Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Community - prissätning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-19, 10:58 #1
Kaktuss avatar
Kaktus Kaktus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
Nykomling
Kaktuss avatar

Hej! Jag har stora svårigheter med prissättningen på mitt projekt.
Vore väldigt tacksam om någon orkade läsa detta och åtminstone ge det någon kommentar eller något att referera till.

Ett Community i toppklass som kan konkurrera med de stora lirarna!
Fin och effektiv kod med fina användarvänliga funktioner.
Snygg och stilren design men liten till storleken för att hålla landningstiden så låg som möjligt.

Kommer bygga mycket på ajax.

Skall klara 100 000 + användare och självklart vara cross-browser.
Det skall även vara dynamisk width.
Användarvänligheten skall vara optimal och mycket noga framtagen.

T.ex tycker jag att komplett.se har riktigt hög klass när det gäller funktionalitet och användarvänlighet för att vara en datorbutik! Det är inte vilken datorbutik som helst!

Jag kan inte referera till något Community som jag älskar för att det är producerat grymt bra! Men det finns säkert många riktigt grymma! Många är bra och fyller sina funktioner! Lunarstorm har sjukt många användare men mycket föråldrad kod och layout! Google däremot bygger sina funktioner riktigt skarpt tekniskt och funktionellt!

Innehåll:
Bas innehållet skall vara som ett vanligt fullfjädrat standard Community med gästböcker, meddelanden, vänner, etc etc etc.

Sidans huvudkoncept bygger på två andra grundpelare som är integrerade i Communityt. Men de är hemliga för tillfället.

Admin-systemet skall vara nytänkande och extremt lättanvänt.

Vi har redan gjort två mindre jobb åt samma kund och nu undrar jag vad jag ska skriva på offerten till detta Communityt (utifrån den information som jag har angivit.)
Då menar jag inte med det innehållet som är hemligt.
Självklart är det väldigt svårt att svara på detta men någon har säkert något bra att komma med!

Tack på förhand

Ha det gott!
Kaktus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-19, 12:07 #2
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2005
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar

Reg.datum: Oct 2005
Har du någon uppskattning på hur många timmar du/ni kommer att lägga ner på det?
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-19, 12:32 #3
Kaktuss avatar
Nykomling

Nykomling
Kaktuss avatar

Vi är ett team på 3 som tillsammans kommer lägga 470 timmar på projektet.

Eftersom att vi inte har kod till allt av innehållet på lager kommer vi självklart få bygga ganska mycket från grunden.
Oläst 2006-10-19, 12:38 #4
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by Kaktus@Oct 19 2006, 09:58
Hej! Jag har stora svårigheter med prissättningen på mitt projekt.
Vore väldigt tacksam om någon orkade läsa detta och åtminstone ge det någon kommentar eller något att referera till.

Ett Community i toppklass som kan konkurrera med de stora lirarna!
Fin och effektiv kod med fina användarvänliga funktioner.
Snygg och stilren design men liten till storleken för att hålla landningstiden så låg som möjligt.

Kommer bygga mycket på ajax.

Skall klara 100 000 + användare och självklart vara cross-browser.
Det skall även vara dynamisk width.
Användarvänligheten skall vara optimal och mycket noga framtagen.

T.ex tycker jag att komplett.se har riktigt hög klass när det gäller funktionalitet och användarvänlighet för att vara en datorbutik! Det är inte vilken datorbutik som helst!

Jag kan inte referera till något Community som jag älskar för att det är producerat grymt bra! Men det finns säkert många riktigt grymma! Många är bra och fyller sina funktioner! Lunarstorm har sjukt många användare men mycket föråldrad kod och layout! Google däremot bygger sina funktioner riktigt skarpt tekniskt och funktionellt!

Innehåll:
Bas innehållet skall vara som ett vanligt fullfjädrat standard Community med gästböcker, meddelanden, vänner, etc etc etc.

Sidans huvudkoncept bygger på två andra grundpelare som är integrerade i Communityt. Men de är hemliga för tillfället.

Admin-systemet skall vara nytänkande och extremt lättanvänt.

Vi har redan gjort två mindre jobb åt samma kund och nu undrar jag vad jag ska skriva på offerten till detta Communityt (utifrån den information som jag har angivit.)
Då menar jag inte med det innehållet som är hemligt.
Självklart är det väldigt svårt att svara på detta men någon har säkert något bra att komma med!

Tack på förhand

Ha det gott!
Ett tips:

Kolla på sidan http://www.gruvsjo.se och se hur mycket hon ta för sina Communitys.
MST2005 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-19, 13:00 #5
Kaktuss avatar
Nykomling

Nykomling
Kaktuss avatar

MST2005:

Hon tar 8000 för sitt community som är riktigt föråldrat när det gäller både design och kod.

Man kan jämföra att man får standard funktionerna för 8000kr låtsäga. Men vi vill höja ribban och kveliten avsevärt. För att fånga en stor publik.
Oläst 2006-10-19, 13:06 #6
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Kaktus@Oct 19 2006, 11:32
Vi är ett team på 3 som tillsammans kommer lägga 470 timmar på projektet.

Eftersom att vi inte har kod till allt av innehållet på lager kommer vi självklart få bygga ganska mycket från grunden.
Oavsett om ni har kod på lager eller ej så borde ni väl ta betalt baserat på tidsåtgång för att skapa det kunden vill ha, samt vad kunden är beredd att betala.

Tycker frågan är lite knepigt ställd, du _borde_ ha en bra uppfattning av vad detta är värt för din kund och vad de har för budget, annars har du inte skött försäljningsfaserna rätt.

Vad är det du vill folk skall svara, hur många kronor per timme du skall ta för projektet?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-19, 13:34 #7
Kaktuss avatar
Nykomling

Nykomling
Kaktuss avatar

Kunden vill ju självklart betala så lite som möjligt för en så bra produkt som möjligt men det måste ju vara en bra balans där vi även får ut rätt förtjänst.

Jag är inte bra på prissätning, jag vet någorlunda vad folk i branchen tar betalt per timma. Så det är inte mitt stora problem. Utan jag vill veta vad andra har tagit eller få något att referera till när det gäller stora Communitys.

Någon här på forumet borde kunna dela med sig av sina erfarenheter.

Och om vi lägger så mycket tid på en bra produkt kanske den har tagit för lång tid att utveckla och därmed blir för dyr och i princip inte kan konkurera med andra som redan har mer färdig skrivet. Men det vi gör är riktigt bra i mitt tycke och i kundens tycke. Och det skall vara skräddarsytt för just det innehållet som sidan skall innehålla.

Tacksam för fler svar!
Oläst 2006-10-19, 13:48 #8
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Har tyvärr inget konkret, men har kunden satt upp en budget för detta? Utefter den budgetten få ni precisera vad som faller bort just nu, och vad som får anpassas.. Har kunden obegränsade resurser kan du offerera 470timmar x ert timpris x 3pers - eventuell rabatt för gott samarbete, stort projekt, eller nån form av kundvård ...

Lägg till en klausul om att det kan ta +/- 50 timmar beroende på projektets utformning.

Jag antar att i dessa 470timx3pers inkluderar jobbet med grundkodningarna?
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-19, 14:11 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Lägg upp ett projekt, med flera underprojekt.

Definiera ett grundprojekt, med vad kunden vill ha som minsta möjliga.

Utifrån detta
Tidssätt varje underprojekt och debitera varje underprojekt vid leverans.

På det sättet slipper du diskussioner sedan när ni anser er ha rätt till XXX timmar extra debitering, medans kunden inte alls vill betala det i slutändan av projektet.

Gör en produkt med genomtänkta standardlösningar, som sedan går att kustomisera med speciallösningar snarare än en speciallösning.
Kan ni sälja den vidare till en annan kund kan ni ju tjäna mer pengar på den.

/Mattias
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-19, 14:15 #10
Kaktuss avatar
Nykomling

Nykomling
Kaktuss avatar

Storen: Japp jag antar att kunden har satt upp en budget för detta, har dock inte sett kundens budget. Men det är ett seriöst projekt och en stor satsning från kundens sida.

Hehe, kunden har förmodligen inte obegränsade resurser, men vi vill samtidigt inte sälja oss för billigt till ett projekt som kommer gagna kunden väldigt bra!

Min fråga är även är det försvarbart att ta betalt för utvecklingen av ett community idag eller skall man ha all den koden på lager och sedan ta betalt för endast design och skräddarsytt/Modifierat innehåll som passar kunden. Dock betyder det ju inte att man skall ge bort kod bara för att man har den. (inte till ett kommersiellt projekt iaf)

Oj nä det är 470 effektiva timmar på 3 pers tillsammans, japp då ingår grundstrukturen.. sen kommer det förmodligen ta lite extra tid..

Då har vi räknat så att vi inte tar betalt för research för ngt moment (kod problem etc) som vi borde kunna flyttande.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017