Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


DNSSEC = Katastrof

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-16, 16:51 #1
AdamBergkvist AdamBergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
AdamBergkvist AdamBergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
Jag har ett domännämn hos Loopia som inte har funkat för vissa besökare med olika bb-uppkollpingar.

Det hela började med att vissa besökare inte kom åt sajten. Jag ringde Loopia och ville veta varför, de tyckte att allt såg bra ut och att det måste antingen vara serverleverantören eller bredbandsbolagens fel. Jag undersökte saken och kom fram till att det inte hade något men min serverleverantör. Sedan spenderade jag en massa tid med att felsöka och försöka att hitta en gemensam nämnare genom att ta stickprov (ringa alla man kände med andra ord).

Jag ringde till ett flertal bredbandsbolag och eftersom jag inte är kund hos dem så var jag ingen prioritet. Jag ringer till Loopia och kräver att de får lösa detta eftersom jag är deras kund, svaret är nej, de ansåg att de inte gjort något fel med pekningen.

Tillslut får jag kontakt med bredbandsbolagets config-grupp som är hjälpsamma och startar en dialog med Loopia, tror ni Loopia svarar på bredbandsbolaget, svar nej. Slutet på denna saga är att jag ringer Loopia efter jag pratat ned bbb och berättar för Loopia att de hade missat att DNSSEC var aktiverat och bredbandsbolaget klurade ut det åt dem.

Hela denna process tog ca 5-6 veckor och jag har gått miste om tid och pengar. Vad tycker ni, har jag rätt till ersättning från Loopia eller ska man utgå ifrån att de alltid inte kan ha koll på allt? Eller var det mitt fel eftersom jag själv aktiverat DNSSEC för ett halvår sedan utan att få reda på att vissa besökare inte skulle komma åt sajten?

Ps. Glesys var sjukt hjälpsamma även fast de inte hade något med ärendet att göra
AdamBergkvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 17:35 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Om du själv aktiverat DNSSEC, så är det ditt eget fel. Och därmed så borde du själv stå för kostnaderna.

Loopia borde dock kollat upp detta åt dig vid första samtalet eller liknande
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 17:39 #3
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Det är klart att det är ditt fel om du aktiverat en tjänst och inte följt upp om det fungerar för dina besökare. Loopia tillhandlahåller tjänsten, och deras uppgift är inte att meddela dina kunder om eventuella ändringar - det är ditt.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 18:13 #4
AdamBergkvist AdamBergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
AdamBergkvist AdamBergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
Citat:
Originally posted by eliasson@Nov 16 2008, 18:39
Det är klart att det är ditt fel om du aktiverat en tjänst och inte följt upp om det fungerar för dina besökare. Loopia tillhandlahåller tjänsten, och deras uppgift är inte att meddela dina kunder om eventuella ändringar - det är ditt.
Men de borde väl ha sagt redan vid första samtalet att lösningen till problemet är att avvaktivera tjänsten och inte hänvisa till alla Sveriges bredbandsbolag. Deras svar var att problemet inte ligger hos loopia, då måste jag väl utgå ifrån att det inte har något med mina inställningar att göra. Sen måste du tänka på att det inte går att avvaktivera tjänsten i kontrollpanelen.
AdamBergkvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 18:35 #5
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Citat:
Ursprungligen postat av specialdelivery
Citat:
Ursprungligen postat av eliasson
Det är klart att det är ditt fel om du aktiverat en tjänst och inte följt upp om det fungerar för dina besökare. Loopia tillhandlahåller tjänsten, och deras uppgift är inte att meddela dina kunder om eventuella ändringar - det är ditt.
Men de borde väl ha sagt redan vid första samtalet att lösningen till problemet är att avvaktivera tjänsten och inte hänvisa till alla Sveriges bredbandsbolag. Deras svar var att problemet inte ligger hos loopia, då måste jag väl utgå ifrån att det inte har något med mina inställningar att göra. Sen måste du tänka på att det inte går att avvaktivera tjänsten i kontrollpanelen.
Jag skulle inte vilja påstå att Loopias, ett webbhotell, uppgift är att felsöka i problem som uppstår utanför deras kontroll. Om en kund väljer att aktivera DNSSEC på ett domännamn så bör personen i fråga också vara insatt i DNS och vad det kan få för konsekvenser.

Min gissning är att DNSSEC inte har varit implementerat i BBBs namnservrar, och därmed fick deras kunder problem - och det är inget som Loopia ska svara för.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 21:34 #6
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Citat:
Originally posted by eliasson@Nov 16 2008, 19:35
Min gissning är att DNSSEC inte har varit implementerat i BBBs namnservrar, och därmed fick deras kunder problem - och det är inget som Loopia ska svara för.
Jag tror den riktiga orsaken beskrivs av ett pressmeddelande som II-stiftelsen själv publicerade i våras, se http://www.iis.se/about/press?id=135 med titeln ".SE presenterar rapport om test av routrar för hemmabruk – Sju av tio routrar klarar inte av säkra DNS-frågor".
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 22:22 #7
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Det är klart att en stor del av ansvaret ligger hos Loopia som är .SE´s förtrupp (den enda?) i sin kamp för DNSSEC.

.SE går på ÅF som ska marknadsföra mot slutkunder alltmedan infrastrukturen i Sverige inte klarar DNSSEC ännu - det är ju som att sälja ett mobilabbonemang som bara har täckning på Stureplan..

Loopia har INTE gjort någon större ansträngning att förklara vad DNSSEC innebär eller snarare vilka brister och risker det innebär för en domäninnehavare att aktivera DNSSEC utan bara tagit betalt.

Naturligtvis skulle Loopia gjort en korrekt felsökning och meddelat specialdelivery redan första samtalet om orsaken.
(Såvida supporten på Loopia själv är medvetna om bristen i DNSSEC). Svårt att avkräva ersättning eller liknande men att Loopia gör ett klent intryck ska ju inte förnekas.

Som "inte fullt så tekniskt insatt" slutkund kan ju Loopias kampanj se fördelaktig ut - men den säger ju ingenting om DNSSEC´s begränsningar..

Sen har också .SE ett ansvar i att FÖRST se till att infrastrukturen (och marknaden) kan hantera DNSSEC INNAN man riktar sig mot slutkunder.
Men det är en större fråga..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 23:56 #8
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Det finns en hel del övrigt att önska vad gäller Dnssec. Det är en allt annat än mogen teknik (på grund av brister i stöd i utrustning och programvaror i första hand och på grund av allmänhetens i princip totala okunskap).

.SE har under ganska lång tid nu försökt få sina ombud att börja erbjuda Dnnsec, men ytterst få har nappat eftersom det dels inte finns någon efterfrågan och dels inte orsakar annat än problem hos väldigt många användare...

Loopia, som de enda som propagerar för detta, borde rimligen känna till bristerna och snabbt och smidigt kunnat informera om det... Sedan kanske man skall låta bli att trycka på knappar som man inte vet vad de aktiverar för något och följderna av det. ;-)
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-16, 23:59 #9
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
"- DNSSEC, eftersom IDN fungerar nuförtiden."
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-17, 10:36 #10
AdamBergkvist AdamBergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
AdamBergkvist AdamBergkvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 149
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Nov 16 2008, 23:22
Det är klart att en stor del av ansvaret ligger hos Loopia
Som inte fullt så tekniskt insatt slutkund kan ju https://www.loopia.se/omloopia/kampanjer/ se fördelaktig ut - men den säger ju ingenting om DNSSEC´s begränsningar..
Precis vad som har hänt.
AdamBergkvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017