FAQ |
Kalender |
2009-05-07, 15:31 | #1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan,
Jag skickade min ansökan via företagsregistrering.se (enskild firma) för ca 1.5 vecka sen och har fortfarande inte fått något besked. Jag undrar hur lång tid det tar ungefär, och kan man snabba på processen på något sätt, då det är ganska bråttom? Tack. |
||
Svara med citat |
2009-05-07, 16:19 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
varför bråttom?
företagsregistreringen kan ta ett par veckor. minns jag korrekt tog det ca 6 veckor, 2003, när jag reggade enskild firma. F-/FA- skatt går betydligt fortare vilket är det enda du behöver OM ett annat företag behöver de uppgifterna för att försäkra sig om att inte behöva betala avgifter och skatter OM du ska jobba som konsult för dem eller om du ska sälja saker till ett annat företag. /Patrik Berggren |
||
Svara med citat |
2009-05-07, 16:55 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om man gör lite jobb och antingen googlar (första träffen) eller läser på Bolagsverkets hemsida: länk
|
|||
Svara med citat |
2009-05-07, 20:46 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2009-05-08, 14:28 | #5 | ||
|
|||
Medlem
|
Fick tillbaka ett brev idag där det stod att jag skulle komplettera följande uppgifter:
"Hur har du beräknat momspliktig omsättning?" "Utgående moms 170 000 kr?" "Ingående moms 70 000 kr?" Jag skrev i övriga upplysningar: "En del svaren är beräknade kostnader eller intäkter som är väldigt svåra för mig att veta. Sålunda är det endast ungefärliga uppskattningar som jag har skrivit." Vad är det handläggaren inte förstår? En polare till mig skrev liknande uppgifter och han blev accepterad. Antar att det beror på vilken handläggare man får... Jag har inte beräknat något utan uppskattat/gissat mig fram - jag undrar liksom hur man ska beräkna såna här saker när man inte ens har startat sin verksamhet. Vad ska man ringa och säga till handläggaren? |
||
Svara med citat |
2009-05-08, 16:56 | #6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Den utgående moms du angav kanske inte var 25% av angiven omsättning, och då undrar de varför du vill betala för mycket moms, alternativt vad det är för momsfri omsättning du har.
Om all försäljning är momspliktig och du ska betala 25% moms på allt (vilket är troligt), så bör omsättningen vara 680 000 kr när utgående moms är 170 000. Edit: Såg att du ställt samma fråga i en annan tråd och fått svar där. http://www.webmasternetwork.se/f8t36708.html |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|