Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Versionshantering av egen webbplats

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-29, 14:12 #1
mojitoo mojitoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 125
mojitoo mojitoo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 125
Standard Versionshantering av egen webbplats

Hej!

Jag är lite nyfiken på om ni brukar sätta ett versionsnummer på era sidor. Och om det finns någon smart tjänst som man kan använda sig av för att just sätta ett nummer. Det kan ibland både vara kul och nyttigt att jämföra två olika versioner. Speciellt om man vill kunna jämföra skillnaden mellan dem.

Ni får även gärna tipsa om onlinetjänster eller program (mac) där man kan lägga till en uppdatering och skriva en liten ändringsbeskrivning.
mojitoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-29, 14:42 #2
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Git(hub) kanske kan vara något?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-29, 15:19 #3
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Git(hub) - för allt!
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-30, 15:34 #4
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Jag brukar använda Subversion/SVN. Jag gillar att ha repot på en central server som jag själv kontrollerar.

Git(hub) är också ett bra alternativ och är riktigt bra för open source-projekt.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-30, 21:25 #5
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Anders Karlsson Anders Karlsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 422
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Jag brukar använda Subversion/SVN. Jag gillar att ha repot på en central server som jag själv kontrollerar.
Avänder du svn2ftp för att trycka ner ändringarna på produktions servern? Eller använder du annan metod?
Anders Karlsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-31, 12:42 #6
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Karlsson Visa inlägg
Avänder du svn2ftp för att trycka ner ändringarna på produktions servern? Eller använder du annan metod?
Ungefär såhär ser hela processen ut för mig:
Jag använder IDE:n NetBeans och jag kör nästan alltid med remote projects. När jag sparar en fil laddas den automatiskt upp till min egna utvecklingsmiljö. Här testas de ändringar jag gjort ganska snabbt.
När jag sedan commitar ändringarna laddas dessa upp till SVN-repot automatiskt. Om det är flera utvecklare brukar den som är lead developer(ofta tillsammans med den berörda utvecklaren) merga ihop ändringarna när det är dags för testning.
Efter att resultatet av testningen där är tillfredsställande pushar man ändringarna till produktionsservern. Detta görs vanligen med rsync.
När detta är gjort brukar jag uppdatera min utvecklingsmiljö så att jag hela tiden utgår ifrån den senaste live-versionen när jag utvecklar.

Testmiljön använder normalt en kopia av databasen från produktionsmiljön. Har man gjort ändringar i databasstrukturen sköts detta oftast manuellt än så länge. Någon som vet en bra lösning för detta med MySQL föresten?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-31, 14:17 #7
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Använder SVN. Vid varje commit kör bygg-servern (phpundercontrol - en påbyggnad till cruisecontrol) eventuella tester. När det är dags för lansering mergeas utvecklingsbranchen med produktionsbranchen. Då körs minifiering och mergning av javascript och css och eventuella tester igen. Sajten gås igenom manuellt en gång för att sedan lanseras ut live via färdigt shellscript som bara kör en rsync med lite excludes.

Git är bättre och flexiblare men har såpass mycket sämre klienter för samtliga OS att jag tycker det är värt att sänka sig till SVN. De som inte är nöjda kan köra git mot svn, det går aldrig om man väljer git.

Databasen uppdateras manuellt det skulle inte jag vilja ändra på. Lägger du ett unikt index över en kolumn och du har en konflikt i live-databasen måste man reagera direkt och inte låta resten av ändringarna ske. Däremot bör det väl ses som good practice att inkludera hela sitt db-schema i versions-hanteringen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017