FAQ |
Kalender |
2008-12-30, 08:49 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
På grund av tidsbrist och ett behov av att fokusera verksamheten inom mitt företag så säljer jag nu av ett av mina första projekt - Kondomklubben.com, en e-butik för kondomer. Sajten startade 1997 (om jag minns rätt - plus/minus ett år) och fick mkt god massmedial (redaktionell) uppmärksamhet vid lansering. Vidare var en mkt känd svensk skådespelare initialt med i marknadsföringen av sajten. 20 olika kondomer ingår f n i sortimentet - kunder kan antingen beställa enskilda leveranser eller abonnemang av kondomer. Betalning sker antingen via bankgiro, bankkort eller via telefon (som då debiteras via telefonräkningen).
Sajten är helt internutvecklad och innehåller ett skräddarsytt shoppingsystem som automatiskt räknar ut fraktkostnader utifrån vikten av det som ligger i shoppingvagnen. De fasta kostnaderna är minimala - bara domännamn och webhotell - och profitmarginalerna (påslaget) för varorna ligger f n mellan 50-200 procent. Förutom själva e-handelsystemet så innehåller sajten även två trevliga applikationer: träffo-matic och kondomhoroskop - gå in och testa, roliga grejer! - samt Kondomexpo, Kondomröstning, Kondomstad etc. Extra godis för att locka besökare till sajten. Administrationen är busenkel - inkommande beställningar delges via epost och via ett admingränssnitt får man direkt ut adressetiketter som då även anger vad som ska packas ner i varje leverans, hur många frimärken som ska klistras på och om det rör sig om ett gåvoabonnemang (med personlig hälsning) och/eller sista-beställning-lapp. Vid abonnemang så får man veckans aktuella utskick automatiskt - inget att hålla reda på själv alltså. De senaste 5 åren har jag bedrivit noll marknadsföring (förutom en liten sväng med google adwords och riktade facebook-annonser), så omsättningen är just nu väldigt låg. Dock så har sajten en enorm potential - jämför man priserna med konkurrerande sajter så är kondomklubben.com definitivt bland de billigaste för kunden, trots relativt goda profitmarginaler (se ovan). Antalet beställningar är dock lågt nu - jag har fått rekommendationen att marknadsföra sajten under ett år just för att få upp omsättning, och därigenom även värdet på rörelsen, men är hellre ärlig och vill peka på potentialen. Besöksstatistik finns här (senaste 3 åren): http://www.kondomklubben.com/wusage/monthly/1.php Som kan ses så är det låga siffror - ha dock i åtanke att den varit helt utan aktiv marknadsföring i över fem år. Vad som ingår: * Komplett sajt (php/mysql), inkl webgrafik och övrigt grafiskt material. * Etikettskrivare (SII Smart Label Printer 100) * Diverse emballage (kuvert, provsäckar) * Kondomlager - skulle tippa på att det just nu är runt 2000 * Grossistkontakter - Sverige och Holland * Användardatabas - 1500 registrerade användare (registrering är dock helt valfritt). Vad gäller dessa användare så har de dock vid registrering blivit lovade att slippa regelbunden spam, förutom något enstaka utskick då och då - dock bör det gå bra att skicka ut nyhetsbrev med tydligt angiven opt-out-möjlighet. Priside: har ärligt talat ingen aning vad e-shoppen är värderad till. Låt oss dock säga ett utgångspris på 50.000:- (exkl) så kan vi buda utifrån det. Jag förbehåller mig att inte sälja den för högsta budet här, då jag även har ett par andra spekulanter utanför WM. Övriga frågor/bud: maila carl (at) demesta . com |
||
Svara med citat |
2008-12-31, 04:23 | #2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2008-12-31, 13:03 | #3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har rensat tråden från skräp, håll er till ämnet.
|
||
Svara med citat |
2008-12-31, 15:19 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är ett projekt som jag driver inom ramen av mitt HB, men det är alltså inte bolaget som säljs utan bara projektet som sådant. Jag riktar mig såklart till någon som redan har ett bolag (eller ämnar starta ett) - så moms tillkommer vid försäljning och samma moms dras alltså bort av den som köper det när köparen gör sin momsredovisning.
|
||
Svara med citat |
2009-01-02, 01:44 | #5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan du ge några siffror på antal orderar eller omsättning?
|
||
Svara med citat |
2009-01-21, 20:11 | #6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Lite omsvängning här - istället för att sälja projektet har jag istället beslutat att satsa lite hårdare på sajten! Således: ingen försäljning i nuläget! Önska mig lycka till istället! |
||
Svara med citat |
2009-01-21, 21:21 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-01-22, 00:30 | #8 | |||
|
||||
Medlem
|
Hittat i "Om oss"
Kondomer är den perfekta presenten till din arbetskamrat, din mor eller den där snygga killen som går på din kurs. Vet inte riktigt, men har svårt å tro att det skulle gå hem hos majoriteten.. |
|||
Svara med citat |
2009-01-22, 00:52 | #9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
Svara med citat |
2009-01-22, 01:55 | #10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja lite skön humor har ingen dött av!
Förvisso kanske det framstår som alltför oseriöst - fast med en sån jazzig och seriös Ajax-shop så tillåter jag mig att försöka vara lite lustig. För mer humor: spana in Kondomhoroskopet, eller läs sortiment-texterna! |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|