FAQ |
Kalender |
2015-01-17, 11:18 | #1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Om man har laddat in pengar på ett sk prepaid konto till ett webbhotell i Tyskland för framtida behov, hur bokförs detta?
|
|||
Svara med citat |
2015-01-17, 13:07 | #2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Prepaidkonto är precis som ett bankkonto en tillgång. Alternativt kan du ta upp det som förskottsbetalning/fodran.
Någon tjänst/vara har inte förflyttats. |
||
Svara med citat |
2015-01-17, 21:34 | #3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Håller med Danski, lägg upp ett grupp 19-konto så syns det i balansräkningen. När du debiteras kostnader så krediterar du tillgångskontot.
|
||
Svara med citat |
2015-01-17, 23:02 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Stort tack för hjälpen till er båda.
|
|||
Svara med citat |
2015-01-18, 13:29 | #5 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skrev ut fakturan på det belopp jag satte in och bokförde de som en utgift. Då vart det fel där också. Detta är inga pengar som jag kommer ta tillbaka utan använda för betalningar, men ja, då blev det som sagt fel iaf. Ibland verkar det som om Skatteverket gör alla regler krångliga med flit. Hur ska man hinna jobba om man ständigt måste läsa på om allt precis hela tiden.
Ibland önskar jag att jag åkte in i fängelse för skattebrott även fast jag alltid betalat skatt, aldrig fuskat medvetet men någonstans känns det som att det blivit fel här och där även fast jag har hjälp av en bokföringsbyrå. Iofs så tror jag att jag betalt mer till skatteverket än jag borde då jag säkert kunde gjort fler avdrag osv som jag inte ens vetat om men det är ju inget som de skulle bry sig om vid en revision. Fan, man borde bara lägga ner skiten och glida runt på bidrag. En karriär i alkohol och droger som så många kompisar gjort kanske inte är ett så dumt val iaf. Att driva företag i Sverige är ju fan inte lätt. Otroligt höga skatter och så sjukt många regler som en normal människa inte kan hålla koll på. Kan man bli annat än less? Senast redigerad av Dickie den 2015-01-18 klockan 13:31 |
|||
Svara med citat |
2015-01-21, 20:49 | #6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Beror ju lite på hur man väljer bokföra det, om du kan få tillbaka pengarna från prepaid konton bör du hantera det som vanligt konto.
Sedan är det små summor på kontot inte alltid värd bokföra det som extra konto, dock blir det lite problem med moms. För ingen moms debiteras just då. |
||
Svara med citat |
2015-01-22, 10:24 | #7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hade samma fundering för ett tag sedan, då jag använder Loopia så får jag en faktura och beloppet som du lägger som Prepaid kan du inte få tillbaka.
Därför tog jag det som en utgift i bokföringen då jag betalar en faktura, sedan används pengarna "internt" i loopia till att betala diverse saker. Jag tror det skulle bli skillnad om man förde över pengarna till ett prepaid konto utan faktura. Mvh M |
||
Svara med citat |
2015-01-24, 11:42 | #8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om det överhuvudtaget inte är möjligt att ta ut pengarna igen borde det ju vara en utgift? Ofta får man ju inte ens något bokföringsunderlag på själva förbrukningen, vilket gör det problematiskt att hantera saldot som en tillgång.
|
||
Svara med citat |
Svara |
|
|