Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbstatistik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-14, 15:03 #1
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Flitig postare
festizs avatar

Jag sitter och trixar med ett statistiksystem för att jag inte har något bättre för mig och tycker att mina kunder förtjänar att veta vad som händer med deras siter och hur många som besöker den. Jag har egentligen en fråga och en fundering... jag börjar med funderingen som spär på den ihållande debatten om unika besökare.

Unika besökare:
Jag har fundering, borde det inte ge ett ganska bra värde för unika besökare(varje entre är en unik besökare) om man tar alla referers och räknar de som saknar referer(skrivit in adressen manuellt) och adderar med de som har en referer som ligger utanför den egna domänens scope. Finns det någon nackdel med detta? (självklart exkluderas mitt ip).

Useragents:
Det finns ju idag ett 100tal olika useragents. Hur gör ni för att identifiera vilka grupper av useragents som anländer? Just nu sparar jag bara UA-strängen och kollar hur många hits/dag varje unik sträng ger. Enligt www.psychedelix.com's UA-lista så finns det ju nästan hur många som helst och det tillkommer ju fler hela tiden. Hur identifierar man till exempel gamla Mozilla Suite och skiljer den från firefox(firefox) och IE(msie) då samtliga har mozilla i UA-strängen.
UA-listan: www.psychedelix.com/agents/index.shtml
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-15, 11:06 #2
Blackexs avatar
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem
Blackexs avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by festiz@Jul 14 2006, 14:03
Jag sitter och trixar med ett statistiksystem för att jag inte har något bättre för mig och tycker att mina kunder förtjänar att veta vad som händer med deras siter och hur många som besöker den.
Detta besvarar inte din fråga, men löser ditt problem. Använd Google Analytics - gratis och ger dig all statistik du kan behöva.
Blackex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-15, 12:06 #3
festizs avatar
Flitig postare

Flitig postare
festizs avatar

Citat:
Detta besvarar inte din fråga, men löser ditt problem. Använd Google Analytics - gratis och ger dig all statistik du kan behöva.
Google Analytics må vara hur bra och gratis som helst, men jag tänker inte stötta mina framtida affärer på ett system som godtyckligt tillhandahålls av en företagsjätte och dessutom inte går att integrera i mina egna kundvårdssystem. Eftersom jag vill kunna erbjuda min kunder domänkontroll, fakturor, användande och annan statistik samt möjlighet till support på samma ställe. Så bara det gör att det skulle vara enormt fult att låta en fönster med statistik poppa upp nån annan stans. Dessutom skulle jag behöva skapa ett nytt konto för varje ny kund på google analytics och säga åt dem att inkludera 2 rader i sin kod. Det funkar liksom inte.

Citat:
Ditt exempel ger inte vad man kallar unika, du bör snarare använda cookievärden istf. referrerdata och besökare utan ditto..
Varför? För att någon besökare kan lämna siten och sedan gå in igen och då inte ska räknas som en ny unik besökare? Vad menar du med unik besökare? Om jag kanske omformulerar mig och säger "Ger mitt exempel ett hyfsat värde för antalet besökare", håller du bättre med mig då?

Citat:
Firefox har firefox tydligt i agentsträngen, förutom Mozilla så finns det betydligt mer info i agentsträngarna som gör att du kan särskilja olika agenter. Dock värt att komma ihåg att det du ser inte alltid är korrekt, agentsträngar kan manipuleras.
Jo jag vet att det finns mycket annat att titta på förutom just "Mozilla" för de läsarna, men för Mozilla Suite så finns det ju ingen utmärkande tagg.
Kod:
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:0.9.3) Gecko/20010801
I den till exempel finner jag bara Mozilla och Gecko, vilka båda finns för firefox. Eller menar du att man ska kolla om även firefox/Pheonix/epiphany/o.s.v. finns och därmed utesluta att det måste vara Moz Suite?

För övrig gäller väl all indata som man får från klienten att den inte behöver vara sann och ska tas med en nypa salt? Men det finns ju inget annat sätt vad jag vet att utläsa vilken UA användaren har..

EDIT: Fixade quotes, de dummade sig.
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-15, 15:55 #4
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
I stort sett alla agentstängar har Mozilla i namnet för att det var med i den första bra versionen av Netscape som redan tidigt IE efterapade. Endast Opera och ett litet antal obskyra webläsare har agentsträng utan Mozilla i.

Alltså, lite grovt, sök efter:
1. "Opera" för att hitta Opera (ingen annan useragent har Opera i namnet - säker träff)
2. "compatible", "MSIE" (och ev "mozilla") för att hitta IE (IE talar alltid om att den är "kompatible" med Mozilla, dvs tidiga Netscape), sedan kan du söka version om du så önskar, vet ej om IE7 har samma sätt
3. "AppleWebKit" - för t ex Safari och andra webläsare som använder Apples (Mac) renderingsmotor, Sök sedan efter t ex "safari" för att få rätt webläsare
4. "Konqueror" eller "KHTML" för att hitta webläsaren "Konqueror" (Linux)
5. "gecko" för att få reda på vilka som använder Firefox/Netscapes moderna renderingsmotor, sök sedan på t ex "Firefox", "Netscape6" (för Netscape 6), "Netscape" (för senare versioner), "Camino" etc (registrera resten med typ Gecko-engine)

På detta sett så får du reda på alla stora och vanliga webläsare (OBS ordningen är viktig! De flesta agentsträngar innehåller flera nyckelord men om de söks av i denna ordningen ska det fungera.)

Vad du missar med den relativa enkla lösningen är naturligtvis äldre Netscape 4.7 och liknande men du kan ju alltid logga de som inte ger något (de flesta är bottar) för att lägga till senare.

Edit: Du kan prova strängar på http://www.tannenberg.tk/test.php som fungerar enligt ovan (rapportera gärna om den tolkar fel)
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-30, 02:50 #5
R34p3r R34p3r är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2005
R34p3r R34p3r är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2005
Har, nånstans, en helvetisk massa kod för att strippa webbläsarinfo (gjord i PHP).
Kan se efter om jag hittar den. Klarar att omvandla i princip alla webbläsare till enklare ord, typ Opera, Firefox, Explorer etc.

* Edit: Hittade den

http://www.benjick.se/browser.phps
R34p3r är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-30, 13:06 #6
Crotalus Crotalus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Crotalus Crotalus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Angående identifiering av webbläsare, varför uppfinna hjulet igen? Använd get_browser() i kombination med en uppdaterad browscap.ini

http://se.php.net/manual/en/function.get-browser.php
http://browsers.garykeith.com/downloads.asp
Crotalus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017