FAQ |
Kalender |
2008-08-30, 19:26 | #1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
har kollat lite domännamn och hur är det möjligt att man kan registrera 1 bokstavlig domännamn så som a.se elr x.se ? Är väldigt intresserad och är tacksam för svar! |
||
Svara med citat |
2008-08-30, 19:31 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det förklaras i denna tråd.
|
||
Svara med citat |
2008-08-30, 19:34 | #3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är möjligt att registrera subdomäner (som "www" under vissa enteckendomäner under .se) dessa enteckendomäner är "länsdomäner". Jag har för mig att det måste vara minst 2 tecken i subdomänen - detta är också bara förunnat verksamheter med organisationsnummer. exempelvis mitt.i.se eller se.x.se.. PS. alla "www"-subdomäner är borta sedan många år tillbaka.. Edit: Henrik Larsson hann före.. |
|||
Svara med citat |
2008-08-30, 19:44 | #4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för era snabba svar... alltså registrerade man förr bara namnet www.a ? Men varför stängde man av detta?
|
||
Svara med citat |
2008-08-30, 20:18 | #5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, företag i Stockholms län registrerade namn under a.se. När det blev lite friare registrerade jag domänen www.a.se.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2008-08-30, 20:18 | #6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
Svara med citat |
2008-08-30, 20:23 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu kanske jag är för trött, men om...
Person 1 har registrerat domänen "hejsan.se". Person 2 har registrerat domänen "www.hejsan.se" Om man då skriver in "www.hejsan.se" i sin webbläsare, vilken kommer man till då? |
|||
Svara med citat |
2008-08-30, 20:27 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
NEJ.
Det är ingen som har registrerat a.se, däremot har jag registrerat "www.a.se". Det går inte att registrera länsbokstäverna. Och det går inte att registrera www.hejsan.se men det går att registrera hejsan.se
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
Svara med citat |
2008-08-30, 23:51 | #9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men vi säger att du är inne på www.iis.se ... vad skriver du in för att få a.se ? bara a.se eller www.a eller också www.a.se ?
|
||
Svara med citat |
2008-08-31, 01:26 | #10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Att jämföra hejsan.se och www.hejsan.se med a.se och www.a.se är inte rätt, rätt är att jämföra med www.a.se och www.www.a.se. Hänger ni med? Annars; länsbokstäverna är lite som co.uk och org.uk. Du kan inte registrera varken co.uk eller org.uk, men du kan (eller så kanske just de är blockade) registrera www.co.uk och www.org.uk. Hänger ni med nu då? Hoppas det blev lite tydligare nu, jag är lite trött så här på kvällskvisten. Edit: När du kollar om ett domännamn är ledigt på iis.se så kvittar det om du skriver www.a eller www.a.se likväl som det kvittar om du skriver gurka eller gurka.se. |
||
Svara med citat |
Svara |
|
|