Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


GPL-fråga

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-19, 12:24 #1
Zedrick Zedrick är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 41
Zedrick Zedrick är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 41
Standard GPL-fråga

Hej,


jag har sysslat med open source i runt 15 år, men har en ganska dålig koll på exakt vad GPL tillåter förutom det mest uppenbara. Och nu är jag på väg in i en situation som jag inte är helt säker på:

Jag ska eventuellt vara med om ett projekt där jag vill använda ett open source-system som behöver modifieras för våra behov. Detta kommer att användas helt internt (det kommer inte ens ha något publikt på www) och inte av kunderna, och jag vill också behålla de modifieringar jag gör för mig själv (för att ingen ska sno idén och använda min kod för att konkurera med våra tjänster).

Som jag förstår det är det väl inget problem eftersom jag inte säljer det vidare eller så, men jag vill gärna höra om någon med bättre insikt har nån invändning?
Zedrick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-19, 12:42 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Det är användaren av programvaran som har rätt till källkoden enligt GPL. Om det är en nätverkstjänst så är det (förenklat) ägaren av servern som räknas som användare. En webbsurfare som besöker en Apache-server har alltså inte rätt till källkoden bara för att de kan besöka servern, däremot har den som äger servern rätt till källkoden. I fallet med webbsidor bör du se den genererade HTML-koden som utdata från programmet, ett resultat av att du kört ett program (skrivet i exempelvis PHP). HTML-koden i sig är egentligen bara en fil, det är inget program.

Detta är som sagt en förenkling. Som webbhotell har jag knappast rätt till programvaran som våra kunder laddar upp, men låt oss för enkelhetens skull inte blanda in externa hostingleverantörer.

Det viktiga är att besökaren inte är en användare. Det finns en variant av GPL som kallas "Affero GPL" som är exakt lika vanliga GPL förutom att även "besökare" räknas som användare. Om koden du kör är under Affero GPL så borde det synas tydligt i licensvillkoren.

I ditt fall låter det däremot som att det bara är du (och ditt företag?) som överhuvudtaget ska ha åtkomst till installationen. Då är det du (och ditt företag) som har rätt att få källkoden. Ingen utomstående är någon användare.

Senast redigerad av emilv den 2009-11-19 klockan 12:45
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-19, 12:54 #3
Zedrick Zedrick är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 41
Zedrick Zedrick är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 41
Då är det som jag trodde. En klientdel kommer att finnas på plats ute på en server hos varje kund, men servern ägs av oss och kommer inte att användas av kunden själv överhuvudtaget, så... Perfekt. Tack för svaret.
Zedrick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017