FAQ |
Kalender |
2009-02-27, 13:01 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag använder en egensnickrad shopp till frugans butik.
Den passar oss som handen i handsken... men nu ska jag lägga in rabatt/presentkort’s kods funktion. Skulle behöva tips om hur ni använder sådant i praktiken! Jag har tänkt mig ett fält i kassan där man knappar in rabbatkod eller presentkortskod. Sedan ska systemet veta vad det är för typ av kod: Presentkort (kr), rabbat (%) eller frifrakt. Har jag missat något? Här är butiken för den nyfikne: anitaspresentbod.se |
||
Svara med citat |
2009-02-27, 14:11 | #2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du bör kanske fundera lite mer på hela processen runt presentkort och rabatt koder. Här är några snabba funderingar:
- Säkerställa att ett presentkort bara kan användas en gång - Hantera situationer där kunder bara utnyttjar en del av presentkortets värde? - Hantera situationer där en kund har knappat in sin kod och sedan misslyckas med betalningen - kommer då butiken att acceptera samma kod igen om kunden försöker lägga en ny order - Giltighetstid - skall butiken automatiskt pocka bort presentkort eller rabattkoder när giltighetstiden har gått ut - Permanenta koder och presentkorts koder - du kanske vill köra en kampanj med 10% på alla varor i butiken. Då behöver du en funktion om tillåter att många kunder använder samma kod och kanske till och med samma kund flera gånger. Detta i motsats till presentkort som bara skall gå att utnyttja en gång. - Funktion för att knyta rabatt kod till en vara eller en produktgrupp. Du kanske vill köra en kampanj på bara kaffeservetter eller bara kaffeservetter från tillverkare X - Funktion för att förhindra utnyttjande av multipla rabatter. Typ om du har REA på några varor så kanske du inte vill att kunder skall kunna utnyttja en rabattkod för att få ytterligare x% rabatt på varor som redan har nedsatta priser. Presentkort skall självklart gå att utnyttja men kanske inte rabattkoder. Finns säker mer som jag inte har tänkt på.... |
||
Svara med citat |
2009-02-27, 16:57 | #3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag hade nog tänkt på nästa alla dom delarna, inte det sista med kampanjer och rea produkter... men jag har inte dom funktionerna heller (ännu).
Det blir en admin sida där man skapar och administrerar rabatter/presentkortskoder. Det var mycket bra att få nedskriven lista på bra att tänka på! Tackar! Tänkte också på om någon har gjort någon lite tabbe med sitt system... så man inte gör samma sak. Men som du micnil skriver så måste man hålla kolla på hela processen! |
||
Svara med citat |
2009-02-27, 19:06 | #4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Förutom rabatt i kr och procent så kan du erbjuda en gratis produkt. "Ange xxx i kassan och få en kostnadsfri näsduk". Förutsatt att produkterna som du ger bort har ett postekonomiskt format så kan det ofta bli billigare att ge bort prylar än att ge rabatter på ordervärdet.
Tänk på att rabattkoder kan sänka avslutningsfrekvensen. De som saknar rabattkod kan känna att de gör en dålig affär om de beställer utan kod och avbryter därför köpet. |
|||
Svara med citat |
2009-02-28, 01:04 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-02-28, 14:49 | #6 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett presentkort kan ju också användas som en betalmetod så den bör ligga i kassan. En rabattkod kan ligga redan i varukorgen. Om det är en rabatt i kr så räknas den av från summan.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|