Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Telemarketing med att få in annonser

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-25, 22:26 #1
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Medlem

Hej

Jag tänkte försöka använda säljare att sälja in annonser på min site. Jag har tidigare varit i kontakt, men fick nej, då siten var för outvecklad, samt att jag inte har kapacitet till support, då jag gör detta på fritiden.

Nu undrar jag om någon har lite erfarenheter att dela med sig om att ha säljare, eller låta säljare ha sin site i deras säljportfölj.

Priser kan man se hur andra siter har det, samt fråga säljare, samt vad jag hörde så är provisionen till säljaren 50% på osäkra nya bolag, medan man kan få ned den till 18-30% till säljaren när det finns mer förtroende och mer omsättning testat att fungera. Månadspremunation vill säljarna använda, då de menade att då har man koll på sina annonsörer, och kan snabbt reagera om något behöver förbättras.

Ett säljbolag ville direkt bli delägare i min site, men jag avvaktade, då jag inte är intresserad av några klippare, då det vill sälja hemsidor via min sida omedelbart.

Jag har varit säljare själv på olika sätt, men inser att om man ska få rullning på det, bör man låta de som gör det dagligen köra sitt säljrace.

Så, finns det några erfarenheter någon vill berätta om?

/ Tony
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 10:31 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Ett säljbolag som jag har haft kontakt med körde med en startperiod, där du betalar för säljarens tid, utan provision. Detta för att både Du och säljbolaget ska kunna se vilken avslutsfrekvens man hamnar på. Utifrån detta fastställs en provision, som alla tjänar på.

Annars tycker jag 50% låter rimligt att starta på, om det anpassas efter hand. Om varje säljsamtal ger ett avslut så måste man kunna pressa priset.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 11:22 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Beror mycket på förväntad omsättning. Kan du rulla runt mer än ett par hundra tusen årligen i annonsbudget så kan säljare vara intresserade. Mindre är svårt. Tror det finns nån som åtar sig säljuppdrag här på forumet.
Tveksamt med att låta folk köpa in sig, det kan sluta illa och att du blir av med hela sk-ten. har sett sådana fall på nära håll och det var inte kul för den som blev av med sitt företag över dagen.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-26, 15:49 #4
Medlem

Medlem

Ja, säljbolag ska nog kunna sin internetbransch, annars får man ju betala för deras inskolning. Jag kan tänka mig att samarbeta med någon säljare här eller så om de kör provision samt antagligen har en säljportfölj av annonser typ.
Oläst 2008-09-28, 15:54 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Jag har anlitat ett företag som heter MaxiCall som verkar ha kompetenta Telemarketingsäljare och som tar sitt uppdrag seriöst.

De vill ha betalt per timme i början, vi gjorde en deal om att de körde en kampanj för 10000 + moms inkl att de tog fram adresserna ur sitt register. De hann ringa ca 200 uppringningar på den tiden.

Jag skulle nog rekommendera att du satsar mer pengar än så säg att du satsar 25 000 + moms som ett första försök med daglig avstämning, då kör de 2 säljare och en Projektledare som koordinerar och ansvarar för kvaliet. Då hinner de ringa ca 400-500 uppringningar.

Men var skitnoga med målgruppen, den är HELT AVGÖRANDE FÖR FRAMGÅNG för kampanjen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-29, 01:42 #6
Medlem

Medlem

Tack för tankarna, jag antar att du inte var helt nöjd,, då du rekommenderar 25 000 kr istället till att börja med. Nåväl, sådana pengar har jag inte, och liggr endast någon tusenlapp plus i månaden hittills, då jag investerar i smhi ett par tusen med, som värdeökning av siten.

Säljbolaget jag pratade med, nämnde i förbigående att de hade ett par kunder de på rak hand kunde sälja in på, genom kontakter. Så planen går nog ut på att avvakta några månader, och därefter kontakta säljbolag, då jag startat AB, samt provision. Man vet ju att telemarketing är riktigt häftigt bra ofta, om man får det att rulla.
Oläst 2008-09-29, 01:52 #7
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Det bästa du kan göra är att avsätta en hel vecka, ta upp luren och en telekatalog. Ring sedan ca 200 samtal varje dag under denna vecka och erbjud annons på din sida. Välj inte företag utan börja på A i katalogen och missa inte en enda.

Jag har jobbat som säljare och sålt allt möjligt via telefon och vet att även den mest okunniga säljaren säljer om denne ringer tillräckligt mycket. Har hänt att jag sålt annonser på någon av mina sidor med 0 besök per månad trots att jag berättade det för kunden. Som jag minns så sa jag nåt i stil med att det är en nystartad tjänst och därför inte har trafik, men att inom kort kommer det bli några besökare och då kommer även priserna förändras... (den kunden köpte ett år för 999 kr utan att sidan hade fått en enda besökare på 3 dagar efter start trots att han fick veta det)

Det kommer att ta dig en vecka att inse att du kan omsätta betydligt mer på din sida trots att du inte har så mycket trafik. Därifrån kan du sedan ta dina siffror till en firma som säljer annonser och presentera att du som inte kan säjla lyckades åstadkomma detta. Du kommer även veta att om dem inte säljer mer än dig så är det inte värt pengarna.

Lycka till och testa själv innan su låter någon annan sälja åt dig, det finns ingen som kan göra jobbet bättre än dig, allt annat är en illusion
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017