Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Applikationsvariabler försvinner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-15, 10:55 #1
NerdBoy NerdBoy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2
NerdBoy NerdBoy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2
Standard Applikationsvariabler försvinner

Hej!

(Jag rör mig normalt i PHP-världen, så jag ber om överseende med att jag säkert använder några termer på helt fel sätt.)

Jag hjälper ett par kompisar som driver ett forum på fritiden. Programvaran är Web Wiz Forums. Inte lika vanlig som vBulletin eller phpBB, men ändå tillräckligt vanlig för att strängen "web wiz forums" ska ge 3,7 miljoner träffar på Google. Programvaran är skriven i VBScript och jobbar mot en MySQL-databas. Antalet besökare är tämligen blygsamt och vi har ett helt vanligt konto hos ett webbhotell som är ett av Sveriges största. Inga konstigheter, skulle man kunna säga.

Programvaran förlitar sig till viss del på sessions- och applikationsvariabler. T.ex. görs sökningar så att lämplig fråga ställs mot databasen och resultatet sparas undan med Application(lngSearchID) = rsCommon.GetRows(). ID:et skickas vidare till sidan där sökningen presenteras och användaren kan stega fram sidvis utan att belasta databasen. Vid varje ny sökning raderas de tidigare sökresultat som är äldre än 20 minuter.

Det här har funkat hyfsat bra i fem år, men sedan en tid startar serverapplikationen (heter det så?) om med 30-300 sekunders mellanrum, och då försvinner alla sessions- och applikationsvariabler. Det betyder att man kan göra en sökning och ögna igenom de första 10 resultaten, när man sedan vill se nästa 10 så får man istället veta att söktiden har gått ut, trots att det kanske bara har gått 15 sekunder sedan man gjorde sökningen.

Webbhotellets support säger att "det ligger utanför det expertis område som vi normalt löser problem inom här hos NNs support" och hänvisar istället till ett par sajter som är bra när man vill utveckla en hemsida, bl.a. det här forumet. Inte riktigt det svar jag hade hoppats på.

Nu är frågan vad vi ska göra? Vi kan inte ha ett forum där sökfunktionen inte fungerar, men blir det bättre om vi byter webbhotell eller är det likadant överallt? Det är ett litet forum som drivs ideellt, så någon speciallösning med dedikerad server är inte att tänka på. Jag skulle kunna sätta mig och skriva om hela sökfunktionen, men det känns onödigt eftersom det skulle ställa till problem varje gång programvaran kommer i en ny version, och dessutom vill jag inte göra mina kompisar alltför beroende av min hjälp i framtiden. Att migrera till phpBB skulle vara minst sagt knöligt.
NerdBoy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-15, 11:17 #2
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av NerdBoy Visa inlägg
Hej!

(Jag rör mig normalt i PHP-världen, så jag ber om överseende med att jag säkert använder några termer på helt fel sätt.)

Jag hjälper ett par kompisar som driver ett forum på fritiden. Programvaran är Web Wiz Forums. Inte lika vanlig som vBulletin eller phpBB, men ändå tillräckligt vanlig för att strängen "web wiz forums" ska ge 3,7 miljoner träffar på Google. Programvaran är skriven i VBScript och jobbar mot en MySQL-databas. Antalet besökare är tämligen blygsamt och vi har ett helt vanligt konto hos ett webbhotell som är ett av Sveriges största. Inga konstigheter, skulle man kunna säga.

Programvaran förlitar sig till viss del på sessions- och applikationsvariabler. T.ex. görs sökningar så att lämplig fråga ställs mot databasen och resultatet sparas undan med Application(lngSearchID) = rsCommon.GetRows(). ID:et skickas vidare till sidan där sökningen presenteras och användaren kan stega fram sidvis utan att belasta databasen. Vid varje ny sökning raderas de tidigare sökresultat som är äldre än 20 minuter.

Det här har funkat hyfsat bra i fem år, men sedan en tid startar serverapplikationen (heter det så?) om med 30-300 sekunders mellanrum, och då försvinner alla sessions- och applikationsvariabler. Det betyder att man kan göra en sökning och ögna igenom de första 10 resultaten, när man sedan vill se nästa 10 så får man istället veta att söktiden har gått ut, trots att det kanske bara har gått 15 sekunder sedan man gjorde sökningen.

Webbhotellets support säger att "det ligger utanför det expertis område som vi normalt löser problem inom här hos NNs support" och hänvisar istället till ett par sajter som är bra när man vill utveckla en hemsida, bl.a. det här forumet. Inte riktigt det svar jag hade hoppats på.

Nu är frågan vad vi ska göra? Vi kan inte ha ett forum där sökfunktionen inte fungerar, men blir det bättre om vi byter webbhotell eller är det likadant överallt? Det är ett litet forum som drivs ideellt, så någon speciallösning med dedikerad server är inte att tänka på. Jag skulle kunna sätta mig och skriva om hela sökfunktionen, men det känns onödigt eftersom det skulle ställa till problem varje gång programvaran kommer i en ny version, och dessutom vill jag inte göra mina kompisar alltför beroende av min hjälp i framtiden. Att migrera till phpBB skulle vara minst sagt knöligt.
Startar hela applikationen om? kan du manuellt starta om den?

Tänker att application poolen blir full och recyclas, men jag är inte säker för 5 öre.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-15, 12:27 #3
Veritas Veritas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 45
Veritas Veritas är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 45
Precis som abergman skriver så kanske det ligger en begränsning på uttrymmet i applikationsvariabeln och eftersom ni kanske sparar mycket data så startar den om. Oavsett om det är därför eller inte borde ni inte spara så mycket data in applikationsvariabeln.

En annan möjlig orsak kan vara att webbhotellet är klustrat och att servrar delar på applikationsvariabel och att det därför strular.
Veritas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-15, 13:01 #4
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Välkommen till Microsofts underbara värld. Har webbhotellet uppdaterat IIS:en på sistone? Har upplevt problem att köra gamla applikationer på en nyare IIS.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 07:31 #5
NerdBoy NerdBoy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2
NerdBoy NerdBoy är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2
Det ligger typiskt ett par hundra kB i applikationsvariablerna när de försvinner.

Förutom att variablerna försvinner så märks inget på servern, den fortsätter som om inget har hänt.

Jag har ingen aning om vilka förändringar som har skett eller om servrarna är klustrade.
NerdBoy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-18, 11:39 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Har det något med keep-alive att göra eller har webbhotellet ändrat default-värde på hur länge sidan "lever" (dvs "expires")?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-19, 10:40 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Förmodar att ni delar application pool. Tillåter webbhotellet att ni isoleras i en egen?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017