Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Intresse för att jobba som säljare i Bangkok?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-09, 11:22 #1
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Standard Intresse för att jobba som säljare i Bangkok?

Placerar denna i "Allmänt" för att detta INTE är en officiell annonsering. Bara en research/undersökning på intresset och eventuella frågor som jag kan stöta på.

Jag funderar på att anställa en svensk säljare i Bangkok i framtiden (inte än) och vill därför börja förbereda mig lite och göra lite research.

Jag äger en webbaserad marknadsföringstjänst som vänder sig mot företag. Vår betalningsplan är att företag skriver upp sig på kontrakt för 3, 6 eller 12 månader där de då får nyttja vår tjänst obegränsat under perioden utan några rörliga avgifter.

Jag vill då i framtiden anställa en (helst erfaren) säljare som arbetar med en grundlön på 15,000 THB och en rörlig provision på ca 10%. Jag förväntar mig att säljaren säljer 2-4 (~3) årskontrakt i månaden vilket är värda ca 220,000 THB styck. Det betyder alltså att jag förväntar mig att säljaren plockar ut en lön på ca 15,000 THB + 66,000 = 81,000 THB i månaden (17'500 SEK). Lönetagaren betalar ca 10% skatt på detta i Thailand. Den anställde skulle ha 6 månaders provanställning.

Jag skulle då självklart se till att lönetagaren får Work Permit och Non Immigration B visum i Thailand. Jag kan hjälpa till att hitta lägenhet genom kontakter med mäklare för hyresrätter.

Lönetagaren skulle vara helt ansvarig över försäljning och om han presterar bra så skulle han ha stora möjligheter att bli säljledare när företaget expanderar i framtiden med fler säljare.

Försäljningen skulle ske mest över telefon och internet ifrån Bangkok mot kunder i Sverige. Arbetstiderna skulle vara mot svensk tid. Det är 5-6h (beroende på sommartid) tidsskillnad. Så 9-18 i Sverige skulle motsvara 14-23 i Thailand. Min tanke är att säljaren skulle arbeta t ex 12-21 och då använda de första timmarna till att planera dagen med leads osv så att man kan arbeta effektivt när Sverige öppnar.

För att ge en uppfattning om lönen så notera att jag anser att 81,000 är en bra lön i Thailand. Minimum lönen i Thailand är lagstadgad till 9000 THB. Många universitetsutbildade som lever ett medelklass liv tjänar kring 50,000 THB.

Personligen lever jag ett bra liv (jag arbetar vanliga timmar, så jag spenderar inte pengar som en turist) med en fin lägenhet med pool, gymkort på en exklusiv klubb, käkar ute varje dag, går på bio och festar typ 0,5-1 gång i månaden och jag klarar mig på 35,000-42,000 THB.

-----

Så... har ni några frågor eller funderingar över detta? Är det någon som spontant känner sig intresserad? Jag vill som sagt veta hur vanligt intresset är för folk att PÅ ALLVAR (och inte bara fantisera med tanken) lämna Sverige för ett långsiktigt (1år+) utomlands, med antagligen en lägre lön än motsvarande arbeta i Sverige.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-09, 14:09 #2
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Jag ser nu att du skickat meddelande till mig, sorry att jag missade det. Men eftersom Ämnet är det samma kan jag ta det här:

1. Jag känner flera killar som gjort motsvarande som du och för ett par av dem har det gått riktigt bra. Andra har lagt ner ganska snabbt. Det finns även en kategori med svenska telefonlurendrejare som gripits av polisen här de senaste två åren, men det har ju inget med dig att göra, jag bara nämner det som kuriosa.

2. Lönen KAN ju bli RIKTIGT bra om produkten är förhållandevis "lättsåld" (220,000 baht är trots allt nästan 50,000 kr). En grundgaranti på 15,000 baht tror jag kan vara en förutsättning för att få en anställd. Om denne inte har besparingar klarar man sig inte på mindre om man skulle ha en månad där försäljningen går riktigt dåligt.

3. Att vända sig mot svenska företag är förstås klyftigt. Med ip-telefoni kan man ju numer ha perfekt ljud från Thailand till Sverige, till en löjligt låg kostnad.

4. Jag antar att du är påläst beträffande regler för utfästande av Non imm-B och WP, så det behöver jag nog inte orda om.

Jag gör numer av med ungefär lika mycket/lite pengar som dig per månad. Tidigare var det mer restaurangbesök, shopping och festande, men jag är mer hemtam numer.

Jag har bott här i nio år och har inga planer på att flytta tillbaka. Helst skulle jag nog vilja bo i Singapore, men där krävs det tre gånger mer kosing för motsvarande levnadsstandard.

Lycka till!

Ps. vore kul att ta en lunch/kaffe/pilsner någon gång. Om du har lust givetvis,
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2012-10-09 klockan 14:12
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-09, 14:17 #3
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
btngs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
.... Det finns även en kategori med svenska telefonlurendrejare som gripits av polisen här de senaste två åren, men det har ju inget med dig att göra, jag bara nämner det som kuriosa.
Boiler Room verksamhet?
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-09, 14:30 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av btng Visa inlägg
Boiler Room verksamhet?
Exakt, eller tom sälja icke-existerande varor och tjänster.

Källor:

http://www.pattayaone.net/pattaya-ne...ourist-police/

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5466929

OBS! Detta har INGET ALLS med marcuslinds inlägg att göra. Jag vill bara bekräfta mitt påstående med källor.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-09, 14:38 #5
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
marcuslind,

Missade en fråga...

Har du kontor redan? Om inte, var tänkte du kika efter det?
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-09, 14:59 #6
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
marcuslind,

Missade en fråga...

Har du kontor redan? Om inte, var tänkte du kika efter det?
Hej Captain.
Jag har PM'at dig min e-post. Kontakta mig där så kan vi diskutera vidare kring möte över en öl någon dag.

Gällande kontor så Nej, jag har inte kontor än. Jag har just nu helt ensam i bolaget så detta skulle i sådana fall bli min första anställda. Jag börjar känna ett behov för kontor just nu då det är mycket Starbucks som gäller för tillfället (Jag gillar inte att arbeta ensam i en tyst lägenhet utan människor).

Jag har kikat runt lite men inte hittat det jag söker. Vill endast hyra ett litet kontor för mig själv fram till anställningen för denna säljare. Har du några tips på kontorshotell i Bangkok? Helst kring MRT linjen mellan Suthisaan och Asoke. Alltså typ Suthisaan, Huai Kwang, Rama 9, Pethchaburi, Asoke eller i annat närliggande område. Vill inte ha kontor i Silom, Sathorn, Paya Thai osv då det är för långt för mig för morgon-pendling.

Gällande anställning av utlänning. Som du säkerligen är medveten om så är det 2M THB kapitalkrav för anställningar av västerlänningar, samt krav på 4st thailändska anställda. Detta kan man (som du säkert vet) gå runt på flera sätt.

Jag antar att du valt att gå runt dessa krav genom t ex 49% ägandeskap av bolag och andra metoder. Har du stött på några problem med detta som du kan upplysa mig om? Eller har det varit lugnt varje gång du anställt en utlänning (såg att du haft webbutvecklare) även fast du kanske inte har 8st thailändare på ditt kontor dagligen?

Du kanske inte vill gå ut öppet på WN om hur du löst detta, du kan PM'a mig om det om du vill dela med dig.

Slutligen angående rekrytering.
1) Hur svårt har det varit för dig att hitta vettiga människor som VÅGAR lämna Sverige bakom sig för att flytta över världen till Thailand, för en lägre lön än i Sverige?

2) Tror du att 15.000 THB grundlön är en tillräcklig "garanti" för att få någon att lämna tryggheten i Sverige för ett äventyr utomlands? Även om möjligheterna absolut är mycket högre än så, så kan jag ändå tänka mig att folk tycker att det är läskigt.

3) Har du några tips på frågor eller vad man ska leta efter hos personer vid denna typ av rekrytering? Du kanske fått tag på folk som ångrat sig, som åkt hem igen osv. Har du tips på hur man undviker det och hittar "rätt" folk?
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-09, 17:00 #7
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
btngs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
Jag tycker att du även ska titta på att anställa svenskar som redan är bosatta i Bangkok. Jag tror att för många så är det lite av en gamble att flytta till Bangkok om man ej spenderat tid där innan.

Om du har en lättsåld produkt som verkligen kommer sälja det du uppskattar det till så tror jag inte det är några problem. Dock är 15k baht lite lite som en grundlön att få ut ifall man inte skulle sälja något. Det är så klart inte lite om man jämför med minimilönerna i Bkk men för en västerlänning är det ganska lite att leva och bo för 15k baht. Jag tänker då främst på att personen antagligen vill hyra en okej lägenhet någorlunda centralt vilket kommer kosta 10k åtminstone.
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-09, 17:19 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det stora kruxet är nog arbetstiden när du riktar in dig mot Sverige. Inte många uppskattar 12-21 som arbetsdag. Du lockar sannolikt en yngre kategori som ser det mer som ett äventyr än ett jobb (därmed inte sagt att de inte vill jobba). Lönen är nog helt okej men däremot lär du få fler intresserade om du sänker kravet på att denne ska stanna minst ett år. Ett halvår kan de flesta tänka sig.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-10-09 klockan 17:21
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-09, 18:11 #9
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
marcuslind marcuslind är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 188
Citat:
Ursprungligen postat av btng Visa inlägg
Jag tycker att du även ska titta på att anställa svenskar som redan är bosatta i Bangkok. Jag tror att för många så är det lite av en gamble att flytta till Bangkok om man ej spenderat tid där innan.

Om du har en lättsåld produkt som verkligen kommer sälja det du uppskattar det till så tror jag inte det är några problem. Dock är 15k baht lite lite som en grundlön att få ut ifall man inte skulle sälja något. Det är så klart inte lite om man jämför med minimilönerna i Bkk men för en västerlänning är det ganska lite att leva och bo för 15k baht. Jag tänker då främst på att personen antagligen vill hyra en okej lägenhet någorlunda centralt vilket kommer kosta 10k åtminstone.
Du har helt rätt i att 15,000 THB inte är mycket pengar, och ja det är absolut svårt att klara sig på. Du har även rätt i att flera lägenheter kostar över 10,000 THB. Man kan däremot få en fin lägenhet för under 10,000 THB. Lägenheterna i huset jag bor i nu går på ca 8500 THB för 12 månaders-kontrakt. Huset ligger ca 100m ifrån MRT Station, har fin pool samt gym.

Jag vet även att man kan få ännu billigare i typ Udum Suk för helt OK 1or med AC.

Det är såklart inte lätt för en helt grön kille i Thailand att hitta dessa. Men detta kan jag hjälpa till med. Jag skulle snarare säga att 10,000 THB är maxgränsen för vad lägenheten skulle kosta om jag skulle få hjälpa till att hitta en "billig" 1a.

(Lägenhetshuset där jag bor http://ivycondo.com/properties_ratchada.php)

Om man ska jämföra med svenska löner så tycker jag dock inte att 15,000 THB är för lågt. Jag vet många svenska säljföretag som har t ex 8000 SEK i grundlön och hög provision (B la flera biljförsäljare som jag känner har liknande). Som säljare är det inte tänkt att man ska kunna ha en OK lön utan att sälja någonting.

Det är ju självklart tänkt att man ska sälja NÅGONTING. Självklart ska en säljare kunna ha "en dålig månad" och fortfarande få ut en OK lön. Men en "dålig månad" för mig är inte att sälja för 0 SEK. En dålig månad för mig är om man kanske skulle sälja för 220,000 THB istället för beräknat 660,000 THB.

Detta skulle fortfarande ge en lön på 15,000 + 22,000 = 37,000 THB. Vilket absolut är möjligt att leva en OK månad på i Bangkok.

Vad tycker du? Håller du med mig? Eller tycker du fortfarande att säljare ska kunna få ut en "OK" lön om de presterar 0% på en hel månad? Det är ju inte så i Sverige direkt.
marcuslind är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-09, 19:18 #10
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
btngs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
Citat:
Ursprungligen postat av marcuslind Visa inlägg
Du har helt rätt i att 15,000 THB inte är mycket pengar, och ja det är absolut svårt att klara sig på. Du har även rätt i att flera lägenheter kostar över 10,000 THB. Man kan däremot få en fin lägenhet för under 10,000 THB. Lägenheterna i huset jag bor i nu går på ca 8500 THB för 12 månaders-kontrakt. Huset ligger ca 100m ifrån MRT Station, har fin pool samt gym.

Jag vet även att man kan få ännu billigare i typ Udum Suk för helt OK 1or med AC.

Det är såklart inte lätt för en helt grön kille i Thailand att hitta dessa. Men detta kan jag hjälpa till med. Jag skulle snarare säga att 10,000 THB är maxgränsen för vad lägenheten skulle kosta om jag skulle få hjälpa till att hitta en "billig" 1a.

(Lägenhetshuset där jag bor http://ivycondo.com/properties_ratchada.php)

Om man ska jämföra med svenska löner så tycker jag dock inte att 15,000 THB är för lågt. Jag vet många svenska säljföretag som har t ex 8000 SEK i grundlön och hög provision (B la flera biljförsäljare som jag känner har liknande). Som säljare är det inte tänkt att man ska kunna ha en OK lön utan att sälja någonting.

Det är ju självklart tänkt att man ska sälja NÅGONTING. Självklart ska en säljare kunna ha "en dålig månad" och fortfarande få ut en OK lön. Men en "dålig månad" för mig är inte att sälja för 0 SEK. En dålig månad för mig är om man kanske skulle sälja för 220,000 THB istället för beräknat 660,000 THB.

Detta skulle fortfarande ge en lön på 15,000 + 22,000 = 37,000 THB. Vilket absolut är möjligt att leva en OK månad på i Bangkok.

Vad tycker du? Håller du med mig? Eller tycker du fortfarande att säljare ska kunna få ut en "OK" lön om de presterar 0% på en hel månad? Det är ju inte så i Sverige direkt.
37k THB är absolut en bra lön att leva på i BKK. Inget snack om saken.

Jag tycker allt är en jättebra idé så länge det är en bra produkt som en bra säljare kan sälja och nå målen på. Givetvis kommer du aldrig anställa en säljare som inte säljer något. Du letar ju efter en bra säljare.

Vad jag menar dock är att spelreglerna inte blir desamma som om du skulle anställa en säljare i Sverige. Jag håller med dig om att en säljare ska ha en låg grundlön (+ en prestationsdel) men samtidigt tar en säljare en större risk än vanligt (flytta från Sverige) genom att haka på ett erbjudande som detta och flytta från Sverige till andra sidan jorden. Vad händer om det inte fungerar för säljaren (antingen från din sida eller hans sida)? Det blir då ett ganska stort steg att flytta tillbaka till Sverige. Det är lite därför jag tycker att det absolut bästa vore om du kunde hitta någon svensk som redan nu bor i BKK.

tartareandesire har också en bra fråga i arbetstiden som ska gälla.
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017