FAQ |
Kalender |
2011-12-11, 19:44 | #1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej!
Jag undrar om någon har information om hur man bäst skyddar sin layout på sin site mot att folk rippar den rakt av. Jag har nyss sätt att Google rent av kopierat vårt utseende på en sak som jag inte tänker visa. Kan inte direkt gå vidare med det heller.. låter verkligen inte trovärdigt bara tanken! Eftersom utseendet inte var officiellt så blir man ju lite nojjig ändå hur dem fått ta del av den..!? :S mvh |
|||
Svara med citat |
2011-12-11, 19:48 | #2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Patent är för uppfinningar, upphovsrätt för verk (till exempel en layout).
Vill du att andra inte ska kunna rippa den, lägg inte ut den på internet. Jag antar att du hade layouten upplagd någonstans och då borde det finnas loggfiler för vem som hämtade filerna. |
||
Svara med citat |
2011-12-11, 19:55 | #3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Okej, då är det upphovsrätt som gäller alltså.
Ja du har ju rätt egentligen så heter det väl.. Vart kan man skaffa det internationellt ? Tack för svar!! mvh |
|||
Svara med citat |
2011-12-11, 20:00 | #4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Upphovsrätten ser olika ut från land till land. Du kan inte "skaffa det" utan den gäller från det att du skapat verket.
2011-12-11, 20:19 | #5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej Tartareandesire!
Från det du skapat säger du, hur ska man bevisa när man skapat något.. är ju ganska lätt att fejka och väldigt svårt att bevisa..? Tack för svar. mvh |
|||
Svara med citat |
2011-12-11, 21:01 | #6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt
Låter som du behöver läsa på lite, här i sverige är det något man lär sig i skolan... |
||
Svara med citat |
2011-12-11, 21:47 | #7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
oskarh:
Så du menar att det är något ALLA elever lär sig i skolan? Jag har inget tydligt minne av att vi fick någon undervisning om detta i skolan, min skola var iofs klassad som en av Sveriges sämsta men det spelar ingen roll i ditt uttalande.. |
|||
Svara med citat |
2011-12-11, 22:02 | #8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
Svara med citat |
2011-12-11, 23:28 | #9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Grundsvaret på din fråga är de faktiskt skapade elementen är upphovsrättsligt skyddade, men själva idén om designen är inte skyddad.
Man kan inte säga så mycket utan att se vad det är, så det är inte säkert att det stämmer exakt i detta fallet, men en grundtolkning. |
|||
Svara med citat |
2011-12-12, 09:37 | #10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
För att det ska vara aktuellt med patent måste det vara en tekniskt innovation med innovationshöjd. Det har du inte i en hemsidedesign. Att ta patent på mjukvara får man heller inte göra i EU, med det går bra i USA.
Det som eventuellt skulle kunna vara aktuellt för din del är väl att du skyddar hela eller delar av din sida med ett så kallat mönster-/designskydd. Jag är dock ganska osäker på hur starkt ett sådant skulle kunna bli på en webbsida. Det är ju väldigt svårt att dels göra en tillräckligt unik design och dels att veta OM den är unik bland alla de miljontals webbsidor som finns. Logotyper och vissa grafiska element brukar dock gå bra. |
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|