FAQ |
Kalender |
2012-09-19, 12:03 | #1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förvirrad rubrik? Ja
Upptäckte något skumt härom veckan. Jag har ett kort som jag fått för mig var från VISA. Har alltid angett VISA när jag betalat med det på Internet. Alltid funkat utan problem i 1-2 år. När jag kollade kortet för ett tag sedan såg att det är ju ett MasterCard och inte VISA (tankspridd, jag vet!!). Fråga: - Hur fasen kommer det sig att _INGEN_ har klagat när jag angett VISA som korttyp och sedan angett ett kortnr till ett MasterCard? Verkar ju galet... - Varför måste man välja korttyp om ingen bryr sig om det? |
||
Svara med citat |
2012-09-19, 12:37 | #2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror att det gjorde skillnad förr, men att nyare betalväxlar inte behöver veta om det är mc eller visa för att behandla betalningen. Samtidigt så tror jag att kunderna blir osäkra om du tar bort valet i kassan. Och det sista du vill är att göra kunden osäker i kassan. Valet visar även tydligt för kunden vilka kort du kan betala med (även om valet mellan dem inte spelar någon roll). Kan du välja mellan mc och visa, så vet du att du inte behöver plocka fram ditt amex. Hade det inte funnits något valalternativ överhuvudtaget, så är jag övertygad om att vissa kunder hade försökt att betala med sina busskort.
|
|||
Svara med citat |
2012-09-19, 12:54 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2012-09-19, 13:18 | #4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Man kan utifrån kortnumret tyda ut exakt vilket kort det är så egentligen behöver inget val av korttyp göras. De första 6 siffrorna i numret kallas för ett BIN-nummer och det är här denna informationen finns.
|
||
Svara med citat |
2012-09-19, 13:35 | #5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
För mig hade det varit mer logiskt att ta bort valet eller ge ett felmeddelande om man gör fel. |
||
Svara med citat |
2012-09-19, 14:55 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Alltså dom läser ut det på kortnummer, är en standard. Så BIN säger vilket kort det är, vilken utfärdad bank samt vad det är för typ av kort (kredit eller liknande)
Varför man ska välja korttyp vid betalning finns ingen större mening, är väl mer för korkade idioter ska klara av betala lättare. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|