Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hjälp med tips på emocore.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-28, 18:43 #1
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Hej!
Jag äger emocore.se som är en community för ungdomar med alternativa stilar mellan 14 och 25 år.

Statistik per månad (källa: analytics):
Helt unika besökare: 72 479
Besök: 547 963
Sidvisningar: 17 391 811
Medlemmar: 43 000+

Jag behöver hjälp med att optimera reklamintäkterna!

Detta är av intresse:
* Vilket/Vilka annons/affiliate-program kan passa sidan bäst och dra in mest pengar? (Just nu använder jag adsense till 90% och affiliator, adopreator och double till ca 10%)

* Vad ligger sidor i samma storlek på för genomsnittsintäkt (med eller utan moms) varje månad?

* Gissa på hur mycket jag tjänar/borde tjäna (Just nu är intäkterna mycket låga för en så stor sida misstänker jag)

Tack på förhand!
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-28, 19:17 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Låter som om du skulle kunna sälja in direkt till annonsörer med den volymen. Lite jobb med att bearbeta mediabyråer men du får betydligt bättre betalt den vägen. Gäller att hitta lagom stora och väl nishade annonsörer.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-28, 19:35 #3
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Ah. Det händer att jag säljer så. Vad är ett rimligt pris för en vecka med min statistik (se ovan) som genererar ca. 1000-2500 klick (varierar jätte mycket)
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-28, 20:56 #4
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Originally posted by Lando@Jun 28 2009, 19:35
Vad är ett rimligt pris för en vecka med min statistik (se ovan) som genererar ca. 1000-2500 klick (varierar jätte mycket)
Vad tycker du det själv är värt?
Vad tjänar du i snitt på en vecka med Adsense mm? Det kan vara en bra riktlinje.

Vilken annonsplats generar mest klick, den kanske skall ligga lite högre än alla andra osv.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-28, 22:03 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Räkna baklänges, om annonsören tycker att det är värt 2 kr klicket så ska du kunna ta betalt därefter.

Om det handlar om en shop så kan du räkna på ersättning per sale, eller procent på saluvärde.

Du har en rätt försiktig placering av annonser, längst till höger och i botten, våga spräng in lite smågrejer och textlänkar så får du fler positioner. har du nyhetsbrev till dina medlemmar ska det kunna vara värt 50 öre och uppåt per mottagare.

Anpassa paket efter vad annonsören vill ha, nämligen en jämn fin ström av besök som konverterar. Låt de betala efter nytta och inte nödvändigtvis efter typ tid.
Vad din sida skulle kunna dra in?
En miljon om året borde inte vara omöjligt. Eller tjänar du redan de pengarna och vill ha lite till?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-28, 22:47 #6
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Citat:
En miljon om året borde inte vara omöjligt. Eller tjänar du redan de pengarna och vill ha lite till?
O nej. Inget ens i närheten av en miljon. Misstänker stark att jag tjänar alldeles för lite.

Mycket bra tipps dock! tack
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-29, 01:01 #7
jstenbeck jstenbeck är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 139
jstenbeck jstenbeck är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 139
Det som är intressant här är antalet unika besökare per månad: 72 479 st - vilket faktiskt inte är så mycket, men det duger. 1 miljon per år kan du dock glömma med den trafiken.

Ingen vill annonsera via CPM på en sida med Sidvisningar: 17 391 811 per månad och sen ca 73 000 unika per månad.

Sen har du också en målgrupp som inte är den köpstarkaste direkt.
jstenbeck är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-29, 02:12 #8
Landos avatar
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Lando Lando är inte uppkopplad
Medlem
Landos avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 242
Citat:
72 479 st - vilket faktiskt inte är så mycket, men det duger. 1 miljon per år kan du dock glömma med den trafiken.
= få men trogna besökare? inget direkt positivt förstår jag.

Förövrigt tycker jag du har rätt i ditt inlägg. Men det måste ju finnas något bra sätt att faktiskt tjäna pengar på den statistiken också?
Lando är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-29, 04:33 #9
Informea Informea är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 14
Informea Informea är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 14
Citat:
Originally posted by jstenbeck@Jun 29 2009, 01:01
Det som är intressant här är antalet unika besökare per månad: 72 479 st - vilket faktiskt inte är så mycket, men det duger. 1 miljon per år kan du dock glömma med den trafiken.

Ingen vill annonsera via CPM på en sida med Sidvisningar: 17 391 811 per månad och sen ca 73 000 unika per månad.

Sen har du också en målgrupp som inte är den köpstarkaste direkt.
De kanske inte står för en köpkraft när det gäller prylar (då säkerligen största delen knappast äger ett kreditkort) men om 1% av denna skaran slösar bort en hundring med mobiltelefonen i månaden så är det lätt över en mille om året, inte vinst kanske -- men det är ändå en miljon involverad i siffrorna! Jag tror intäkterna kan öka genom starta SMS-tjänster som är fördelaktiga i detta community på något sätt. När det handlar om annonser så tycker jag också att försöka sälja dem via en byrå med säljare är bättre. Stora företag tjänar på sk. branding, att besökarna ser deras logotyp osv. och inte enbart på direkta leads.

Då det är ett community kan man ju också hämta mycket information som att skapa t.ex undersökningar som resultatet sedan går sälja vidare. Informationen går också använda till tjänsten i sig för att skräddasy annonserna. Bästa sättet för att lära känna besökarna är ju just att fråga ut dem.

Man bör lugnt kunna leva gott på den här trafiken och kom ihåg att inte enbart annonser ger intäkter! Jag hade personligen lärt känna besökarna för att sedan själv starta någon tjänst/butik/etc. som jag sedan annonserat ut på webbplatsen för att behålla intäkterna för mig själv.
Informea är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-29, 08:22 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Magnus_A@Jun 28 2009, 18:17
Låter som om du skulle kunna sälja in direkt till annonsörer med den volymen. Lite jobb med att bearbeta mediabyråer men du får betydligt bättre betalt den vägen. Gäller att hitta lagom stora och väl nishade annonsörer.
Min klassiska tumregel är ca 0,5 SEK/unik besäkare per månad. Men som sagt, det beror på målgruppen.

Men med 72 479 helt unika besökare per månad borde 36 000 SEK per månad inte vara ett helt orimligt mål.

0,50 SEK per helt unika besökare per månad, är vad jag får av Google Adsense utan att ha ansträngt mig det minsta med optimering, har bara slängt upp några 120x600 Skyskrapor med annonser som fått rulla något år nu.

Om du lägger manken till borde inte 2 SEK vara en omöjlighet.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017