Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ny bloggannonsering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-24, 18:46 #1
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Marknadsföring och informationsspridning via bloggar:
blog vertiser punkt se

Är det en bra affärsmodell? Eller kommer företagen bara att använda sajten som adresslista, och kontakta bloggarna direkt istället. Locka med bättre betalt, och få större styrmöjligheter vad som skrivs.

Deras avtal förbjuder visserligen direktkontakt mellan anslutna. Och vad sägs om detta:
Skulle Beställaren bedriva affär direkt gentemot bloggaren utgår vite till Blog vertiser på minst 50.000 SEK.
Ireneri är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-24, 20:54 #2
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Jag tycker det är en bra idé.

Om man kontaktar dom direkt och dom inte har f-skatt så blir det ju extra jobbigt. Sedan enkelheten gillar jag att kunna beställa från ett ställe, med en faktura.

Sedan kan man ju önska mer av sidan...
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-25, 15:05 #3
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 129
Ja ur besökarnas synvinkel är det säkert en bra ide, oavsett om de faktiskt beställer nåt eller bara utnyttar sajten för direktkontakt.
Ireneri är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-26, 08:55 #4
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
Jag tycker det är en bra idé men att förbjuda en annonsör att kontakta direkt låter helt idiotiskt. Det är marknadshämmande och kommer skada dina bloggare i förlängningen.

Jag skulle ALDRIG gå med på att skriva under ett avtal där jag förbjöds att utveckla mina affärsrelationer.

Men det kanske fungerar för de som annonserar i mycket begränsad utsträckning
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-26, 21:35 #5
jon jon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 84
jon jon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 84
Kul att ni uppmärksammat oss!

Vill förtydliga att paragrafen i avtalet är till för att undvika att tänkta annonsörer går in på vår sida och sen kontaktar bloggarna direkt. Sen är det såklart svårt för oss att kontrollera detta. Om en annonsör eller bloggare för en dialog utanför oss har vi ingenting emot det såklart! Bara om själva kontakten skett genom oss men betalningen går utanför vårt system.

/Jon Andersson
Blogvertiser
jon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-27, 03:15 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Mycket bra initiativ och en bra affärsidé. Jag tror att vi kommer att få se många liknande tjänster i framtiden.

Jag skulle dock föredra om bloggaren valde min e-shop istället för att jag var tvungen att välja bloggaren. Dvs att man kan registrera ett konto. Sedan får bloggare som skulle vara intresserade av att skriva om mina produkter mot betalning kunna höra av sig. Det borde funka åt båda hållen alltså. Bloggare letar företag/produkter och företag letar bloggare.

Alla traditionella affiliate-mäklare (typ TD och Double) fungerar ju som så att webbsidorna väljer annonsören. Det är enkelheten som lockar och gör att jag som företagare går med i sådana nätverk, trots att jag har ett eget affiliateprogram. Hos Blogvertiser måste jag nu göra en massa jobb själv, genom att leta upp potentiella bloggar. Då kan jag nästan lika gärna surfa runt planlöst på Wordpress och maila folk vars bloggar skulle passa mina produkter.

Så gör det enkelt för mig som företagare. Låt mig förskottsbetala ett saldo. Sen får bloggare anmäla intresse. Jag godkänner bloggen och pengarna dras från mitt konto. Enkelt och effektivt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-27, 09:01 #7
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 241
Citat:
Originally posted by jon@Sep 26 2007, 21:35
Kul att ni uppmärksammat oss!

Vill förtydliga att paragrafen i avtalet är till för att undvika att tänkta annonsörer går in på vår sida och sen kontaktar bloggarna direkt. Sen är det såklart svårt för oss att kontrollera detta. Om en annonsör eller bloggare för en dialog utanför oss har vi ingenting emot det såklart! Bara om själva kontakten skett genom oss men betalningen går utanför vårt system.

/Jon Andersson
Blogvertiser
Hej Jon,

Kul att se dig i farten igen...
Jag tycker att ni skall vara försiktiga med att skriva in den typen av avtal eftersom det lätt hamnar i tvister. Det är lättare för ett att skriva avtalen med den personen som ni ger pengar, alltså bloggaren.

Ni är mer beroende av annonspengar än ifall en bloggare (eller ett par) bloggare säger upp avtalet med er. Att skriva in konstiga paragrafer i avtalen är jag personligen mycket emot... Vidare så kommer ni väl antaligen ha kontakt med bloggar som är små upp till medelstora. Stora blogga kommer ni antagligen inte kunna erbjuda lika bra betalt som direkta deals mellan annonsör och bloggare.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017