FAQ |
Kalender |
2007-12-12, 17:32 | #1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Finns det några egentliga fördelar med att köra de specifika utf8_[blablabla]_ci som collation gentemot utf8_general_ci?
2007-12-12, 17:52 | #2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan tänka mig att sortering påverkas
|
||
Svara med citat |
2007-12-12, 19:52 | #3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om du vill ha korrekt sortering på svenska måste du använda utf8_swedish_ci, detsamma gäller för de flesta språk.
Dessutom kan det påverka WHERE-satser, eftersom a och ä är olika bokstäver på svenska men samma bokstav (fast med umlaut) på engelska och tyska. WHERE ord LIKE 'ä%' ger alltså olika resultat beroende på språkinställningen. |
|||
Svara med citat |
2007-12-13, 00:05 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag misstänkte att sorteringen kunde påverkas. Om man ska erbjuda flerspråksstöd på en sida blir man ju så illa tvungen att köra utf8_general_ci iaf eller hur gör ni andra om ni ska ha texter på flera olika språk i samma tabell?
2007-12-13, 01:22 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag vet att jag fick bättre resultat med "utf8_bin", dock var det ett tag sen så jag minns ej vilka språk det handlade om...
|
|||
Svara med citat |
2007-12-13, 11:48 | #6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2007-12-13, 14:13 | #7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Sätt alltså collation för varje kolumn precis som du bestämmer andra typer, TINYINT, SMALLINT etc efter behov. |
|||
Svara med citat |
2007-12-13, 15:42 | #8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
2007-12-13, 18:14 | #9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Du slipper redundas, kan direkt se vad som är null:at och behöver översättas och har lite mer struktur på innehållet då. Men det är ju en smakfråga så man kan ju gör som man vill, men lite dumt är det ju i synnerhet om man helt plötslig behöver t.ex. turkisk sortering och har alla språk i en kolumn, då får du ju sköta sorteringen på skriptsidan vilket ju inte är så lyckat. För övrig är inte "ett id, en sortbeskrivning, ett innehåll"-lösningen generellt särskilt lyckad eftersom du egentligen har ett redundant fält (sortbeskrivningen, som t ex anger språk). Det ser översiktligt ut och blir inte lika komplext som andra lösningar men kan straffa sig ordentligt i längden. För min del skulle jag välkomna om man även kunde "kollatera" datum och decimaltal med t.ex kronor DECIMAL COLLATE utf8_currency_sweden eller skickat DATE COLLATE utf8_swedish_full För att direkt få ut t.ex. 18 Maj 1993 utan att använda DATE_FORMAT() och kunna hantera valutor och få ut t.ex. € 14,50 (med collation uft8_currency_europe) direkt utan att använda funktioner. |
|||
Svara med citat |
2007-12-13, 18:53 | #10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det blir egentligen ingen redundans då man ändå vill ange språk på varje artikel på något vis. Det känns också ganska omständigt att behöva skapa en mängd nya kolumner eller tabeller varje gång man ska lägga till ett nytt språk?
Vill man helt plötsligt ha turkisk sortering så vill man förmodligen ha det endast på det som är skrivet på turkiska och det går väl att lägga kollationering direkt i sorteringen i sql-satsen oavsett vilken kollationering som råder i tabellen?
Svara |
|
|