relevant att ta upp när man gör en analys, oavsett vilka typer av skulder det handlar om. Det kan inte bara vara jag som tycker det. Förutom det innehåller analyserna faktafel i tid och otid. Det kanske har varit tillfälligheter, interna riktlinjer eller nånting annat men näe, hittills är jag inte imponerad. Förresten har de ett samarbete med Avanza som tjänar på att man gör många affärer. Om det betyder det ena eller det andra vet jag inte, jag bara nämner det. Ett annat förslag, för amerikanska aktier, är DayTraderRockstar/daytradingradio.com. Är man intresserad kan man lära sig ganska mycket om TA genom radion och videoklippen som finns på Youtube. Avslutningsvis är det smart att följa analyserna utan att gå in med riktiga pengar. Låtsastrada. Börja med att följa ett antal analyser, skriv ned resultatet för varje affär och stäm av vid säg 20 affärer. Stoploss och vinsthemtagningarna ska ske systematiskt annars är det lätt att bli handlingsförlamad och se förlusten växa eller vinsten krympa; det här är den svåraste biten. Beloppen man låtsashandlar för borde vara sådana som man kommer handla med på riktigt sen när/om man känner sig bekväm med strategin (andra personers råd i det här fallet). Det bästa vore förstås att lära sig TA och göra egna analyser. Att egentligen inte veta vad man gör är inget bra recept för framgång. Senast redigerad av dAEk den 2011-08-07 klockan 18:22 Anledning: Korrigerade första stycket. |
|||
Svara med citat |
2011-08-01, 18:31 | #8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2011-08-07, 18:04 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Nedgångarna nedan kan undvikas med stoploss men då börjar det mer likna spekulation. Iofs är placera.nus tidshorisont kort. Målet är inte att svartmåla någon utan att visa hur det kan gå om man inte vet vad man gör och t.ex. inte använder stoploss. Det kan inte vara kul att se utvecklingen nedan om man knappt vet man man köpt. Det vet jag av egen erfarenhet. Titta på Clas Ohlsons kursgraf från 2009 fram tills idag och fråga er när jag köpte. Japp, nästan precis på toppen! Placera.nu: köpvärda aktier, augusti 2011 (6-12 månaders sikt) Det är väldiga nedgångar på så kort tid, som mest nästan -30%. -30% på EN vecka! Ja, stockholmsbörsen har också gått ned men inte lika mycket. Tids nog kan rekommendatonerna slå väl ut men det har inte börjat speciellt bra om man säger så. Man kan se det som en påminnelse, t.ex:
En annan mindre lyckad lista med köpråd från Placera.nu är köpvärda aktier, maj 2011 (6-12 månaders sikt) där utvecklingen varierar mellan -21% och -53%. |
|||
Svara med citat |
2011-08-07, 23:45 | #10 | ||
|
|||
|
Citat:
Enda pålitliga signalen, om jag får säga det själv. Men det blir ingen daytrading, köp- och säljsignalerna kommer typ en gång i månaden eller varje halvår. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|