Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skattediskussion

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-25, 20:12 #1
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2011
Mycket flitig postare

Standard Skattediskussion

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Visst lär du få en del år om du går ut och skjuten någon rakt av, dock så finns det en hel del skattebrott som gett över 3 år. Så 3 år var rätt lågt för vara grovt skattebrott med.

Men om du kör rattfull och råkar köra ihjäl någon eller råkar misshandla någon du är full den råkar dö så brukar det vara rätt lindriga straff ändå mot skattebrott.

Och nej man dödar inte folk genom vägra bli rånad av staten på sina pengar, folk dödar sig själv för dom inte klarar ta hand om sig själva ingen annans fel.
Detta behövde verkligen sägas. Sen är det inte så att välfärden drastiskt kommer minska utan storskalig utpressning (staten) heller - du själv verkar ju väldigt sugen på att hjälpa folk, varför skulle du sluta göra det för att du inte blir tvingad till det?
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-25, 20:23 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av TheCheesePolice Visa inlägg
Detta behövde verkligen sägas. Sen är det inte så att välfärden drastiskt kommer minska utan storskalig utpressning (staten) heller - du själv verkar ju väldigt sugen på att hjälpa folk, varför skulle du sluta göra det för att du inte blir tvingad till det?
Normalt folk som har en medelinkomst till mellansiktet betalar runt 60-110k skatt, då har jag inte räknat med folks rätt till ränteavdrag eller andra avdrag som gör faktiska skatten lägre.

Det jag inte kan fatta att folk kan tycka att höginkomsttagare ska betala upp till miljarder i skatt. Medan vanligt folk inte bidrar ett skit själva i skatt.

Finns många personer skatteverkat tycker ska upptaxeras 100-10000 MILJONER i skatt, är ju helt orimligt.

Jag själv hade blivit rånad på 1.6 miljoner inkomstskatt årligen om jag hade stannat kvar i U-landet Sverige. Som man inte hade fått ett skit för.

Och tror inte välfärden skulle sjunkit så mycket, folk hade fått lära sig att sluta vara parasiter och leva på andra och ta eget ansvar för sitt liv.

Sedan tror jag personligen folk hade tagit han om sin egen familj/släkt & vänner som hade behövt hjälp på riktigt.

Idag tar folk inget eget ansvar, nu kan dom skita i allt och gå på bidrag om det är så. Att slösa upp alla sina pengar på onödiga saker istället för spara för sämre tider. Folk vet ju ändå att dom får bidrag så är bättre inte ha kvar en krona.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-25, 20:31 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag håller inte heller med Patrik i allt han skriver och delar inte hans rabiata hat mot staten (tvärtom så tycker jag att alla har en moralisk skyldighet att betala den skatt som vi genom demokratiska val har enats om). Men vi har i Sverige ganska hårda straff för ekonomisk brottslighet och väldigt milda straff för våldsbrott. Personligen så tycker jag att det är fel.
På vilket sätt har jag en moralisk skyldighet att betala till en stor organisation som årligen utpressar miljoner människor till att betala skatt? Jag har aldrig skrivit på ett kontrakt där jag ger upp min suveränitet till staten.
Oläst 2012-05-25, 20:37 #4
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Bara ett inlägg till!

Citat:
På vilket sätt har jag en moralisk skyldighet att betala till en stor organisation som årligen utpressar miljoner människor till att betala skatt? Jag har aldrig skrivit på ett kontrakt där jag ger upp min suveränitet till staten.
Det finns ju heller ingen som tvingar dig att bo kvar i Sverige. Eftersom du bor i Sverige så har du ju även godkänt "reglerna" som gäller alla.

Jag håller delvis med Patrik men samtidigt inte. Jag själv sitter i liten ekonomisk kris pga studier. Jag sökte hjälp av soc till hyra men fick avslag för att jag äger en bil som är värd mer än 10 000 kr. För att ens ha en chans att söka jobb så är bilen ett måste. Så det är inte alla som kan leva på soc ...
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-25, 20:39 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Det finns ju heller ingen som tvingar dig att bo kvar i Sverige. Eftersom du bor i Sverige så har du ju även godkänt "reglerna" som gäller alla.

Jag håller delvis med Patrik men samtidigt inte. Jag själv sitter i liten ekonomisk kris pga studier. Jag sökte hjälp av soc till hyra men fick avslag för att jag äger en bil som är värd mer än 10 000 kr. För att ens ha en chans att söka jobb så är bilen ett måste. Så det är inte alla som kan leva på soc ...
Jag har inte godkänt några regler - jag är född här och mina föräldrar äger mark här. Detsamma hade ju kunnat gälla för vilken kriminella organisation som helst - "ingen tvingar dig att bedriva din verksamhet, men nu gör du det och därför måste du betala oss."
Oläst 2012-05-25, 20:44 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Jag har inte godkänt några regler - jag är född här och mina föräldrar äger mark här. Detsamma hade ju kunnat gälla för vilken kriminella organisation som helst - "ingen tvingar dig att bedriva din verksamhet, men nu gör du det och därför måste du betala oss."
I så fall hade jag kunnat tycka att ingen människa har rätt till någon mark på jorden. Då kan jag ta den från dig och dina föräldrar? De huvudsakliga alternativen till att majoriteten ska fatta besluten är ju diktatur eller anarki. I en diktatur bestämmer staten betydligt mer än i demokratier och i en anarki så fungerar det första exemplet. Det är väl inga problem att sälja marken och köpa ny mark i ett mindre demokratiskt land om det passar bättre? Att Sverige avskaffar skatten eller lägger den nära noll lär knappast hända under vår livstid
Oläst 2012-05-25, 20:47 #7

Citat:

Om du har föds i Sverige så håller jag inte med att du har valt det, men om man frivilligt flyttat till Sverige så skulle det vara annan sak.

Sedan kan man väl fundera på om det är en rättighet att få bo ensam i en lägenhet om man inte har råd.

Staten skulle kunna erbjuda ett lån istället för bidrag, alltså pengar som ska betalas tillbaka i framtiden.

Problemet är att många väljer slösa pengar på semester eller köpa onödiga saker istället för spara så man kan klara sina utgifter om man blir arbetslös eller under kriser.
Oläst 2012-05-26, 12:38 #8
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Om du har föds i Sverige så håller jag inte med att du har valt det, men om man frivilligt flyttat till Sverige så skulle det vara annan sak.

Sedan kan man väl fundera på om det är en rättighet att få bo ensam i en lägenhet om man inte har råd.

Staten skulle kunna erbjuda ett lån istället för bidrag, alltså pengar som ska betalas tillbaka i framtiden.

Problemet är att många väljer slösa pengar på semester eller köpa onödiga saker istället för spara så man kan klara sina utgifter om man blir arbetslös eller under kriser.
Fast nu är jag absolut ingen slösar person eller min sambo. Vi har bara råkat planera inkomsten fel med att studera båda två. Sen har vi tre kids i tonåren som bor här varannan helg och på loven, vilket vi inte får en krona för.

Det är lite komiskt, många klagar på skatten, sen klagar de på vägarna att de är dåliga. Om nu alla skulle skattefiffla, var skulle vi då få pengar till att fixa vägarna?
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-26, 12:55 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Fast nu är jag absolut ingen slösar person eller min sambo. Vi har bara råkat planera inkomsten fel med att studera båda två. Sen har vi tre kids i tonåren som bor här varannan helg och på loven, vilket vi inte får en krona för.

Det är lite komiskt, många klagar på skatten, sen klagar de på vägarna att de är dåliga. Om nu alla skulle skattefiffla, var skulle vi då få pengar till att fixa vägarna?
Fast det struntar Patrik i. Han har flyttat till en ö i Medelhavet och ägnar numera dagarna åt att spy galla på Sverige och oss svenskar. Det är nästan så man tror att han saknar oss
Oläst 2012-05-26, 13:30 #10

Citat:

Jag anser att man kan betala för vägar, alla fall stora motorvägar i Sverige. Dock tycker jag dom som använder dom mer ska betala större summa. Alltså man betalar efter användning.

Sedan tycker jag inte att alla ska betala för landsbygd eller småvägar där 10 personer kanske åker. Dom får betala hela underhållskostnaden själv tycker jag för det finns ingen ekonomiskt för samhället att slösa pengar på det.

Samt små kommuner som alltid går med förlust så andra kommuner får gå in med pengar är med fel.

Så tror mer på privata försäkringar och betala för sig själv, sedan att en tåg biljett hade kostat 5k istället då för en resa hade varit mer värt ändå för mig för hade haft så pass lägre skatt. Eller mer vägtullar med större avgifter.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017