FAQ |
Kalender |
2005-02-02, 15:11 | #1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bl.a så har vägverket gått över till bankgiro ganska nyligen. Men vad är skillnaden mellan ett postgiro och ett bankgiro?
Jag har också hört att dom ska lägga ner postgirot snart, är det lösa rykten eller sant? //Joel |
|||
Svara med citat |
2005-02-02, 16:03 | #2 | ||
|
|||
Banned
|
Tror du verkligen posten tänker lägga ner en sån stor inkomstkälla?
|
||
Svara med citat |
2005-02-02, 16:29 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2005-02-02, 16:29 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Posten tjänar nog inte mycket på Postgirot eftersom Nordea äger det
Det ni pratar om är namnbytet till Plusgirot som sker i mars. |
|||
Svara med citat |
2005-02-02, 16:34 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag läste det faktist här på wn för ett tag sedan:
http://www.webmasternetwork.se/f10t1061hlp...html#entry17336 och som zstream nämner så vare kanske inte riktigt hela sanningen, för övrigt så har du väldigt oinformativa inlägg hnn, har du inte svar på frågan som ställs, så varför inte ge fan i att svara? |
|||
Svara med citat |
2005-02-02, 21:37 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Skillnad
Postgiro funkar som ett vanligt konto.. dvs man kan ha pengar på det Bankgiro är ett kortnummer för ditt annars så långa kontonummer (iaf på FSB) dvs du kan ha pengar på ett PG men inte på ett BG för att göra en metafor av det PG är som ett vanligt pop3 mailkonto medans BG är ett forward-alias har jag fel nu blir jag less |
||
Svara med citat |
2005-02-03, 01:40 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bankgirot har en bra redovisningstjänst för internet - post(plus)girot har det inte
Postgirot är duktiga på att ta ut en massa avgifter i smyg också. Men för mitt postgiro som jag nyligen teckande för ABt har de tydligen fixat ett bankgiro också - kopplat till postgirot. Vad jag nu ska med det till när jag redan har bankgiro till mitt riktiga bankkonto. Framförallt så ser jag det som att bankgirot är en tjänst där bankerna samarbetar medan postgirot är en form av monopol som ägs av Nordea. På bankgirot ser jag dagens inkomna transaktioner efter 17.00. På postgirot dyker redovisningen vanligtvis upp inom 24 timmar - oftast runt 22-tiden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2005-02-05, 16:21 | #8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men vilken ska man välja om man ska bara ha en? PG eller BG?
|
||
Svara med citat |
2005-02-05, 17:30 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har både BG och PG, varför kan man fråga sig. Innebär bara en massa extra kostnader, särskilt som man nu kan skicka PF på ett BG, ska nog säga upp mitt PG tror jag :huh:
|
||
Svara med citat |
2005-02-05, 18:27 | #10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har bara PG eftersom det är billigare.
Sen har jag även kopplat en VISA-Giro Business kort till det och betalar ungefär 250kr för PG-kontot och 250kr för kortet per år. Kan tillägga att jag är kund hos Nordea (och tidigare anställd i kundtjänst :P). |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|