Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Söker google adsense hjälp

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-05, 21:07 #1
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 666
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 666
Söker någon vänlig själ som vill hjälpa mig med lite inställningar och tips för adsense på en sida som jag inte lyckas med. Har en del besökare men väldigt små intäkter. Blir inte klok på adsense!

Får jag bra hjälp betalar jag en liten peng som belöning!

Pm:a mig om det finns någon vänlig som vill hjälpa mig.

/Daniel
daniel234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 21:31 #2
krille83 krille83 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 123
krille83 krille83 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 123
Du får gärna lägga ut tipsen i tråden sen, finns säkert fler som också behöver lite tips och vägledningar
krille83 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-14, 15:45 #3
Tetsou Tetsou är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 18
Tetsou Tetsou är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 18
Skulle vara mycket tacksam för mer information kring detta ämne jag också!
Tetsou är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-14, 18:11 #4
rundkvadrat rundkvadrat är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 18
rundkvadrat rundkvadrat är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 18
Det finns ju några grundläggande saker att tänka på och gå igenom på kammaren:

Först denna fråga: Är webbplatsen lämplig för Adsense? Informerar man om kärleksproblem är kanske webbplatsen mindre lämpad för bra inkomster via Adsense än exempelvis en site om prylar, som läses av en köpstark och köpvillig grupp.

Därefter kan man börja jobba med att optimera sina annonser, värt då att komma ihåg är att man får ha max 3 vanliga annonser per sida + en länkenhet.

Steg 1 blir kanske att titta på en heat map, dvs en bild över vart det generellt sätt lönar sig att placera annonser. Detta baseras ofta på var besökarens ögon först landar på en sida. En sådan bild finns exempelvis här:
https://www.google.com/adsense/suppo...y?answer=17954

Steg 2 är kanske att prova att placera ut 1-2 annonser på dessa platser. I detta steg har man även hjälp av så kallade kanaler för att spåra resultatet av en viss annons. Skapa kanaler (https://www.google.com/adsense/suppo...=9868&ctx=top5) som du kan använda för att spåra en viss annons på en viss position. Döp tex en kanal till "ad_small_above_header1" eller något som gör att du förstår dess utformning och placering.

Låt annonserna ligga där oförändrade några dagar och notera resultatet. Ändra placering, storlek och färger successivt och ha hela tiden olika kanaler för varje nytt utförande. På detta sätt kan du under en period av några veckor komma fram till de optimala placeringarna, formaten och färgsättningarna.

Just färgsättning brukar vara en riktig framgångsfaktor för Adsense. För de flesta fungerar det bäst att låta annonsens ram vara i samma färg som sidans bakgrund och länktexten i samma färg som sidans övriga länkar. Men prova även andra kombinationer!

Steg 3 Placera ut fler annonser. Att ha för många kan skrämma iväg besökare, men ofta finns det diskreta placeringar som kan ge ytterligare något klick.

Har du fortfarande problem efter att ha provat allt ovan så är webbplatsen/ämnet kanske helt enkelt inte lämpat för adsense.

Är det främst din CTR eller betalning per klick som är låg? Ange gärna här i tråden vilket ämne/inriktning din webbplats har.
rundkvadrat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-01, 10:55 #5
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 111
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 111
Tänkte låna den här gamla tråden för att fråga om adsense istället för att starta en ny.

Mitt problem är att jag helt enkelt har problem att komma igång med adsense öht. Har ett konto där men jag tycker det är krångligt att få till "reklamen" eller vad man nu skall kalla det. Dessutom känns den mil ifrån innehållet på min sida.
Därav frågan, kan jag själv påverka vilka adsense-länkar som visas eller är det bara att gilla läget? Tycker att på de flesta sidor med adsense, WN är ju ett bra ex., så visas relevanta adsense-länkar med tanke på den webplatsens innehåll. Jag däremot får alltid helskumma länkar, så var är det jag missat här?
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-01, 12:03 #6
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Citat:
Originally posted by Frazze@Aug 1 2007, 10:55
Tänkte låna den här gamla tråden för att fråga om adsense istället för att starta en ny.

Mitt problem är att jag helt enkelt har problem att komma igång med adsense öht. Har ett konto där men jag tycker det är krångligt att få till "reklamen" eller vad man nu skall kalla det. Dessutom känns den mil ifrån innehållet på min sida.
Därav frågan, kan jag själv påverka vilka adsense-länkar som visas eller är det bara att gilla läget? Tycker att på de flesta sidor med adsense, WN är ju ett bra ex., så visas relevanta adsense-länkar med tanke på den webplatsens innehåll. Jag däremot får alltid helskumma länkar, så var är det jag missat här?
a.) Innehåll. Du måste ha ett innehåll på sidan inom det område som du önskar annonsering inom.

b.) Du kanske har ett innehåll, men innehållet är så "udda" eller smalt att Adsense helt enkelt inte har några annonsörer inom ditt område.

Den första tiden när du lagt in Adsense så kan det vara lite si och så med relevansen. Vänta tills Adsense-spider har gått igenom din sida ordentligt, då blir det bättre.

Hoppas att detta var till någon hjälp...

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-01, 13:17 #7
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 111
Frazze Frazze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 111
Den sida jag tänker på är ju inom musik så det borde inte vara några problem.

Menar du att jag måste lägga in "reklamen" på sidan och sedan är det bara att vänta och hoppas på att den här "spindeln" går igenom sidan?

Tack för hjälpen by the way :-)
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-01, 13:21 #8
JacobTallberg JacobTallberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 205
JacobTallberg JacobTallberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 205
Citat:
Originally posted by Frazze@Aug 1 2007, 13:17
Den sida jag tänker på är ju inom musik så det borde inte vara några problem.
Menar du att jag måste lägga in reklamen på sidan och sedan är det bara att vänta och hoppas på att den här spindeln går igenom sidan?
Tack för hjälpen by the way :-)
Precis, för mig tog det i varje fall ett par dar innan jag fick vettiga annonser.
JacobTallberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-01, 13:23 #9
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Yep, det menar jag.

Om det är werock vi pratar om så kan du vara alldeles lugn, där finns det innehåll så att det räcker och blir över.

Om du får in annonser som du inte vill visa på sidan (konkurrenter eller annat icke-önskvärt) så kan du alltid filtrera bort dessa i dina adsense-inställningar.

Så in med en annons eller två och ge det lite tid så ska du se att det ordnar sig...

/S

P.S
Själv använder jag aldrig idéella annonser, utan "visa bakgrundsfärg". Jag upplever att idéella annonser har en förmåga att klamra sig fast på sidan.
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-01, 13:32 #10
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Glöm inte heller bort att testa allt dvs annonsposition, annonsfärger, fonter etc redan från början för att du ska kunna få ett bra underlag på hur o vart dina annonser drar in mest.. Kan vara lite jobbigt o lite krångligt om man inte är haj på det men tro mig att det är en mkt bra investering för framtiden.. Lycka till med siten och annonseringen..!
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017